Rodeo-6â„¢ schreef:Als tie borrelt,
betekend of dat ie te heet wordt
of dat je koppakking eruit ligt.
Of bij het terug plaatsen na schoon maken van het expantievat wat lucht in het systeem.
Had de auto voor het schoomaken andere klachten?
Hij geeft bruin water, oftewel roestwater, dus doorspoelen:
De onderste radiatorslang los maken, het hele koelsysteem leeg laten lopen.
Na de slang weer gemoteerd te hebben, vullen met leidingwater, poosje laten draaien, de troep die nog in de motor zit komt dan los, hele verhaal herhalen, tot dat het water redelijk schoon lijkt.
In het voorjaar en zomer ( geen kans op vorst, dus bevriezen) een paar weken met alleen water rond rijden, indien nodig bijvullen.
Hierna nog een keer doorspoelen en vullen met koelvloeistof.
Niet vergeten te ontluchten: het expantievat hoog houden, de ontluchting opendraaien op de kachel slang ( boven de motor ).
( bij dit hele verhaal de kachelkraan open zetten, zodat het hele koelsysteem doorgespoeld en ontlucht wordt.)