Gebok onder de motor kap...

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Gebok onder de motor kap...

Bericht: # 92098Bericht Olivier »

Het lijkt wel alsof er een motor steun gebroken is.
Ik hoor bij flink optrekken een bonk en bij afremmen op de motor voel je alles trillen, je hoort dan een snel bonkig geluid achter elkaar.

Kan dit een motorsteun zijn die gebroken is, of is dit een aandrijfas met vééls te veel speling? Weet niet of dat laatste veel voorkomt?

Bedankt.

Gr. Olivier
Geen
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 92099Bericht Roel van Pinxten »

Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92100Bericht jbeekmann »

Denk niet dat dat een aandrijfas is hoor, motorsteun of baksteun kapot is erg waarschijnlijk.
Even kijken: kap open, handrem erop, in z'n 1 en achteruit koppeling langzaam op laten komen en kijken hoe het blok beweegt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 92101Bericht Olivier »

Roelvanpinxten schreef:Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Dan niet, alleen bij vlot overschakelen en hard optrekken, tsja wat je dan hard noemt, maar het kán wel, haha.
Ook bij het laten schieten van de koppel hoor je tak-tak....of bonk-bonk?

Baksteun lijkt in orde, deze schijnt weleens te kunnen breken, maar is dit duidelijk te zien dat deze niet goed is? Evenals bij beide motorsteunen?

En als ik het goed heb: het blok zit vast met 2 motorsteunen links/rechts en 1 baksteun toch?
Geen
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 92103Bericht Olivier »

En trouwens, de homokineet, deze hoor vaak toch alleen, als deze niet meer goed is, als je hard door een bocht rijd?

En wat ligt trouwens meer voor de hand, dat de baksteun kapot is of de motorsteun? Volgens mij is de baksteun veel gevoeliger?
Geen
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 92104Bericht jbeekmann »

Olivier schreef:
Roelvanpinxten schreef:Klinkt als een homokineet (aandrijfas) die teveel speling heeft. Hoor je het geluid ook als je door een bocht heen gaat en dan gas geeft?
Dan niet, alleen bij vlot overschakelen en hard optrekken, tsja wat je dan hard noemt, maar het kán wel, haha.
Ook bij het laten schieten van de koppel hoor je tak-tak....of bonk-bonk?

Baksteun lijkt in orde, deze schijnt weleens te kunnen breken, maar is dit duidelijk te zien dat deze niet goed is? Evenals bij beide motorsteunen?

En als ik het goed heb: het blok zit vast met 2 motorsteunen links/rechts en 1 baksteun toch?
Van zo'n steun scheurt het rubber. Dat zie je niet als ie gewoon stilstaat. Het blok 'ligt' namelijk op de motorsteunen. Daar zijn er trouwens inderdaad twee van. De baksteun kan je beter zien en als hij kapot is zie je het ook makkelijker.
Doe de handremtruuc maar even, dan zie je het vanzelf.
Je kunt ook een grote staaf of bandenlichter gebruiken om te proberen de motor van z'n steun af te lichten.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Olivier
Berichten: 312
Lid geworden op: di mei 01, 2007 5:33 pm
Locatie: Geen

Bericht: # 92139Bericht Olivier »

Nou, ik weet dus wat het probleem is/was.
De uitlaatpijp trilde tegen het schutbord, zat dus niet lekker vast.

Ik vanmiddag bij het clubmagazijn geweest, thuis aangekomen maar even sleutelen dan...
Wil ik dus de uitlaatpijp weer goed zetten, breekt verdomme de bout in het spruitstuk af, veels tever heen (sip)

Nu het spruitstuk gedemonteerd, nog geprobeerd een palletje eraan te lassen zodat ik de bout er misschien uit kon draaien, maar dit werkte ook niet.
In ieder geval, uitboren ga ik niet aan beginnen. Moet er opnieuw getapt worden etc. etc.
Weet niet of iemand er nog 1tje heeft liggen voor weinig?
Thx :lol:
Geen
Plaats reactie