Remleidingen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Remleidingen
Ik was op zoek naar nieuwe remleidingen voor de rode, viel mijn oog op de sets die 'de duitser' verkoopt. Ik denk, dat zal wel koper zijn...maar nee, staal, dan verkoperd en verzinkt, en daarna met een kunststof laag erover. Op die website staat dat koperen leiding niet door de TÃœV keuring komen.
Nou heb ik onder de witte een complete set koperen leidingen zitten...en ga me afvragen:
1. Wat is er niet goed aan koper ?
2. Heeft iemand die set van de duister wel eens gemonteerd ?
3. Zijn daar speciale trucs bij nodig, staal lijkt me slecht buigen ?
Nou heb ik onder de witte een complete set koperen leidingen zitten...en ga me afvragen:
1. Wat is er niet goed aan koper ?
2. Heeft iemand die set van de duister wel eens gemonteerd ?
3. Zijn daar speciale trucs bij nodig, staal lijkt me slecht buigen ?
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
1- Geen idee, koper voldoet prima en aangezien we hier geen TÃœV hebben maar APK en ze bij APK geen problemen met koper hebben maak ik de leidingen zelf van koper. De, oorspronkelijke, stalen leidingen willen op een gegeven moment wel eens last van corrosie krijgen.
2- Nee dus, maar het klinkt wel als keurig materiaal.
3- Volgens mij buigt staal in deze geringe diameters toch ook wel onder de druk van menselijke spierkracht, alleen zijn strakke bochtjes misschien wat lastig. Zouden er pijpenbuigers zijn in geringe diameters?
Zelf heb ik op een gegeven moment geïnvesteerd in een set om kraagjes aan koperen leidingen te kunnen felsen. Met universele koperen leidingmateriaal en nippels met de juiste schroefdraad kom je een heel eind en is de investering snel terug te verdienen! Let er wel op dat je de kraagjes dubbel felst (daar is deze set ook voor trouwens). Onlangs had ik een lekkende aansluiting linksachter op het remcylindertje bij een van m'n viertjes. Bij het losmaken bleek dat de felsrand van de remleiding niet dubbel was. Omdat je bij het aandraaien van de nippel het kraagje vervormd om goed af te dichten, komt er toch wel wat kracht op te staan. Hierbij was de felsrand beschadigd (erg dun geworden) en was er uiteindelijk een scheurtje ontstaan. Met mijn gereedschap een nieuwe leiding met dubbele felsnaad gemaakt, gemonteerd en ontlucht en het was weer dik in orde.
Een bijkomend voordeel is dat je geen leiding hoeft te bestellen en daarop moet wachten. Je constateert een lekje, je onderzoekt de oorzaak, je maakt meteen de nieuwe leiding en binnen het uur is het weer in orde! De investering in zo'n felssetje was een paar jaar geleden zo'n 60 gulden meen ik me te herinneren.
Veel succes en plezier ermee!
2- Nee dus, maar het klinkt wel als keurig materiaal.
3- Volgens mij buigt staal in deze geringe diameters toch ook wel onder de druk van menselijke spierkracht, alleen zijn strakke bochtjes misschien wat lastig. Zouden er pijpenbuigers zijn in geringe diameters?
Zelf heb ik op een gegeven moment geïnvesteerd in een set om kraagjes aan koperen leidingen te kunnen felsen. Met universele koperen leidingmateriaal en nippels met de juiste schroefdraad kom je een heel eind en is de investering snel terug te verdienen! Let er wel op dat je de kraagjes dubbel felst (daar is deze set ook voor trouwens). Onlangs had ik een lekkende aansluiting linksachter op het remcylindertje bij een van m'n viertjes. Bij het losmaken bleek dat de felsrand van de remleiding niet dubbel was. Omdat je bij het aandraaien van de nippel het kraagje vervormd om goed af te dichten, komt er toch wel wat kracht op te staan. Hierbij was de felsrand beschadigd (erg dun geworden) en was er uiteindelijk een scheurtje ontstaan. Met mijn gereedschap een nieuwe leiding met dubbele felsnaad gemaakt, gemonteerd en ontlucht en het was weer dik in orde.
Een bijkomend voordeel is dat je geen leiding hoeft te bestellen en daarop moet wachten. Je constateert een lekje, je onderzoekt de oorzaak, je maakt meteen de nieuwe leiding en binnen het uur is het weer in orde! De investering in zo'n felssetje was een paar jaar geleden zo'n 60 gulden meen ik me te herinneren.
Veel succes en plezier ermee!
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
trompappartaatr
Een remleidingsetje bestellen bij Reno4er.de kan wel, alleen soms zit er een remleiding tussen die net iets te kort is.
Beter is het om zo´n felsapparaatje aan te schaffen en een rol remleiding.
Zo´n felsapparaat is nooit weg inderdaad.
Beter is het om zo´n felsapparaatje aan te schaffen en een rol remleiding.
Zo´n felsapparaat is nooit weg inderdaad.
Renault 4 TL 1983 205.000 km
hallo, ik heb ook zo'n setje besteld en gemonteerd. Er zat bij mij idd ook een te korte leiding tussen, maar met wat hulp en het setje van renault Classiek is dat ook opgelost.
Verder is het prima spul en ik vind het niet te duur. En ja, buigen is best mogelijk, alleen kleine bochten zijn wat lastiger.
Verder is het prima spul en ik vind het niet te duur. En ja, buigen is best mogelijk, alleen kleine bochten zijn wat lastiger.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- Rodeo-6
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
- Locatie: Delphi alleen op afspraak
- Contacteer:
Re: Remleidingen
Niks is niet goed aan koper, maarWillem de Zwijger schreef: 1. Wat is er niet goed aan koper ?
volgens de duitsers is het zacht metaal en mag het daardoor niet gebruikt worden.
>> Doe mij maar een DAF <<
- A112Abarth
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di okt 03, 2006 1:10 pm
- Locatie: Akersloot (NH)