'Mariage' R4 1983, Savanne en R4 1978
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
'Mariage' R4 1983, Savanne en R4 1978
Vraag aan de ervarenen...
Ik ben onze 4 aan het restaureren en heb inmiddels de auto zo ver dat hij nagenoeg 'kaal' is. Motor er uit, deuren en ramen er uit. Spatborden zijn er af. Stoelen en banken er uit. etc. Ik heb een nieuwe bodemplaat liggen die ik er in wil lassen. Vooralsnog ben ik er vanuit gegaan dat de balken van het chassis redelijk in orde zijn. Ik heb een paar kleine dingen kunnen vinden, maar die zitten in het zicht..... De vraag aan jullie is nu : Is het verstandig om het koetswerk van het chassis te halen en dus een stapje verder te gaan met verbeteren of is dat heel veel werk. En.. wat is de handigste manier (bijvoorbeeld volgorde van werken) om het koetswerk van het chassis te halen.
Alle advies wordt in dank aanvaard !
Groeten,
Cees
Ik ben onze 4 aan het restaureren en heb inmiddels de auto zo ver dat hij nagenoeg 'kaal' is. Motor er uit, deuren en ramen er uit. Spatborden zijn er af. Stoelen en banken er uit. etc. Ik heb een nieuwe bodemplaat liggen die ik er in wil lassen. Vooralsnog ben ik er vanuit gegaan dat de balken van het chassis redelijk in orde zijn. Ik heb een paar kleine dingen kunnen vinden, maar die zitten in het zicht..... De vraag aan jullie is nu : Is het verstandig om het koetswerk van het chassis te halen en dus een stapje verder te gaan met verbeteren of is dat heel veel werk. En.. wat is de handigste manier (bijvoorbeeld volgorde van werken) om het koetswerk van het chassis te halen.
Alle advies wordt in dank aanvaard !
Groeten,
Cees
Laatst gewijzigd door lesmagnacs op za okt 06, 2007 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Carosserie loshalen
Hallo Cees,
Ik heb mijn R4 al 13 jaar geleden helemaal gerestaureerd, waarbij ik de carosserie helemaal verwijderd heb.
Dit is, nu je de rest er al uit hebt heel makkelijk.
Die zit met 18 of 19 bouten vast.
Ik heb daarna mijn chassis laten stralen, scouperen (=verzinken) en in de chassislak laten zetten.
Dat was toen heel goedkoop en bij het juiste adres nog steeds.
Mijn chassis ziet er nu nog als nieuw uit (heb de onderkant later nog laten waxen (beter dan tectiel, want wax blijft zacht, tectiel niet).
Als je de carosserie eraf hebt, wel even bij de achterophanging van boven openmaken om daar het schuimrubber uit te halen wat de beroemde rotte draagarmophanging veroorzaakt.
Daar kun je dan wel bij, zonder schade.
In het groene werkplaatshandboek staat precies waar de bouten zitten.
Heb je dat ? Anders scan ik de pagina wel in en mail hem naar jou.
Als je nog vragen hebt, gewoon even mailen op ivobaijens@gmail.com
Groeten,
Ivo
Ik heb mijn R4 al 13 jaar geleden helemaal gerestaureerd, waarbij ik de carosserie helemaal verwijderd heb.
Dit is, nu je de rest er al uit hebt heel makkelijk.
Die zit met 18 of 19 bouten vast.
Ik heb daarna mijn chassis laten stralen, scouperen (=verzinken) en in de chassislak laten zetten.
Dat was toen heel goedkoop en bij het juiste adres nog steeds.
Mijn chassis ziet er nu nog als nieuw uit (heb de onderkant later nog laten waxen (beter dan tectiel, want wax blijft zacht, tectiel niet).
Als je de carosserie eraf hebt, wel even bij de achterophanging van boven openmaken om daar het schuimrubber uit te halen wat de beroemde rotte draagarmophanging veroorzaakt.
Daar kun je dan wel bij, zonder schade.
In het groene werkplaatshandboek staat precies waar de bouten zitten.
Heb je dat ? Anders scan ik de pagina wel in en mail hem naar jou.
