Raar geluid (en gevoel)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Raar geluid (en gevoel)

Bericht: # 70493Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik ben met een GTL bezig. Er zit een vreemd geluid in. De linkeraandrijdas liep droog omdat er een hoes kapot was.
Ik dacht dat het gemaakt was door er een andere aandrijfas onder te zetten maar het haalt niet uit.
Het lijkt op het geluid van een trein die over meerdere wissels dendert; Het gevoel wat erbij zit is alsof er een tak onder de wagen klem zit en die over de straat schuurt, begint zo bij de 40-50 km en bij 70 doet ie het nog maar het is niet constant. Harder heb ik niet gereden want ik vertrouw het niet. Het valt op dat het geluid hetelfde blijft, niet constant dus maar wel vrij regelmatig, volgens mij blijft het ook hetzelfde wanneer ik sneller rij, dus heeft de snelheid geen invloed erop. In z'n vrij blijft het geluid ook, zelfs met de motor uit, dus geen kracht op de aandrijving of zo. Bij een flauwe rechterbocht hoor ik het niet, bij linker bocht wel en ook bij rechtuit rijden. Ik voel iets het in het stuur, met de voeten op de bodem ook. Niet constant, net of er iets droog loopt. Onregelmatig. Nooit eerder meegemaakt.
In de bak zit zat olie. Geluid komt volgens mij van linksvoor, maar twijfel soms of het misschien van rechtsvoor komt.

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 70498Bericht Supersuus »

Drooglopende poelies? wéér de kilometertellerkabel? lagers?té lang boutje van de onderste fusee(hoe is de ashoes stuk gegaan?)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Raar geluid (en gevoel)

Bericht: # 70501Bericht brecht »

R4F6GTX Automaat schreef:In z'n vrij blijft het geluid ook, zelfs met de motor uit, dus geen kracht op de aandrijving of zo. Bij een flauwe rechterbocht hoor ik het niet, bij linker bocht wel en ook bij rechtuit rijden.
Maar ondanks dat er geen kracht op de aandrijving komt zou het wel kunnen draaien toch? Hoe is de homokineet aan de linkerkant van de bak, zijn er daar niet een paar staafjes uit/kapot?
Vincenti
Berichten: 62
Lid geworden op: zo dec 19, 2004 10:42 pm
Locatie: Dorpje a/d Amstel

Bericht: # 70502Bericht Vincenti »

Zoek eens naar slijtagesporen aan de binnenkant van je velgen.
6TL77
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70511Bericht R4F6GTX Automaat »

Ashoesjes en alle andere rubbers zijn prima, nix kapot. Er zit geen speling op de fuseekogels dus die vallen af, toch?
Velgen lopen nergens tegenaan. Ook geen slijtsporen. Als die aanliepen zou het geluid er altijd moeten zijn en sneller worden naarmate ik sneller rij, lijkt me.
@ Brecht: in een homokineet zitten geen staafjes maar rolletjes, 3 per kant. Ashoezen zien er prima uit dus ik neem aan dat ze nog vol vet zitten.
Ik ga er zo weer eens onderhangen en zoeken.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 70514Bericht Rinootje »

Probleem in koppelingshuis??????
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70515Bericht R4F6GTX Automaat »

Niet te hopen maar wel mogelijk. Zou er een steentje oid klem zitten misschien...
ik zal 'm es met 1 wiel opkrikken en dan laten lopen, misschien ontdek ik iets op die manier.
berrievanmier
Berichten: 144
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
Locatie: TILBURG
Contacteer:

Bericht: # 70525Bericht berrievanmier »

Kan het geen defect wiellager zijn? Doe ook maar een gok.
succes, Berrie
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 70541Bericht jbeekmann »

R4F6GTX Automaat schreef: ... in een homokineet zitten geen staafjes maar rolletjes, 3 per kant....
En die rolletjes zijn gelagerd op het asje dmv. staafjes
Maar die heb ik nog nooit kapot gezien eigenlijk. Toch is dat zo'n beetje het enige dat ik me nog kan bedenken: ergens een homokineet...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70547Bericht R4F6GTX Automaat »

Als die homokineet kapot is, waarom doet ie het dan alleen bij snelheden boven de 40 km/h? Zou natuurlijk kunnen maar lijkt zo onlogiesj.
Morgen ga ik er weer onder liggen, vandaag geen zin in.

Afbeelding
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

raar geluid en gevoel

Bericht: # 70548Bericht lordje »

Ik heb zulk probleem ook eens gehad, bleek probleem met differentieel te zijn, lagers uitgaande assen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 70560Bericht Willem de Zwijger »

Mijn eerste gedachte is ook wiellagers.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70569Bericht R4F6GTX Automaat »

De voorwiellagers zijn compleet met remschijven etc enkele maanden geleden vernieuwd. Daarbij, zoals ik al schreef, het begint bij snelheden boven de 40 km/h; als de wiellagers kapot zijn doet ie dat meteen zodra de wagen rolt. En dan is het geluid constant, nu niet, nu af en toe...
Morgen (vandaag dus) komt Renault Classique mee puzzelen; die weet er ook wel 't een en 't ander vanaf en hij is leniger om eronder te kruipen :P
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
paprikarooie4
Berichten: 43
Lid geworden op: ma aug 30, 2004 2:00 am
Locatie: het westland

Bericht: # 70580Bericht paprikarooie4 »

Denk toch aan een aandrijfas, rechtsvoor blijft over dan (of de linker die je gewisseld hebt is ook niet helemaal braaf), omdat het geluid met sturen veranderd.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 70583Bericht R4F6GTX Automaat »

We denken dat het 't binnenste voorwiellager aan de linkerkant is; daar lijkt het tenminste nu op. Morgenmiddag zal ik tijd moeten maken om het te vervangen.
Plaats reactie