benzinemeter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42121Bericht Willem de Zwijger »

Mijn benzine meter was de laatste tijd van slag (wapperde soms wild heen en weer, gaf altijd te laag aan) en nu hangt het naaldje groggy in de linkerhoek.
Ik denk dat het ding in de tank niet goed meer is. Heeft iemand dit ooit vervangen ?
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42134Bericht Rodeo-6 »

Lijkt op een aarde probleempje
>> Doe mij maar een DAF <<
Il Duce en de groene 4
Berichten: 17
Lid geworden op: di jan 20, 2004 2:00 am
Locatie: Delft en Uitwijk
Contacteer:

Bericht: # 42153Bericht Il Duce en de groene 4 »

Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Volgens mijn documentatie ligt het probleem vaak in het elektrische gedeelte. Bij een massaprobleem komt er negatieve spanning over de meter te staan waardoor hij naar links uitslaat (eigenlijk niks aangeeft dus). Als je het element in de tank wil bekijken moet je hem volgens dezelfde documentatie met een nieuwe afsluitring weer aanbrengen---> wees er dus zeker van dat het geen elektrisch probleem is!

Ik ben er alleen zelf nog niet achter hoe je die draad goed kunt doormeten om te weten of het een elektrisch probleem is. Als ik de draad doormeet met het chassis als massa heb ik zelf 0.8 Volt negatieve spanning. Iemand een gebruiksaanwijzing voor beginners of handige tips?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42164Bericht Willem de Zwijger »

Ja, daar heb ik mijn hoofd ook al even over gebroken.
Ik had ooit het plusdraadje wat van de tank komt doorknipt ter plaatse van de achterbalk (ik geloof om de tank los te kunnen halen) en met een stekkertje weer vastgemaakt. Ik dacht dat dit stekkertje was gaan roesten, maar die zat nog heerlijk vol met kopervet.
Ik meet 6.5 Volt verschil als ik het draadje wat van de tank komt loshaal, en het verschil met de massa meet. Ik had bedacht om vanavond dit losse draadje tegen de massa te houden, dan verwacht ik dat de meter voluit slaat.
Ja, als het vlottermeetding aan de min kant een slecht contact met de aarde maakt geeft de meter het uiteraard ook een te lage waarde aan...als het nou droog blijft kan ik vanavond de tank even lostrekken om te zien hoe die massaverbinding tot stand komt en wat kopervet smeren.
Ik had meteen de weerstand gemeten tussen de plusdraad die van de tank komt en de massa (dus de weerstand van het vlottermeetding) en dat gaf oneindig. Ik heb ook de spanning gemeten tussen de plusdraad die van de tank komt en de massa, en dat was 20 mVolt, wat ik zo 123 niet kon begrijpen omdat de plus losgekoppeld was en er dus geen enkele stroom / spanning zou moeten zijn. Misschien 1 of ander elektrolytisch effect of zo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem de Zwijger op 2004-08-12 17:41 ]</font>
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 42168Bericht Rodeo-6 »

De massa verbinding van de tank gaat via de bouten waarmee die vast geschroefd zit.

Dit omdat het vanavond gaat regenen, of omdat het al regent.
>> Doe mij maar een DAF <<
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht: # 42181Bericht Moaske »

Heb zelf laatst ook massaprobleem gehad; bij mij was het een klein massadraadje achterop de dynamo dat was geknapt :smile:
Check dat eens zou'k zeggen...
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 42205Bericht Willem de Zwijger »

Het was niet de massa, maar....het stekkertje op de vlotterdinges was eraf getrild, hoe simpel kan het zijn.
Moest wel de tank eraf om erachter te komen, en dat terwijl ik hem net volgetankt had, dus dat kostte wel wat hatseflatsen benzine over de oprit en enig halfbinnensmondse blasfemie. Eraf gaat nog wel, maar om hem er weer onder te krijgen is een behoorlijke crime, ik moest m'n onderbenen als een soort vorkheffer gebruiken.
Het bewuste stekkertje heb ik nu platgeknepen en met twee ty-wraps zo goed mogelijk vastgezicht, uiteraard met overmatig kopervet.
Nog een tip als je zoiets ook hebt en je wilt testen: zoek het draadje wat van de tank komt achter onder de auto, maak een direct maasacontact met dit draadje, kun je doen dmv doorknippen en stekkertje monteren, of met een dunne naald door de isolatie steken en die vervolgens aan massa te leggen. De benzinemeter moet nu voluit slaan (de auto op contact uiteraard). Doet de benzinemeter het niet, dan moet je het zoeken in de voorkant van de auto (draad, contactjes, benzinemeter zelf). Doet de benzinemeter het wel, dan ligt de oorzaak verder naar achteren: draad, contact met vlotterdinges, de vlotterdinges zelf of de massa.
Of het de massa is kun je ook makkelijk meten door bv een startkabel ergens op de tank te zetten en vast te maken aan een betrouwbaar massapunt (ik heb het boutje genomen op de achterdeur (F6)). Nu weer op contact zetten, en de meter moet uitslaan. Doet hij dat niet, dan is het mis rond de vlotterdinges en moet de tank eraf.
Plaats reactie