'Mariage' R4 1983, Savanne en R4 1978

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

'Mariage' R4 1983, Savanne en R4 1978

Bericht: # 91097Bericht lesmagnacs »

Vraag aan de ervarenen...
Ik ben onze 4 aan het restaureren en heb inmiddels de auto zo ver dat hij nagenoeg 'kaal' is. Motor er uit, deuren en ramen er uit. Spatborden zijn er af. Stoelen en banken er uit. etc. Ik heb een nieuwe bodemplaat liggen die ik er in wil lassen. Vooralsnog ben ik er vanuit gegaan dat de balken van het chassis redelijk in orde zijn. Ik heb een paar kleine dingen kunnen vinden, maar die zitten in het zicht..... De vraag aan jullie is nu : Is het verstandig om het koetswerk van het chassis te halen en dus een stapje verder te gaan met verbeteren of is dat heel veel werk. En.. wat is de handigste manier (bijvoorbeeld volgorde van werken) om het koetswerk van het chassis te halen.

Alle advies wordt in dank aanvaard !

Groeten,
Cees
Laatst gewijzigd door lesmagnacs op za okt 06, 2007 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Baijeniv
Berichten: 15
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: Dommelen
Contacteer:

Carosserie loshalen

Bericht: # 91102Bericht Baijeniv »

Hallo Cees,

Ik heb mijn R4 al 13 jaar geleden helemaal gerestaureerd, waarbij ik de carosserie helemaal verwijderd heb.
Dit is, nu je de rest er al uit hebt heel makkelijk.
Die zit met 18 of 19 bouten vast.
Ik heb daarna mijn chassis laten stralen, scouperen (=verzinken) en in de chassislak laten zetten.
Dat was toen heel goedkoop en bij het juiste adres nog steeds.
Mijn chassis ziet er nu nog als nieuw uit (heb de onderkant later nog laten waxen (beter dan tectiel, want wax blijft zacht, tectiel niet).

Als je de carosserie eraf hebt, wel even bij de achterophanging van boven openmaken om daar het schuimrubber uit te halen wat de beroemde rotte draagarmophanging veroorzaakt.
Daar kun je dan wel bij, zonder schade.

In het groene werkplaatshandboek staat precies waar de bouten zitten.
Heb je dat ? Anders scan ik de pagina wel in en mail hem naar jou.
Als je nog vragen hebt, gewoon even mailen op ivobaijens@gmail.com

Groeten,

Ivo
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91107Bericht lesmagnacs »

Hoi Ivo, klinkt te gek.
Eigenlijk zat ik ook op zo'n punt van... als ik nu al zo ver ben waarom dan niet meteen goed doen. het is wat de werkplaats betreft even behelpen, maar moet lukken. Helaas heb ik geen garageboek hier (moet toch maar eens bestellen) dus als je de pagina zou willen inscannen en toemailen zou dat te gek zijn. Ik denk dat ik ook eerst de benzinetankt er nog onderuit moet halen, klopt dat ???.

Alvast bedankt,

Cees
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91108Bericht GijSsie »

nee de benzine tank kan blijven hangen alleen moet je hem even losmaken van het spatscherm :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91109Bericht lesmagnacs »

Oke, Gijssie, bedankt.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91119Bericht lesmagnacs »

Voordat ik ingewikkeld ga doen.... Hoe zit die benzinetank vast aan het spatschem ?

Gr.
Cees
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Baijeniv
Berichten: 15
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: Dommelen
Contacteer:

Benzinetank

Bericht: # 91120Bericht Baijeniv »

Hoi Cee,

de tank zit alleen bij de vulopening vast met 2 bouten door de rubber ring die buiten om de pijp zit.

Groeten,

Ivo
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 91134Bericht schoapke »

maar je kan ook het rubberen tussenstuk loshalen. zit met een slangen klem vast
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91136Bericht lesmagnacs »

Ook een oplossing maar..... hij is inmiddels los en alle bouten zijn er uit.
Rest me alle kit weg te snijden en zien of ik de carrosserie van het chassis kan krijgen.
Ik heb nu ook gezien dat de vorige eigenaar blokken steen of zo aan het vervoeren is geweest. De hele achterste bodemplaat (die mee gaat met de carrosserie) vernield. Klusje extra dus.......jammer.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 91139Bericht GijSsie »

nieuwe plaat kost bij Renault maar 483 euro dus ff een slopertje zoeken :wink:
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91146Bericht lesmagnacs »

Geen probleem, ik heb er nog twee staan bij een vriend dus daar gaat de slijptol in.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Gelukt

Bericht: # 91221Bericht lesmagnacs »

Hoi mensen, met hulp van jullie adviezen is het gelukt.
De carrosserie is van het chassis en hangt nu aan een balk
in de tabaksloods. De balken van de auto vallen mee maar zijn
op de bekende plaatsen aangetast en zelfs doorgeroest.
Volgens mij geen probleem om alles weer goed te krijgen.
Veel laswerk. Hier nog wat plaatjes.

Afbeelding

Flink trekken (met twee man, maar iemand moest de foto maken)
Afbeelding

Toch handig die eiken balken in de loods
Afbeelding

Het chassis naar buiten en eerst maar afspoelen
Afbeelding

Drogen en kijken waar de slechte plekken zitten
Afbeelding

Bedankt Willem de Zwijger, Hanz, Boerammetje en
Mark 4gtl voor de ruituitbouwadviezen. Ivo, GijSsie en Schoapke
voor de adviezen om de carrosserie van het chassis te halen.
(Ivo bedankt voor het toemailen van het plaatje met de plekken van de bouten)

Cees
Laatst gewijzigd door lesmagnacs op za okt 06, 2007 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 91223Bericht Thijsio »

Mooie foto's,
en mooi onderschrift heb jij!
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91229Bericht R4F6GTX Automaat »

Lekker zwembad...
met Owatrol vullen en het chassis erin pleuren?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 91230Bericht lesmagnacs »

Over het onderschrift..... 5 jaar een Mercedes V230 gehad, ik zal jullie de details besparen. En wat het zwembad betreft.... goed idee, maar waar haal ik 75.000 liter Owatrol vandaan ????????
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Plaats reactie