klapperende achteras

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 7026Bericht Vera »

Tijdens het rijden over slecht wegdek of drempels, met onze R4 GTL uit 1984, klapperd de achteras. Na onderzoek blijkt dat er speling zit op de rechter achteras, en dan aan de binnenkant waar hij op/aan de lange as zit. Het lijkt me waarschijnlijk dat aan de binnenkant een lager zit, of in mijn geval, zat. Hoe nu verder??
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 7027Bericht Goof »

Ik heb precies hetzelfde op het moment, maar hoor het inderdaad alleen als je van de drempels af rijdt en als ik passagiers in de auto heb en ik maak een bocht naar links. De oorzaak bij mij is een versleten rechter binnenlager op het achterwiel. Moet er deze week nog ff een andere in zetten en dan zou het over moeten zijn. Dus ik denk dat jij dat ook maar moet doen, ff ander lager erin laten leggen en dan is alles weer okay.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 7030Bericht Vera »

FF laten doen? Bedoel je dat je het door een garage laat doen of kan ik het zelf ook? En heb je enig idee wat de kosten betreft, voor het geval dat ik nu moet gaan sparen?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 7031Bericht Goof »

hoho, zo'n ingrijpende operatie is het niet. De achteras hoeft er niet odneruit of zo. Wat kost z'n lagertje, hooguit 20 euro, komt nog eens arbeidsloon bij, pak hem beet een uur à 30 euro per uur, dus ik denk dat je met een euro of 50 klaar moet zijn, als het inderdaad het lager is wat ik denk dat het is. Ik doe het zelf, kun jij misschien ook wel, dat weet ik niet, maar je hebt er wel een poelietrekker bij nodig geloof ik, maar dat moet ik me nog eens goed bekijken. Voor de verderrest is het allemaal vrij makkelijk, maar ja, als je nog helemaal niks gesleuteld hebt, wordt het toch erg moeilijk denk ik.
Als je besluit het zelf te doen, dan laat maar wat weten, dan leg ik het wel tot in detail uit.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 7073Bericht Vera »

Bedankt voor de tip, ik kijk eerst even wat de garage ervan zegt en dan kan ik alsnog eraan gaan sleutelen. Zo'n poelietrekker kan ik op dit moment nog nergens vanaf toveren. Ik zal je laten weten wanneer ik zelf ga sleutelen ivm meer uitleg in detail. Groetjes!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 7075Bericht Goof »

nou, ik heb eens gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een poelitrekker onontbeerlijk is. Ik heb er nog geen dus, ik dacht, kom laat ik me er 1 gaan kopen, want anders moet ik hem weer gaan lenen bij m'n neef. Dus ik op zoek, maar nergens te koop of te krijgen. Bij de automaterialenhandel hadden ze er 1, maar dan meer formaat shovel. Uiteindelijk bij een grote gereedschapszaak had ik raak. Toch maar ff vragen wa zo'n ding ksot dacht ik, want ik verwacht met een euro of 15 klaar te zijn, maar je weet nooit. Maar goed dat ik dat gedaan heb. Ding moest 107(!!!!!) euro excl. kosten. Ik viel bijna van m'n stoel af, maar goed, dat wordt dus toch weer lenen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Vera
Berichten: 8
Lid geworden op: do jun 20, 2002 2:00 am

Bericht: # 7099Bericht Vera »

Oeps! Toch nog eens goed gekeken naar de achteras. Ik had gehoopt dat het ook mijn wiellager zou zijn, maar na grondige inspectie kom ik helaas tot de volgende diagnose: Achterwielophanging hangt aan de binnenzijde op de torsiestang!! Wat er precies stuk/gebroken is kan ik nog niet vinden. Rest mij waarschijnlijk maar één ding te doen: de hele ophanging eronder uit ! En daar komt,ie dan: Hoe moet ik dit doen? Ik heb het autohandboek maar tips door ervaring heb ik liever! Ik hoop dat ik er geen vakantieweek voor uit hoef te trekken.
De (sleutel)vriend van Vera.
Kees
Berichten: 2
Lid geworden op: za mar 23, 2002 2:00 am
Locatie: utrecht

Bericht: # 7148Bericht Kees »

alles los schroeven wat in de weg zit, achteras demonteren, monteren in omgekeerde volgorde
Gebruikersavatar
Jorijn
Berichten: 104
Lid geworden op: wo mei 22, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 7155Bericht Jorijn »

Ja, en dan net dat ene belangrijke schroefje kwijt zijn. :grin:
"Hallo, hier de meldkamer...
kan iemand even die camerageile junk in de Kalverstaat ophalen ?"
Plaats reactie