remprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
remprobleem
Mijn 4tje heeft weer APK, maar ik zit met het volgende probleem. Bij de APK keuring bleek dat ik voor en achter evenveel remkracht had. Dit moet eigenlijk 80-20% à70-20% zijn. Na veel warm-remmen kwam de APK meester op 60-40%, waarmee hij werd goedgekeurd.
Nu bleek dat vooral op de achterremmen te veel remkracht zit. De remmen grijpen te hard aan. Afgelopen jaar heb ik de complete achteras incl. trommels vervangen door een exemplaar van een donor 4tje.. De remvoering is zo goed als nieuw en de remkrachtverdeler bijna helemaal ‘los’ gedraaid. Nu vraag ik me dus af hoe dit ‘remprobleem’ te verhelpen is.
Iemand suggesties?
Nu bleek dat vooral op de achterremmen te veel remkracht zit. De remmen grijpen te hard aan. Afgelopen jaar heb ik de complete achteras incl. trommels vervangen door een exemplaar van een donor 4tje.. De remvoering is zo goed als nieuw en de remkrachtverdeler bijna helemaal ‘los’ gedraaid. Nu vraag ik me dus af hoe dit ‘remprobleem’ te verhelpen is.
Iemand suggesties?
Het kan ook zijn dat je voor te weinig remkracht hebt. Zou daar iig even alles checken en zo nodig reviseren.
Over achter: het hard 'aanpakken' van de remmen kan liggen aan een niet afgeschuinde kant van je remschoenen. De voering van de oplopende kant moet afgeschuind zijn.
Verder zou het toch kunnen dat de remdrukverdeler niet goed werkt. Hij laat dus volledig druk door, zoals alleen zou moeten zijn bij een beladen (en dus ingeveerde) auto. Nogmaals checken op werking dus.
Over achter: het hard 'aanpakken' van de remmen kan liggen aan een niet afgeschuinde kant van je remschoenen. De voering van de oplopende kant moet afgeschuind zijn.
Verder zou het toch kunnen dat de remdrukverdeler niet goed werkt. Hij laat dus volledig druk door, zoals alleen zou moeten zijn bij een beladen (en dus ingeveerde) auto. Nogmaals checken op werking dus.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
bedankt voor je reactie.
Voor is nagekeken en qua remkracht ok. Ik begrijp je verhaal over de remvoeringen niet helemaal. Wat bedoel je met oplopende kant? Als de remvoering niet goed is afgeschuint, hoe krijg je het dan wel goed afgeschuint? Hoe kan je de werking van de remkrachtverdeler checken? Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Voor is nagekeken en qua remkracht ok. Ik begrijp je verhaal over de remvoeringen niet helemaal. Wat bedoel je met oplopende kant? Als de remvoering niet goed is afgeschuint, hoe krijg je het dan wel goed afgeschuint? Hoe kan je de werking van de remkrachtverdeler checken? Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
De oplopende kant is de kant die 'voorop' loopt. Je kunt deze met een gewone vijl afschuinen. Dit zou echter niet bijzonder veel invloed moeten hebben op je remkracht, alleen op het 'happen' van de remmen.
Je kan even controleren of de remdrukverdeler uberhaubt wel in zijn originele stand terugkomt na inveren van de auto.
Je kan even controleren of de remdrukverdeler uberhaubt wel in zijn originele stand terugkomt na inveren van de auto.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Dan staan ze veel te strak gesteld, lijkt me. Je moet de trommel er gewoon af kunnen pakken. Of zijn de trommels zover ingesleten zodat er een rand onstaan is, waar de schoenen achter blijven hangen?Victor schreef:....... Het is nogal een kl#@%te klus om die er weer af te krijgen.
Wel handrem los natuurlijk maar dat lijkt me wel logiesj dat je dat begrijpt.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Controleren :Victor schreef:...remkrachtverdeler....
1/ Linker achter wiel verwijderen.
2/ Auto op bok plaatsen.
3/ Wieldraagarm omhoog krikken.
4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.
Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.
Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).
Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Begrijp ik niet: als de zuiger wordt ingedrukt is 'ie defect, wordt 'ie niet ingedrukt dan moet hij strakker afgesteld worden? Wat gebeurt er als het ding wel goed is?Hugo schreef:4/ Kijken of de zuiger van de remdrukverdeler wordt in gedrukt.
Indien je bij punt 4 ziet dat de zuiger van de verdeler wordt ingdrukt, is deze defect en moet volgens de Kluwer vervangen worden ( niet te herstellen ).
Wordt deze niet ingedrukt, dan moet deze strakker afgesteld worden.
Psies andersom...Hugo schreef:...Als er tijdens bedrijf geremd wordt, komt eerst de volle druk op beide assen.
Als nu het achter wiel inveert, wordt de klep van de verdeler bediend, waardoor de druk op de achter as afneemt.
Zodra het wiel verder inveert moet de druk op de achterremmetjes toenemen. De auto is dan nl. zwaarder beladen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!