R4 start niet

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 6355Bericht Alf »

Mijn R4 uit 1967 wil niet starten. De auto heeft wel gelopen. Het betreft een 6 Volt-systeem. Er zit inmiddels een nieuwe (opgeladen) accu op, voorzien van twee nieuwe accuklemmen. Ik heb de bougies schoongeschuurd, er zitten nieuwe bougiekabels op. De tank was bijna leeg, ik heb er 10 liter bij ingegooid, mede omdat de auto tussen de 5 en 10 jaar heeft stilgestaan. Oliepeil is OK. Ik heb overigens het Kluwerboek van de R4 club thuis. Volg ik deze, dan moet er GEEN spanning staan tussen het openstaande contactpunt en de mass. Hier is bij mij wel spanning, vandaar dat ik volgens aanwijziging een nieuwe condensator moet kopen. Komt dit erg precies? Ik heb er nu eentjevan een VW kever, ook een 6Volt uitvoering. Ik heb deze nog niet gemonteerd. Als deze vervanging niet werkt, wie heeft er dan nog een advies?
Gebruikersavatar
cyclofrene
Berichten: 191
Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
Locatie: bergentheim

Bericht: # 6489Bericht cyclofrene »

maak je benzine filter eens schoon.
zijn je sproeiers schoon?
laat eens iemand anders in de auto stappen en de sleutel omdraaien, dan moet jij op dat moment 1 bougiekabel van de bougie trekken en (met een tang)vlak bij het blok houden. (om te zien of je uberhaupt een vonk krijgt)
want dat is het belangrijkste bij een motor
peut, lucht en vonk. als je die drie niet hebt, dan zal die nooit lopen...
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 6492Bericht Goof »

Dat je trouwens wel licht hebt tussen condensator en massa hoeft niet te betekenen dat je condensator kapot is. Het zou ook kunnen dat je motor net op de juiste plek staat om de ontsteking af te stellen (noemen ze dat het bovenste dode punt?), in ieder geval, dan staat die inkeping op het vliegwiel precies langs de inkeping op dat aluminium tussenstuk tussen motor en bak. Om uit te vinden of dit klopt, zet je de bak in z'n 4 de duw je de auto ongeveer een meter voor of achteruit, en dan zou de spanning verdwenen moeten zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Alf
Berichten: 13
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 2:00 am
Locatie: Schoonebeek

Bericht: # 6578Bericht Alf »

Ik krijg wel vonken als ik de kabel bij het blok houd (en start natuurlijk), maar ik vind ze niet zo heel erg sterk. Wellicht is de bobine aan z'n einde? Ik zal sowieso het benzinefilter eens vervangen en de carburateur eens schoonmaken, zien of dat helpt.
De auto in z'n 4 plaatsen wil niet, ik zal dit in de drie moeten doen omdat er niet meer versnellingen zijn :smile:) Ik zal dit eens proberen. Als ik overigens de condensator doormeet met een capaciteitsmeter, dan geeft deze 300nF, dus waarschijnlijk is de condensator wel goed.

Krijgt vervolg ...
Bedankt voor de reacties !
Plaats reactie