wat zijn de symptomen van een leeg remvloeistofreservoir?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

wat zijn de symptomen van een leeg remvloeistofreservoir?

Bericht: # 55401Bericht Hanz »

zolang het reservoir nog niet helemaal leeg is: geen
maar daarna?
komt er dan lucht in de leidingen?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55403Bericht jbeekmann »

yep!
En nog iets: je hebt een lek in je systeem, dus je pedaal voelt al een beetje sponzig aan en zakt langzaam naar de bodem als je de druk erop houdt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 55405Bericht Hanz »

jbeekmann schreef:yep!
En nog iets: je hebt een lek in je systeem, dus je pedaal voelt al een beetje sponzig aan en zakt langzaam naar de bodem als je de druk erop houdt.
gek genoeg is mijn pedaal niet sponzig; het zat wel erg laag
na bijvullen deden de remmen het de eerste twee keer slecht. De afgelopen week: de eerste 10, 20 keer - begrijp ook niet waarom dat zo was; na een aantal keer flink remmen was er niets meer aan de hand), daarna best wel goed (maar dat heb ik uit de tweede hand)), Als er veel lucht in de leidingen zit geldt: eens sponzig, altijd sponzig.
Hoe werkt het met dat reservoir als er lucht in de leidingen zit, gesteld dat het circuit niet lek is? Ik neem aan dat er vloeistof uit het reservoir het circuit in kan (waarom anders een reservoir), er zou dan dus ook weer lucht uit het circuit verdwijnen (naar het reservoir, boven het vloeistofnivo)?
Adriaan Dus
Berichten: 79
Lid geworden op: do apr 01, 2004 2:00 am
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht: # 55417Bericht Adriaan Dus »

Als je remmen nieuw zijn en je reservoir is vol dan is alles ok.
Als er geen lek in je systeem is dan is het puur logica dat je remmen versleten zijn.
De cilinders gaan steeds verder uiteen en dat betekent meer olie in je systeem en minder in je reservoir.
Verdamping zou kunnen mar is niet waarschijnlijk, dit komt alleen voor bij zeer sterke verhitting. ( vooral in de race sector)
ex lid nr 3602
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55425Bericht jbeekmann »

lucht verdwijnt nooit uit zichzelf uit het circuit, naam dat maar aan.
Het reservoir is er voor vloeistof in het circuit te laten komen als remblokken slijten (precies zoals Adriaan zegt) Ook als er een lek in het systeem zit springt het reservoir bij met aanvullen van vloeistof zodat je niet meteen zonder remmen zit (daarom kan er zoveel in)
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 55428Bericht Hanz »

de ervaring leert inderdaad dat lucht niet zomaar verdwijnt, helaas.
aan de andere kant, waarom werkt het remsysteem niet zoals een CV, waar de lucht zich op het hoogste punt ophoopt (lokale maxima daargelaten; toen ik onlangs de CV ontluchtte kwam er op zolder 100x zoveel lucht uit als uit de andere radiatoren). Of is de invloed van de lokale maxima in het remcircuit (waar de lucht dus niet uit kan) te groot?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55429Bericht jbeekmann »

Ik denk dat in een CV-installatie de leidingen groot genoeg zijn om bellen naar boven te laten gaan. De leidingen in het remsysteem zijn zo smal dat een luchtbel gewoon blijft zitten. Dat verklaart ook dat je de luchtbellen eruit kan pompen door de (lager gelegen) ontluchtingsnippels op de klauw.
Daarbij zit in een CV installatie op elk hoogste punt (bovenkant radiator een ontluchtingskraantje. Op je remsysteem niet...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 55448Bericht Willem de Zwijger »

En de bellen willen nauwelijks lopen omdat de remvloeistof stroperiger is. En bij de cv stroomt het water in de rondte, en komt dan vanzelf wel een keer op een hoog punt op visite. Remolie loopt maar een klein stukje heen en terug.
En het langste deel van de leiding loopt horizontaal, dus de meeste bellen kunnen nooit weten dat er een een ontsnappingspunt is.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 55463Bericht Hanz »

Willem de Zwijger schreef:En het langste deel van de leiding loopt horizontaal, dus de meeste bellen kunnen nooit weten dat er een een ontsnappingspunt is.
toch weer teleurgesteld in de intelligentie van een bel...

voorlopig einde van mijn probleem: na bijvullen van het reservoir remt de 4 als nooit tevoren, hard pedaal, ik wil nog niet spreken van rokende banden en zwarte strepen op straat, maar toch. Dit maar een weekje of zo aanzien, dan nog eens kijken of de bijgevulde vloeistof al weer weg is. Bovendien moet van het weekend een voorlager vervangen worden, dus dan kan meteen de staat van de remvoeringen en cylinder bekeken worden.
sir lochlander
Berichten: 233
Lid geworden op: do mar 04, 2004 2:00 am
Locatie: Leuven, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Bericht: # 55548Bericht sir lochlander »

Ik heb in men corsa een remprobleem dat niet opgelost raakt.
Geen remvloeistof verlies, leidingen ontlucht, nieuwe hoofdremcilinder. Na +/- 47 km ineens rempedaal tot de bodem en blijft gewoon zelfde snelheid doorvliegen(Handrem enige optie) . Laat de auto effe stil staan en wat later remt die weer normaal. Nog een leuk detail, ik kan wanneer m in neutraal staat men motor doen afslaan door gewoon op men rempedaal te pompen. Verschillende zielen hebben er al naar gekeken maar niemand vind t probleem. Iemand een idee? Zo is het niet echt veilig rijden.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 55557Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja, dus toch je vaccuum rembekrachtiger. Als de motor ervan afslaat ligt dat aan de vaccuum. Dat wat we in de eerste instantie gedacht hadden.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 55563Bericht jbeekmann »

Zozo, een corsa met rembekrachtiger? Da's luxe voor zo'n schijthok!
Over dat eerste probleem: je remvloeistof kookt op dat moment. Kan zijn door veelvuldig hard remmen zoals je bijvoorbeeld op een circuit doet. Je remklauwen worden dan zo heet dat de remvloeistof gaat koken, er ontstaan dan luchtbelletjes en voia: weg remdruk! Oplossing: DOT 5.1 remvloeistof, heeft een hoger kookpunt. Meer waarschijnlijk in jouw geval: er loopt een remleiding van je hoofdremcilinder te dicht langs het uitlaatspruitstuk. Remvloeistof wordt daar te heet en presto: zelfde probleem. In dat geval zou ik de leiding wat verbuigen of een hitteschildje maken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 55571Bericht Goof »

Eerst maar eens al die ouwe gebakken vloeistof eruit mikken en dan van voor af aan beginnen. Nieuwe vloeistof erop, ontluchten, controleren op lekken en idd ik vermoed ook luchtbellen als gevolg van koken van de remvloeistof.
Motor afslaan als gevolg van remmen kan idd alleen maar een bekrachtiger zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 55582Bericht Supersuus »

Hoe werkt dat eigenlijk een rembekrachtiger?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 55588Bericht Goof »

Met het vacuüm van de motor op een rubber vlies... :D
Laat me raden... weet je nog niks. :roll:
Als je weet hoe een normale hoofdremcilinderwerkt, dan weet je de helft al. Door onderdruk te creëren in een trommel tussen de hoofdremcilinder en je pedaal, kun je de bestuurder een handje of in dit geval voetje helpen. Latig uit te leggen en heb nou niet direct een tekening bij de hand.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie