R4 Alpine vraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 88216Bericht cees en jantine »

Beter dat ie het toch goed doet..jammer dat je hem wegdoet..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 88217Bericht R4F6GTX Automaat »

Waarom jammer?
Ik heb mijn (belastingvrije) Olds bijna klaar, het wordt weer zomer dus rij ik weer rond met mijn Jeep, wat moet die R4 er dan nog bij? Die staat dan alleen maar in een hoekje van de tuin. Dan kan hij toch beter naar iemand die 'm leuk vindt. Ik vond het leuk om er een keer een snelle motor in te bouwen. Nu dat erin zit vind ik er niks meer aan; zoals ik zei: de lol is eraf. Een R4 is om te cruisen, niet om te racen. Tuurlijk wel leuk voor een ritje.. naar R4 clubdagen kom ik toch niet meer want die vallen doorgaans op dezelfde data als legerdingen waar ik liever heen ga.
Ik vind het toch al lang dat ik het 10 jaar volgehouden heb met 4tjes....
(maar ik heb er 3) De Sinpar-zooi gaan we op die legergroene ambulance bouwen, Battleship Renaultica staat motorloos onder een zeiltje in de tuin, geen idee wat ik daar nog ooit mee ga doen. De rest wat er staat is mooi voor onderdelen om die ambu rijdend te houden.
Och, zie het zo, tijd voor iets nieuws. En dan niet alleen wat de auto betreft.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 88221Bericht cees en jantine »

Het was ook meer bedoeld als, jammer dat ie bij jou weggaat..wie weet waar ie weer terecht komt..krijgt ie dadelijk hetzelfde lot als het battleship. en dat vind ik dan persoonlijk jammer.

maar het is wat je zelf zegt, als je het hebt gezien en de lol er af is waarom dan niet verkopen.

en ja een r4 is niet bedoeld om mee te racen, maar het is wel iets unieks, iets dat niet veel mensen hebben en je lacht je rot als je erin rijdt.(als ie het goed doet tenminste..haha)

in ieder geval succes met de verkoop, hoop dat ie een goed huis vind.
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 88227Bericht R4F6GTX Automaat »

Eerst effe een paar mooie fotootjes maken en toch nog een beetje mee spelen, maar eerst moet mijn Jeep klaar dus geen tijd om te spelen. (fuseekogels vervangen)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 90541Bericht R4F6GTX Automaat »

Rijdt toch wel lache... dalijk effe wat bandjes scoren en dan volgende week naar de APK. Goh, ik heb 'm al weer meer dan een jaar; m'n tweede APK me da ding. Er zou eigenlijk en automaat in moeten liggen; met dat schakelen verlies je zoveel tijd...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 90549Bericht cees en jantine »

8) leuk he die gezichten als je gas geeft....succes met de apk

blijft ie het nu wel goed doen? of nog steeds veel rook enzo?
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 90551Bericht R4F6GTX Automaat »

Nee, hij rookt niet meer; tzal wel nieuwigheid geweest zijn; hij moet ook nog ingereden worden. Ik heb er nog geen 200 km mee gereden want zoals ik al zei, ik rij liever met mijn Cadillac dus de R4 staat in het hoge gras stoffig te worden...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re:

Bericht: # 138659Bericht Daan »

Jan-San schreef:staat de ontsteking op het juiste tijdstip? zul je vast al gedraaid hebben maar toch. Ook moet je even opletten hoe om je de ontsteking in het blok zet. De helften naast de groef (in womwieltje op nokkenas) zijn namelijk niet symetrisch.
De grootste helft moet naar voor (richting vliegwiel) wijzen, en tevens de juiste helft van de onstekings(unit) as (tuimelpunt van cylinder 1). De vacuum doos komt dan ook naar voor te wijzen (kan niet eens anders denk ik).
Heren! mag ik even inbreken in dit topic?? Ik ben met mijn alpine project ook ver op weg en heb enkele vragen over ontsteking en carb van het alpine blok.

-kregen jullie aan de blokzijde van de carb ook niet 1 moertje zeer moeilijk vast omdat een dop er niet op past en je er met een sleutel niet bij komt vanwege de ontsteking en kleppendeksel? (voorste moertje aan blok zijde)

-de ontsteking doordat de vacuumvervroeger tegen de carb aan komt niet vergenoeg gedraaid kan worden voor het openen van de punten op de ontstekingsslag van de 1ste cilinder?

-als we het hele zaakje 180graden draaien beide bovengenoemde zaken wel kloppen? Leidt dit zoals JanSan zei idd tot gemopper van het blok (in mijn geval geen teken van leven?)

-het omdraaien van de carb heeft behalve de aansluitingen geen effect op de doorvoer van het brandstof mengels neem ik aan?

-bij het omdraaien van de ontsteking het de a-symmetrischheid van de voet in acht genomen, daar de onstekings volgorde op de verdelerkap op aangepast. (ontstekingshuis zo gedraaid dat punten open op ontsteking cilinder 1, dit bougiekabelpuntdit is nu dan de 1ste cilinder, daarna volgorde aangehouden 1-3-4-2 met klok mee).

Graag jullie wijze mening!! :D

gr Daan
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Re:

Bericht: # 138660Bericht Tweety »

(Tweety ik heb je quote verwijderd om het leesbaar te houden. Het is immers duidelijk dat je op bovenstaand bericht reageert. mod. Rik H.)

Ik heb wel geen alpine (jammer..) maar een aantal dingen komen me wel bekent voor van m'n 16..
Het moertje is met een Ratelringsleutel waarschijnlijk wel vast te zetten.. (heb er zelf 1-tje 11mm aan moeten schaffen om de onsteking vast te zetten.. (mr Gordini kon zich in allerlei kleine ruimtes wringen en dan komt de onsteking en de carb aan dezelfde kant te zitten.)

als je de onsteking omdraait vermoed ik dat doordat het langere nokje in het ondiepere geultje komt te zitten, je de onsteking d'r niet helemaal goed in krijgt, met olielekage als gevolg en snelle slijtage ergens.. maw .. dan past ie niet !

De positie van de carb maak mijns inziens in principe niet uit, zolang je 'm maar niet ondersteboven monteert.

succes.
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Re: R4 Alpine vraagje

Bericht: # 138662Bericht Daan »

Thanx voor de input!

-ben ook bang dat met een ratel-ringsleutel het misschien niet gaat werken, je krijgt de ring er niet over (rand is te dik) en kan door de oliepeilstokbuis (mooi woord!) onvoldoende slag maken.

-over mijn ontsteking: ik verdraai alleen het huis, NIET de as met rotor (blijft in theorie/praktijk gewoon zoals ie is), maar omdat ik het huis verdraai (zegge 120 graden met de klok mee )komen de contactpuntjes nu wel beter overeen met de ontsteking van de cilinder.

Zal morgen eens een foto maken.
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Plaats reactie