Als je nog vragen hebt, gewoon even mailen op ivobaijens@gmail.com
Groeten,
Ivo
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Hoi Ivo, klinkt te gek.
Eigenlijk zat ik ook op zo'n punt van... als ik nu al zo ver ben waarom dan niet meteen goed doen. het is wat de werkplaats betreft even behelpen, maar moet lukken. Helaas heb ik geen garageboek hier (moet toch maar eens bestellen) dus als je de pagina zou willen inscannen en toemailen zou dat te gek zijn. Ik denk dat ik ook eerst de benzinetankt er nog onderuit moet halen, klopt dat ???.
Alvast bedankt,
Cees
Eigenlijk zat ik ook op zo'n punt van... als ik nu al zo ver ben waarom dan niet meteen goed doen. het is wat de werkplaats betreft even behelpen, maar moet lukken. Helaas heb ik geen garageboek hier (moet toch maar eens bestellen) dus als je de pagina zou willen inscannen en toemailen zou dat te gek zijn. Ik denk dat ik ook eerst de benzinetankt er nog onderuit moet halen, klopt dat ???.
Alvast bedankt,
Cees
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Benzinetank
Hoi Cee,
de tank zit alleen bij de vulopening vast met 2 bouten door de rubber ring die buiten om de pijp zit.
Groeten,
Ivo
de tank zit alleen bij de vulopening vast met 2 bouten door de rubber ring die buiten om de pijp zit.
Groeten,
Ivo
maar je kan ook het rubberen tussenstuk loshalen. zit met een slangen klem vast
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Ook een oplossing maar..... hij is inmiddels los en alle bouten zijn er uit.
Rest me alle kit weg te snijden en zien of ik de carrosserie van het chassis kan krijgen.
Ik heb nu ook gezien dat de vorige eigenaar blokken steen of zo aan het vervoeren is geweest. De hele achterste bodemplaat (die mee gaat met de carrosserie) vernield. Klusje extra dus.......jammer.
Rest me alle kit weg te snijden en zien of ik de carrosserie van het chassis kan krijgen.
Ik heb nu ook gezien dat de vorige eigenaar blokken steen of zo aan het vervoeren is geweest. De hele achterste bodemplaat (die mee gaat met de carrosserie) vernield. Klusje extra dus.......jammer.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer:
Gelukt
Hoi mensen, met hulp van jullie adviezen is het gelukt.
De carrosserie is van het chassis en hangt nu aan een balk
in de tabaksloods. De balken van de auto vallen mee maar zijn
op de bekende plaatsen aangetast en zelfs doorgeroest.
Volgens mij geen probleem om alles weer goed te krijgen.
Veel laswerk. Hier nog wat plaatjes.
Flink trekken (met twee man, maar iemand moest de foto maken)
Toch handig die eiken balken in de loods
Het chassis naar buiten en eerst maar afspoelen
Drogen en kijken waar de slechte plekken zitten
Bedankt Willem de Zwijger, Hanz, Boerammetje en
Mark 4gtl voor de ruituitbouwadviezen. Ivo, GijSsie en Schoapke
voor de adviezen om de carrosserie van het chassis te halen.
(Ivo bedankt voor het toemailen van het plaatje met de plekken van de bouten)
Cees
De carrosserie is van het chassis en hangt nu aan een balk
in de tabaksloods. De balken van de auto vallen mee maar zijn
op de bekende plaatsen aangetast en zelfs doorgeroest.
Volgens mij geen probleem om alles weer goed te krijgen.
Veel laswerk. Hier nog wat plaatjes.
Flink trekken (met twee man, maar iemand moest de foto maken)
Toch handig die eiken balken in de loods
Het chassis naar buiten en eerst maar afspoelen
Drogen en kijken waar de slechte plekken zitten
Bedankt Willem de Zwijger, Hanz, Boerammetje en
Mark 4gtl voor de ruituitbouwadviezen. Ivo, GijSsie en Schoapke
voor de adviezen om de carrosserie van het chassis te halen.
(Ivo bedankt voor het toemailen van het plaatje met de plekken van de bouten)
Cees
Laatst gewijzigd door lesmagnacs op za okt 06, 2007 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- lesmagnacs
- Berichten: 304
- Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
- Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
- Contacteer: