ja, maar volgens mij is er electrotechnisch niet zoveel verschil tussen een dynamo en een electromotor - ronddraaiende magneet in spoel wekt een wisselstroom op, dan wel een wisselstroom in een spoel wekt een magnetisch veld op dat een magneet rond laat draaien. Of kan ik dit soort observaties beter overlaten aan iemand die daarvoor behandeld isbrecht schreef:[Het is inderdaad goed fout als die stroom vraagt (gaat ie dan ook draaien? )
stroom lekkage
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
stroom lekkage
Volgens mij heeft iedereen wel eens last van stroom lekkage.
Ik de afgelopen maanden in ieder geval wel.
In eerst instantie zocht ik het euvel ook in de dynamo,
de radio bleef op 'mute' staan, ergens zat er iets fout.
Uiteindelijk een nieuwe accu geplaatst, het probleem bleef.
Gezocht naar een identieke radio en deze er in gezet.
Moet ik hem na iedere keer starten opnieuw programmeren,
maar nog steeds een probleem.
Bleek de aansluiting van de massa op het blok bij de versnellingsbak
los te zitten. Deze weer vastgezet, op de radio na alle problemen opgelost.
Ik zit er niet mee, om na het starten een leuke zender op te zoeken.
Ik de afgelopen maanden in ieder geval wel.
In eerst instantie zocht ik het euvel ook in de dynamo,
de radio bleef op 'mute' staan, ergens zat er iets fout.
Uiteindelijk een nieuwe accu geplaatst, het probleem bleef.
Gezocht naar een identieke radio en deze er in gezet.
Moet ik hem na iedere keer starten opnieuw programmeren,
maar nog steeds een probleem.
Bleek de aansluiting van de massa op het blok bij de versnellingsbak
los te zitten. Deze weer vastgezet, op de radio na alle problemen opgelost.
Ik zit er niet mee, om na het starten een leuke zender op te zoeken.
Klink allemaal alsof je goed bezig bent. Ik hoor het wel in ieder geval, kunnen de twee kneuzen samen kijken haha! Als die dynamo echt opnieuw gewikkeld moet worden kan je beter een ander zoeken lijkt me trouwens... dure grap dat wikkelen.tim81 schreef: ik houd me wel aanbevolen voor die dynamo! jullie gaan zeker nog van me horen hierover, want het is nog wel een beetje abracadabra voor me.
@ Hanz: volgens mij wordt je dynamo een motor als je de draadjes omdraaid en anders om. Er zijn motoren met een gewikkelde kern, maar ook met een gewikkelde spoel. Maar ook bij een dynamo zijn deze varianten er. Ik zou het kunnen opzoeken in de boeken. Jasper weet dat vast allemaal uit zijn hoofd heel mooi uit te leggen.
Indedaad, hier horen eerder vragen als:jbeekmann schreef:... in dit topic thuis...
- Wat is de leeftijd van de gebruikte delen?
- Staat van de isolatie van de kabels / draadboom.
- Geen slijtage bij de doorvoeringen van de kabelboom door het schutboard?
- Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar?
- Lekkage ook aanwezig als dynamo niet aangesloten is en de betreffende draden doorverbonden?
- Brand je proeflamp als deze aan gesloten tussen de minkabel en de minpool van de accu? ( niet? gelukkig geen grote sluiting of de lampen aan )
En zo worden we hopelijk weer wat wijzer...