Remleidingen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Remleidingen

Bericht: # 81476Bericht Willem de Zwijger »

Ik was op zoek naar nieuwe remleidingen voor de rode, viel mijn oog op de sets die 'de duitser' verkoopt. Ik denk, dat zal wel koper zijn...maar nee, staal, dan verkoperd en verzinkt, en daarna met een kunststof laag erover. Op die website staat dat koperen leiding niet door de TÃœV keuring komen.
Nou heb ik onder de witte een complete set koperen leidingen zitten...en ga me afvragen:
1. Wat is er niet goed aan koper ?
2. Heeft iemand die set van de duister wel eens gemonteerd ?
3. Zijn daar speciale trucs bij nodig, staal lijkt me slecht buigen ?
Gebruikersavatar
Renault Classique
Berichten: 384
Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
Locatie: Willemstad Curacao

Bericht: # 81493Bericht Renault Classique »

1- Geen idee, koper voldoet prima en aangezien we hier geen TÃœV hebben maar APK en ze bij APK geen problemen met koper hebben maak ik de leidingen zelf van koper. De, oorspronkelijke, stalen leidingen willen op een gegeven moment wel eens last van corrosie krijgen.

2- Nee dus, maar het klinkt wel als keurig materiaal.

3- Volgens mij buigt staal in deze geringe diameters toch ook wel onder de druk van menselijke spierkracht, alleen zijn strakke bochtjes misschien wat lastig. Zouden er pijpenbuigers zijn in geringe diameters?

Zelf heb ik op een gegeven moment geïnvesteerd in een set om kraagjes aan koperen leidingen te kunnen felsen. Met universele koperen leidingmateriaal en nippels met de juiste schroefdraad kom je een heel eind en is de investering snel terug te verdienen! Let er wel op dat je de kraagjes dubbel felst (daar is deze set ook voor trouwens). Onlangs had ik een lekkende aansluiting linksachter op het remcylindertje bij een van m'n viertjes. Bij het losmaken bleek dat de felsrand van de remleiding niet dubbel was. Omdat je bij het aandraaien van de nippel het kraagje vervormd om goed af te dichten, komt er toch wel wat kracht op te staan. Hierbij was de felsrand beschadigd (erg dun geworden) en was er uiteindelijk een scheurtje ontstaan. Met mijn gereedschap een nieuwe leiding met dubbele felsnaad gemaakt, gemonteerd en ontlucht en het was weer dik in orde.
Een bijkomend voordeel is dat je geen leiding hoeft te bestellen en daarop moet wachten. Je constateert een lekje, je onderzoekt de oorzaak, je maakt meteen de nieuwe leiding en binnen het uur is het weer in orde! De investering in zo'n felssetje was een paar jaar geleden zo'n 60 gulden meen ik me te herinneren.

Veel succes en plezier ermee!
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

trompappartaatr

Bericht: # 81494Bericht hankleinjan.nl »

Een remleidingsetje bestellen bij Reno4er.de kan wel, alleen soms zit er een remleiding tussen die net iets te kort is.
Beter is het om zo´n felsapparaatje aan te schaffen en een rol remleiding.
Zo´n felsapparaat is nooit weg inderdaad.
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 81505Bericht jbeekmann »

Volgens mij heeft Da Goof eens zo'n setje besteld.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 81512Bericht Jan-San »

hallo, ik heb ook zo'n setje besteld en gemonteerd. Er zat bij mij idd ook een te korte leiding tussen, maar met wat hulp en het setje van renault Classiek is dat ook opgelost. :D

Verder is het prima spul en ik vind het niet te duur. En ja, buigen is best mogelijk, alleen kleine bochten zijn wat lastiger.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 81518Bericht ap »

met rust en voorzichtigheid kom je een heel eind als je zo'n setje wilt monteren vooral met terugbuigen even opletten.
en op die ene te korte leiding na is het goed en netjes spul voor een nette prijs heb ook een setje voor mijn safari besteld.
Gebruikersavatar
Jan-San
Berichten: 325
Lid geworden op: di jan 07, 2003 2:00 am
Locatie: Maastricht

Bericht: # 81534Bericht Jan-San »

@ap: helemaal mee eens
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 81536Bericht Willem de Zwijger »

Hmm, een te korte leiding erbij is natuurlijk geen reclame, want daarmee kom je alsnog aan het klooien. Ik ga dan maar of zelf een felssetje kopen (65 Euro bij Technoparts) of iemand vragen om er nog een paar te maken want ik heb er al drie op maat.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: Remleidingen

Bericht: # 81581Bericht Rodeo-6 »

Willem de Zwijger schreef: 1. Wat is er niet goed aan koper ?
Niks is niet goed aan koper, maar
volgens de duitsers is het zacht metaal en mag het daardoor niet gebruikt worden.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
A112Abarth
Berichten: 3
Lid geworden op: di okt 03, 2006 1:10 pm
Locatie: Akersloot (NH)

Bericht: # 82243Bericht A112Abarth »

Bij all4car verkopen ze een felsapparaatje én een remleiding (10mm pijpen) buiger. Ben je voor minder dan 4 tientjes klaar.
Plaats reactie