startprobleem
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
dus de eerst cilinder is de meest rechtse als je aan de passagierskant staat. Ik zou zeggen, controleer het even, ook de volgorde 1-3-4-2 en nogmaals, de eerste cilindermoet worden aangesloten op de aansluiting op je verdelerkop die het dichtst bij je blok zit.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
ik heb nog eens gekeken, de onstekingsvolgorde heb ik goed maar de kabel can cylinder 1 zit rechtsvoor aangesloten op de verdelerkap (als je aan de bijrijderkant aan de zijkant staat). Op het moment dat het merkteken op het vliegwiel bij het streepje staat, wijst de rotor netjes naar cylinder 1. Dan is verder toch alleen de onstekingsvolgorde van belang? Volgens mij kun je het tandwiel met het gleufje waarin de as v.d. verdeler valt in verschillende standen hebben staan. Dan zou het dus niet moeten uitmaken of cylinder een het dichtst bij het blok aangesloten zit?
hmm, dat kan wel kloppen wat je zegt. Bij ons was het dan denk ik toevallig zo dat ze bij allebei naar het blok wezen. Je kan overigens je verdelerkop niet op een andere manier on dat tandwiel zetten, want die gleufjes zitten net niet in het midden en als je dat toch doet dan trekt ie je kop krom op het moment dat je start, daar kwam m'n vader dus achter toen ie dat ff niet gezien had.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Laat ik me dan ook maar mee bemoeien.
De cylinder aan de zijde van het vliegwiel wordt bij elke motor cylinder 1 genoemd. Bij de R4 dus de voorste. Bij mijn 4tje (1986) is de voorste aansluiting op de verdelerkap aangesloten op cylinder 2! De ontstekingsvolgorde is dan met de klok mee 2134. Ik heb daar ook wel eens mee gemodderd.
De cylinder aan de zijde van het vliegwiel wordt bij elke motor cylinder 1 genoemd. Bij de R4 dus de voorste. Bij mijn 4tje (1986) is de voorste aansluiting op de verdelerkap aangesloten op cylinder 2! De ontstekingsvolgorde is dan met de klok mee 2134. Ik heb daar ook wel eens mee gemodderd.
de ontstekingsvolgorde die je noemt is dezelfde alleen begin jij bij 2, normaal begin je te tellen bij 1. En iderdaad is het zo dat de eerste cilinder normaal aan de vliegwielzijde sit, maar bij die van m'n moeder is dat op de een of andere manier dus niet zo.
Maar bij het 4tje van m'n moeder zet ik toch wat vraagtekens. Zo ben ik ervan overtuigd dat de motor meer heeft gedraaid als er op de teller staat, veel meer zelfs, dat merk ik gewoon aan de hele handel, of ie is door een van de eerste eigenaars ontzettend afgeragd. Klopt het trouwens dat het "nieuwe" dashboard in 82 is ingevoerd? Heb namelijk ook al een gehoord dat dit pas in 83 zou zijn ingevoerd en aangezien m'n moeders 4tje ook schijfremmen voor heeft, klopt er dan iets niet. Heb zelfs al eens gedacht dat het wel eens een gestolen exemplaar zou kunnen zijn omdat het schuifruitje aan de bestuurderszijde niet dezelfde makelij is als de rest en je 2 verschillende sleutels nodig hebt voor deuren en contactslot, maar helemaal waarschijnlijk lijkt het me ook niet, want dan zou ie omgecad moeten zijn en daar zijn 4tjes nou niet echt waardevol genoeg voor, ook niet in die tijd (14 jaar geleden) Bovendien moest er nogal wat aan gelast en gespoten worden toen we hem kochten, dat weet ik nog wel, want het aankoopbedrag van 2000 piek was toen ook al niet erg veel.
