stroomstorinkje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42209Bericht Rodeo-6 »

Voltmeter op de accupolen zetten, dan hoort ie +/- 14 volt aan te geven, bij draaiende moter.
Bij gas geven hoort het iets op te lopen.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42357Bericht jbeekmann »

stationair draaien zonder verbruikers zou ongeveer 12-13V moeten opleveren. Verhoogd stationair tot volgas levert 14,4V Als ie daar overheen gaat issie kapot (en als dat zo is dan is je spanningsregelaar niet het enige dat kapot is op dat moment...) Als je 12V of minder blijft meten dan is je dynamo niet lekker. Dit alles kan je trouwens ergens in het circuit (parallel natuurlijk) meten. Maakt niet uit waar.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 42425Bericht Jasper »

Ik heb er eens een metertje opgezet. Aangezien het een oud analoog prutsding is kwam ik daar niet heel veel verder mee. Het leek of er 12 volt op de accu staat.
Mijn accu laad iig wel op. Als de auto rijdt dan doet alles het. ALs de motor uit is of stationair draait dan is er te weinig stroom.

Het lijkt wel of de accu gewoon niet meer genoeg vermogen heeft.

Het is een 50 A(h) accu. In het R4 handboek staat dat er in de GTL een 28 A(h) accu moet. Maakt dat iets uit?

Ik ben een complete 0 wbt elektriek!
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42427Bericht jbeekmann »

Die Ah geven aan wat de 'inhoud' van je accu is. Snel gezegd: een accu van 50Ah >> accu kan één uur lang 50 Ampere leveren bij 12 Volt. (Dit wordt overigens berekend over 20 uur)
Hoe kleiner dit getal dus is, hoe sneller je accu leeg raakt bij het aanzetten van verbruikers zonder bij te laden.
Een accu heeft helaas geen oneindige levensduur. Met een jaar of 5 is hij toch wel achteruit aan het gaan. Als je wilt weten hoe dat komt moet je je er maar eens in verdiepen. Hoe oud is jouw accu? Ik ben er bijna zeker van dat die erg slecht is.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 42428Bericht Jasper »

Mijn accu is 1,5 jaar oud.....
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42445Bericht Rodeo-6 »

Op 2004-08-17 09:53, schreef Jasper:
Mijn accu is 1,5 jaar oud.....
dan is het dus je dynamo, spanningsregelaar en/of koolborstels en/of sleepringen
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 42446Bericht brecht »

Mijn accu laad iig wel op.
hoe heb je dat getest? dit:
Als de auto rijdt dan doet alles het. ALs de motor uit is of stationair draait dan is er te weinig stroom.
duit daar nml niet op.

gewoon profondervindelijk vaststellen? andere accu erop, stukkie rijden, geen verbetering?
ander dynamo erop stukie rijden, geen verbetering?
andere spanningsregelaar erop, enz...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: brecht op 2004-08-17 14:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 42448Bericht Jasper »

Ja, proefondervindelijk alles vervangen, daar ben ik altijd voor! Trial and error.

Mijn redenatie met het opladen is als volgt:
Als de dynamo de accu niet meer bijlaadt of slecht bijlaadt dan moet de accu op een gegeven moment leeg zijn. Dan start de auto dus gewoon niet.
Ik heb dit probleem al maanden. Denk dus dat het eerder zo is dat de accu zelf niet meer genoeg spanning kan leveren...?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jasper op 2004-08-17 15:01 ]</font>
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 42450Bericht brecht »

klink logisch.

Of dat ie niet ver genoeg meer bijgeladen kan worden (of zeg ik nou het zelfde als jij) in iig ERUIT! die accu, ff een leenaccu erin dan weet je tenminste wat zeker.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42452Bericht jbeekmann »

Als de dynamo/spanningsregelaar kapot is heb je ook een grote kans dat de accu nu ook kapot is. De platen kunnen aanslaan of krom trekken en bij het tegen elkaar aankomen raakt de accu vermogen kwijt.
Zet je meter parallel op je accu en zet m op Volt meten. Motor laten draaien: wat meet je? Motor verhoogd stationair draaien: wat meet je?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 42498Bericht Jasper »

Gisteren nog maar eens de motorkap open gedaan en alle kabels en bevestigingen tussen accu en dynamo goed bekeken.
De accuklemmen losgemaakt (ik heb er een beetje brakke universeelklemmen op, niet de mooie originele), het uiteinde van de kabels even gevijld en ze weer stevig vastgezet.

Het probleem lijkt verholpen!
M'n radio blijft aan en het licht is een stuk feller bij stationair draaien!

Eens zien hoe het de komende tijd gaat
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 42504Bericht jbeekmann »

Kijk aan! Chill!
Nu moet ik zeggen dat ik ook niet zo op de originele klemmen vertrouw hoor. Ik heb liever goed geklemd-gesoldeerde universeelklemmen. Die hebben meer contactvlak en kan je beter klemmen op de pool.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie