remprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Victor
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 24, 2005 3:58 pm

remprobleem

Bericht: # 68838Bericht Victor »

Mijn 4tje heeft weer APK, maar ik zit met het volgende probleem. Bij de APK keuring bleek dat ik voor en achter evenveel remkracht had. Dit moet eigenlijk 80-20% à 70-20% zijn. Na veel warm-remmen kwam de APK meester op 60-40%, waarmee hij werd goedgekeurd.

Nu bleek dat vooral op de achterremmen te veel remkracht zit. De remmen grijpen te hard aan. Afgelopen jaar heb ik de complete achteras incl. trommels vervangen door een exemplaar van een donor 4tje.. De remvoering is zo goed als nieuw en de remkrachtverdeler bijna helemaal ‘los’ gedraaid. Nu vraag ik me dus af hoe dit ‘remprobleem’ te verhelpen is.

Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 68841Bericht jbeekmann »

Het kan ook zijn dat je voor te weinig remkracht hebt. Zou daar iig even alles checken en zo nodig reviseren.
Over achter: het hard 'aanpakken' van de remmen kan liggen aan een niet afgeschuinde kant van je remschoenen. De voering van de oplopende kant moet afgeschuind zijn.
Verder zou het toch kunnen dat de remdrukverdeler niet goed werkt. Hij laat dus volledig druk door, zoals alleen zou moeten zijn bij een beladen (en dus ingeveerde) auto. Nogmaals checken op werking dus.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Victor
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 24, 2005 3:58 pm

Bericht: # 68842Bericht Victor »

bedankt voor je reactie.
Voor is nagekeken en qua remkracht ok. Ik begrijp je verhaal over de remvoeringen niet helemaal. Wat bedoel je met oplopende kant? Als de remvoering niet goed is afgeschuint, hoe krijg je het dan wel goed afgeschuint? Hoe kan je de werking van de remkrachtverdeler checken? Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 68843Bericht jbeekmann »

De oplopende kant is de kant die 'voorop' loopt. Je kunt deze met een gewone vijl afschuinen. Dit zou echter niet bijzonder veel invloed moeten hebben op je remkracht, alleen op het 'happen' van de remmen.
Je kan even controleren of de remdrukverdeler uberhaubt wel in zijn originele stand terugkomt na inveren van de auto.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 68845Bericht R4F6GTX Automaat »

Victor schreef:....... Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Dan staan ze veel te strak gesteld, lijkt me. Je moet de trommel er gewoon af kunnen pakken. Of zijn de trommels zover ingesleten zodat er een rand onstaan is, waar de schoenen achter blijven hangen?
Wel handrem los natuurlijk maar dat lijkt me wel logiesj dat je dat begrijpt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Victor
Berichten: 12
Lid geworden op: do feb 24, 2005 3:58 pm

Bericht: # 68846Bericht Victor »

met die klus bedoelde ik het losmaken van de remkrachtverdeler....
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 68862Bericht Hugo »

Victor schreef:...remkrachtverdeler....
Controleren :

1/ Linker achter wiel verwijderen.

2/ Auto op bok plaatsen.

3/ Wieldraagarm omhoog krikken.

4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.

Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.

Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).

Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 68864Bericht Hanz »

Hugo schreef:4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.

Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).

Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
Begrijp ik niet: als de zuiger wordt ingedrukt is 'ie defect, wordt 'ie niet ingedrukt dan moet hij strakker afgesteld worden? Wat gebeurt er als het ding wel goed is?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 68871Bericht jbeekmann »

Hugo schreef:...Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.
Psies andersom...
Zodra het wiel verder inveert moet de druk op de achterremmetjes toenemen. De auto is dan nl. zwaarder beladen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Hugo
Berichten: 284
Lid geworden op: do apr 14, 2005 7:48 pm
Locatie: Dieren
Contacteer:

Bericht: # 68872Bericht Hugo »

jbeekmann schreef:...Psies andersom...
Sorry...

Bij het bedienen wordt dus meer vloeistof doorgelaten.

Als de klep goed werkt.

Als dus ondanks stellen de remwerking te goed blijkt, is de remdrukverdeler defect.

Zuiger moet te bewegen zijn, het makelijkst te controleren als je hem in de handen hebt.
Succes met sleutelen, Hugo.

mail hugo@isgekop.nl als er iets te sleutelen valt.
Plaats reactie