stroomstorinkje
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
stationair draaien zonder verbruikers zou ongeveer 12-13V moeten opleveren. Verhoogd stationair tot volgas levert 14,4V Als ie daar overheen gaat issie kapot (en als dat zo is dan is je spanningsregelaar niet het enige dat kapot is op dat moment...) Als je 12V of minder blijft meten dan is je dynamo niet lekker. Dit alles kan je trouwens ergens in het circuit (parallel natuurlijk) meten. Maakt niet uit waar.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Ik heb er eens een metertje opgezet. Aangezien het een oud analoog prutsding is kwam ik daar niet heel veel verder mee. Het leek of er 12 volt op de accu staat.
Mijn accu laad iig wel op. Als de auto rijdt dan doet alles het. ALs de motor uit is of stationair draait dan is er te weinig stroom.
Het lijkt wel of de accu gewoon niet meer genoeg vermogen heeft.
Het is een 50 A(h) accu. In het R4 handboek staat dat er in de GTL een 28 A(h) accu moet. Maakt dat iets uit?
Ik ben een complete 0 wbt elektriek!
Mijn accu laad iig wel op. Als de auto rijdt dan doet alles het. ALs de motor uit is of stationair draait dan is er te weinig stroom.
Het lijkt wel of de accu gewoon niet meer genoeg vermogen heeft.
Het is een 50 A(h) accu. In het R4 handboek staat dat er in de GTL een 28 A(h) accu moet. Maakt dat iets uit?
Ik ben een complete 0 wbt elektriek!
Die Ah geven aan wat de 'inhoud' van je accu is. Snel gezegd: een accu van 50Ah >> accu kan één uur lang 50 Ampere leveren bij 12 Volt. (Dit wordt overigens berekend over 20 uur)
Hoe kleiner dit getal dus is, hoe sneller je accu leeg raakt bij het aanzetten van verbruikers zonder bij te laden.
Een accu heeft helaas geen oneindige levensduur. Met een jaar of 5 is hij toch wel achteruit aan het gaan. Als je wilt weten hoe dat komt moet je je er maar eens in verdiepen. Hoe oud is jouw accu? Ik ben er bijna zeker van dat die erg slecht is.
Hoe kleiner dit getal dus is, hoe sneller je accu leeg raakt bij het aanzetten van verbruikers zonder bij te laden.
Een accu heeft helaas geen oneindige levensduur. Met een jaar of 5 is hij toch wel achteruit aan het gaan. Als je wilt weten hoe dat komt moet je je er maar eens in verdiepen. Hoe oud is jouw accu? Ik ben er bijna zeker van dat die erg slecht is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
hoe heb je dat getest? dit:Mijn accu laad iig wel op.
duit daar nml niet op.Als de auto rijdt dan doet alles het. ALs de motor uit is of stationair draait dan is er te weinig stroom.
gewoon profondervindelijk vaststellen? andere accu erop, stukkie rijden, geen verbetering?
ander dynamo erop stukie rijden, geen verbetering?
andere spanningsregelaar erop, enz...
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-08-17 14:26 ]</font>
Ja, proefondervindelijk alles vervangen, daar ben ik altijd voor! Trial and error.
Mijn redenatie met het opladen is als volgt:
Als de dynamo de accu niet meer bijlaadt of slecht bijlaadt dan moet de accu op een gegeven moment leeg zijn. Dan start de auto dus gewoon niet.
Ik heb dit probleem al maanden. Denk dus dat het eerder zo is dat de accu zelf niet meer genoeg spanning kan leveren...?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>
Mijn redenatie met het opladen is als volgt:
Als de dynamo de accu niet meer bijlaadt of slecht bijlaadt dan moet de accu op een gegeven moment leeg zijn. Dan start de auto dus gewoon niet.
Ik heb dit probleem al maanden. Denk dus dat het eerder zo is dat de accu zelf niet meer genoeg spanning kan leveren...?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>
Als de dynamo/spanningsregelaar kapot is heb je ook een grote kans dat de accu nu ook kapot is. De platen kunnen aanslaan of krom trekken en bij het tegen elkaar aankomen raakt de accu vermogen kwijt.
Zet je meter parallel op je accu en zet m op Volt meten. Motor laten draaien: wat meet je? Motor verhoogd stationair draaien: wat meet je?
Zet je meter parallel op je accu en zet m op Volt meten. Motor laten draaien: wat meet je? Motor verhoogd stationair draaien: wat meet je?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Gisteren nog maar eens de motorkap open gedaan en alle kabels en bevestigingen tussen accu en dynamo goed bekeken.
De accuklemmen losgemaakt (ik heb er een beetje brakke universeelklemmen op, niet de mooie originele), het uiteinde van de kabels even gevijld en ze weer stevig vastgezet.
Het probleem lijkt verholpen!
M'n radio blijft aan en het licht is een stuk feller bij stationair draaien!
Eens zien hoe het de komende tijd gaat
De accuklemmen losgemaakt (ik heb er een beetje brakke universeelklemmen op, niet de mooie originele), het uiteinde van de kabels even gevijld en ze weer stevig vastgezet.
Het probleem lijkt verholpen!
M'n radio blijft aan en het licht is een stuk feller bij stationair draaien!
Eens zien hoe het de komende tijd gaat