Pingelen!
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Pingelen!
Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!
Joost
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!
Joost
Keizer Karel
- RenaultVierWiel
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Re: Pingelen!
Mijn GTL van 1985 met evenveel op de teller als die van jou, drinkt altijd octaan 98 met loodvervanger. Hij pingelt nooit en loopt als een tierelier.joostvellinga schreef:Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!
Joost
Je zou die brandstof ook eens kunnen proberen!?!
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: vr sep 10, 2004 3:19 pm
- Locatie: Doorn
Re: Pingelen!
Het gekke is dat mijn TL van 89 (100.000 km) hetzelfde drinkt en niet pingelt. Waar kan je overigens dit spul krijgen: Octaan 98 met loodvervanger? Niet gewoon aan de Shell-pomp zeker?RenaultVierWiel schreef:Mijn GTL van 1985 met evenveel op de teller als die van jou, drinkt altijd octaan 98 met loodvervanger. Hij pingelt nooit en loopt als een tierelier.joostvellinga schreef:Mijn GTL (85), 145000 km, begint laag in de versnellingen steeds meer te pingelen en ik gooi er toch echt super ongelood 98 in.
Heeft iemand hier ervaring mee en een idee of dit kwaad kan en of er wat er aan te doen is?
Alvast dank voor jullie aandacht!
Joost
Je zou die brandstof ook eens kunnen proberen!?!
Keizer Karel
- RenaultVierWiel
- Berichten: 105
- Lid geworden op: do mei 20, 2004 2:00 am
Joost,
Ik tank gewoon octaan 98 met loodvervanger aan de Essopomp bij mij in de buurt. Als jouw tankstation dat niet heeft, kun je loodvervanger kopen bij dat tankstation. Het zit in een flesje met een maataanduiding. Ook staat op het flesje hoeveel cc je in de tank moet doen bij een bepaalde hoeveelheid getankte liters octaan 98 loodvrij.
Succes!
Overigens, jouw TL heeft een andere motorafstelling dan jouw GTL.
Ook de R4F6 met dezelfde motor (1108cc) heeft een andere motorafstelling, waardoor die motor zelfs tevreden is met octaan 95.
Ik tank gewoon octaan 98 met loodvervanger aan de Essopomp bij mij in de buurt. Als jouw tankstation dat niet heeft, kun je loodvervanger kopen bij dat tankstation. Het zit in een flesje met een maataanduiding. Ook staat op het flesje hoeveel cc je in de tank moet doen bij een bepaalde hoeveelheid getankte liters octaan 98 loodvrij.
Succes!
Overigens, jouw TL heeft een andere motorafstelling dan jouw GTL.
Ook de R4F6 met dezelfde motor (1108cc) heeft een andere motorafstelling, waardoor die motor zelfs tevreden is met octaan 95.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Juist niet, zie het volgende:
Het is belangrijk dat het ontstekings-tijdstip juist is afgesteld,
anders loopt de motor niet optimaal, of gaat in het ergste geval PINGELEN.
Pingelen is het botsen van vlamfronten in de verbrandingsruimte
(=de ruimte boven de zuiger), hetgeen wordt veroozaakt doordat de benzine
al gaat branden alvorens de bougie vonkt.
Pingelen kan enorme motorschade veroorzaken (bijv. gat in de zuiger...) !!!
Oorzaken van pingelen kunnen zijn: koolafzetting; verkeerde warmtegraad
van de bougies; verkeerd (te laat) ontstekings-tijdstip; of te licht
ontbrandbare benzine (te laag RON getal).
Met dank aan http://home01.wxs.nl/~harriesg/techniek.htm#ontsteking.
Het is belangrijk dat het ontstekings-tijdstip juist is afgesteld,
anders loopt de motor niet optimaal, of gaat in het ergste geval PINGELEN.
Pingelen is het botsen van vlamfronten in de verbrandingsruimte
(=de ruimte boven de zuiger), hetgeen wordt veroozaakt doordat de benzine
al gaat branden alvorens de bougie vonkt.
Pingelen kan enorme motorschade veroorzaken (bijv. gat in de zuiger...) !!!
Oorzaken van pingelen kunnen zijn: koolafzetting; verkeerde warmtegraad
van de bougies; verkeerd (te laat) ontstekings-tijdstip; of te licht
ontbrandbare benzine (te laag RON getal).
Met dank aan http://home01.wxs.nl/~harriesg/techniek.htm#ontsteking.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 852
- Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
- Locatie: Enschede
Toch vreemd: pingelen=het ontbranden van het mengsel voordat de bougie vonkt. Om dat te voorkomen ga je toch niet de ontsteking later zetten?
Ik heb er overigens geen praktijkervaring mee.
Ik heb er overigens geen praktijkervaring mee.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nee, het is geen explosie voor de bougie vonkt, dat doet benzine niet, daarvoor is diesel nodig.
Het gaat m.i. als volgt: de bougie vonkt, daardoor krijg je vanuit de bougie een vlamfront, en het is de bedoeling dat dit vlamfront de rest 'opeet'. Ondertussen stijgt de druk in de verbrandingskamer en kun je onder bepaalde omstandigheden ontbrandingshaarden krijgen die niet direct door de bougie zijn aangestoken. Hoe meer tijd je hiervoor hebt, hoe meer kans daarop. Dus hoe vroeger je vonk staat, hoe meer kans op pingelen.
Het gaat m.i. als volgt: de bougie vonkt, daardoor krijg je vanuit de bougie een vlamfront, en het is de bedoeling dat dit vlamfront de rest 'opeet'. Ondertussen stijgt de druk in de verbrandingskamer en kun je onder bepaalde omstandigheden ontbrandingshaarden krijgen die niet direct door de bougie zijn aangestoken. Hoe meer tijd je hiervoor hebt, hoe meer kans daarop. Dus hoe vroeger je vonk staat, hoe meer kans op pingelen.
Ik ben het idd ook volledig met die schrijver oneens.
De def. is niet 'ontbranden voordat de bougie vonkt' maar ik zou zeggen dat de drukopbouw voor het BDP (bovenste dode punt) te hoog is. Dat kan veroorzaakt worden door meerdere factoren.
De def. is niet 'ontbranden voordat de bougie vonkt' maar ik zou zeggen dat de drukopbouw voor het BDP (bovenste dode punt) te hoog is. Dat kan veroorzaakt worden door meerdere factoren.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als je wat grasduint op Internet: er bestaat wel zoiets als spontane ontbranding voordat de bougie vonkt, dit wordt veroorzaakt door gloeiende kooldeeltjes als je teveel troep op de zuigers of kleppen hebt zitten. In dat geval 'ontsteek' je ook te vroeg met kans op pingelen.
Pingelen is trouwens het meest schadelijke wat een motor kan overkomen, op lopen zonder olie na...
Ik heb die auteur overigens gemaild, hij is ervan overtuigd dat hij gelijk heeft, volgens de redenatie dat je bij bovenstaand mechanisme van ontsteking door gloeiende kooldeeltjes beter zelf de brand erin kunt steken mbv de bougie, vóór het gloeiende kooltje het doet. Ieder zijn overtuiging, ik geloof er niet in.
Pingelen is trouwens het meest schadelijke wat een motor kan overkomen, op lopen zonder olie na...
Ik heb die auteur overigens gemaild, hij is ervan overtuigd dat hij gelijk heeft, volgens de redenatie dat je bij bovenstaand mechanisme van ontsteking door gloeiende kooldeeltjes beter zelf de brand erin kunt steken mbv de bougie, vóór het gloeiende kooltje het doet. Ieder zijn overtuiging, ik geloof er niet in.