Maar bij het 4tje van m'n moeder zet ik toch wat vraagtekens. Zo ben ik ervan overtuigd dat de motor meer heeft gedraaid als er op de teller staat, veel meer zelfs, dat merk ik gewoon aan de hele handel, of ie is door een van de eerste eigenaars ontzettend afgeragd. Klopt het trouwens dat het "nieuwe" dashboard in 82 is ingevoerd? Heb namelijk ook al een gehoord dat dit pas in 83 zou zijn ingevoerd en aangezien m'n moeders 4tje ook schijfremmen voor heeft, klopt er dan iets niet. Heb zelfs al eens gedacht dat het wel eens een gestolen exemplaar zou kunnen zijn omdat het schuifruitje aan de bestuurderszijde niet dezelfde makelij is als de rest en je 2 verschillende sleutels nodig hebt voor deuren en contactslot, maar helemaal waarschijnlijk lijkt het me ook niet, want dan zou ie omgecad moeten zijn en daar zijn 4tjes nou niet echt waardevol genoeg voor, ook niet in die tijd (14 jaar geleden) Bovendien moest er nogal wat aan gelast en gespoten worden toen we hem kochten, dat weet ik nog wel, want het aankoopbedrag van 2000 piek was toen ook al niet erg veel.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Na lange afwezigheid, weer eens een antwoord van Dr.Quatre;
Bij Renault loopt het modeljaar van oktober tot en met september. Dat betekent dat je in Nederland vanaf +/- november een auto koopt van het nieuwe modeljaar. Met ingang van modeljaar 1983( november '82 dus) is het nieuwe dashboard toegepast, samen met de schijven voor! Deze twee dingen horen dus wel degelijk bijelkaar. Echter, en nu spreek ik van de in Frankrijk verkochte modellen, heeft de Régie nogal eens "gerommeld"met de uitvoeringen, waarschijnlijk zijn oude voorraden onderdelen gewoon eerst opgemaakt. Met andere woorden; remschijven=nieuw dashboard, op een enkele uitzondering na, ofwel: ut ken niet, maar ut ken wel. Verwarrend? Jazeker!
U allen nu met open mond achterlatend,
Dr.Quatre.
"l'Ange Sauvante"( de reddende engel, of zoiets.)
Bij Renault loopt het modeljaar van oktober tot en met september. Dat betekent dat je in Nederland vanaf +/- november een auto koopt van het nieuwe modeljaar. Met ingang van modeljaar 1983( november '82 dus) is het nieuwe dashboard toegepast, samen met de schijven voor! Deze twee dingen horen dus wel degelijk bijelkaar. Echter, en nu spreek ik van de in Frankrijk verkochte modellen, heeft de Régie nogal eens "gerommeld"met de uitvoeringen, waarschijnlijk zijn oude voorraden onderdelen gewoon eerst opgemaakt. Met andere woorden; remschijven=nieuw dashboard, op een enkele uitzondering na, ofwel: ut ken niet, maar ut ken wel. Verwarrend? Jazeker!
U allen nu met open mond achterlatend,
Dr.Quatre.
"l'Ange Sauvante"( de reddende engel, of zoiets.)
dan ben ik gisteren een zeer zeldzaam exemplaar tegengekomen op de sloop. Was een rode TL, zag er nog redelijk uit op een flinke deuk na, de bodem was volgens mij zelfs nog hard en het interieur was ook nog redelijk (voor een slooper) motortje had pas 76000 gelopen volgens de teller en er zat een nieuw dashboard in, maar wel trommelremmen voor. Ik had het idee dat dit wagentje van na 83 was, waarom weet ik niet, maar ik meende dat op te kunnen maken uit de samenstelling. De trommels voor waren trouwens beduidend kleiner als die van mijn '82 er GTL, de fusees waren wel hetzelfde en daar was het me om te doen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Mijn F6 ('83 en dus nieuw dashboard) heeft ook een sleutelbos voor alle sloten en contact,
hmmm, zou die van mij ook tot de roversbende behoren.
Het kan natuurlijk dat alles gewoon is vervangen en men gewoon niet de sloten wilde omzetten ( dom), nu zit ik met een giga bos sleutels. Is in het donker altijd ff zoeken naar de goeie key. Ik moet zeggen dat die rovers dan wel een goede keus hadden.
hmmm, zou die van mij ook tot de roversbende behoren.
Het kan natuurlijk dat alles gewoon is vervangen en men gewoon niet de sloten wilde omzetten ( dom), nu zit ik met een giga bos sleutels. Is in het donker altijd ff zoeken naar de goeie key. Ik moet zeggen dat die rovers dan wel een goede keus hadden.
jaja, hou me maar voor de gek, alleen was ik er nog bij vergeten te vertellen dat er ook ooit een ander kenteken bij die wagen is gekomen toen ie pas 3 jaar was of zo, terwijl het wel een origineel nederlandse auto is. Maar goed, hij zal wel niet gestolen zijn en indien wel, wat dan nog, denk niet dat de eigenaar er dan nog zin in heeft.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------