Koeling probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 33877Bericht Le Car »

Mijn vraag gaat over mijn expansie vat/koelsysteem.

Na een lange rit en meestal met kachel gebruik,gaat als ik van de snelweg afkom soms mijn temp.lampje branden.
Als ik dan ga kijken is mijn radiator bijna leeg en mijn expansievat vol.
Hierdoor komt de fan niet in en gaat de boel tzt dus koken.

Ik kan de hele dag in de stad rijden en dan werkt het allemaal wel goed,fan komt op tijd in,geen borrels in het expansievat.

De motor loopt goed en er zit geen water bij de olie.Ik denk dat de koppakking goed is.

Ik zit zelf te denken aan een gare kachel.
Heb iemand een idee wat dit kan zijn?

Nog even voor de info:radiator,thermocontact,pomp en thermostaat zijn nieuw


Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 33878Bericht R4F6GTX Automaat »

Zeker dat het thermocontact (in de radiator) ook aangesloten zit en dat de fan ook goed aangesloten zit? Massa en zo... draait ie ook de goede kant op, die van de R5 en de R4 lijken hetzelde maar draaien andersom.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 33879Bericht Goof »

Ik zou zeggen, boots de situatie in stilstand na. Flink wat toeren maken, kachel open en kijk dan eens onder de auto. Als je water ziet lopen, dan lekt je kachel idd.
Een andere mogelijkheid iz denk ik een verstopt koelsysteem, waardoor er onvoldoende doorstroming plaats kan vinden. Bij een hoge warmteproductie levert dit dan snel een kokende motor op. Die druk moet er ergens uit en dat is door de dop van je expansievat. dat zou dus ook het lek kunnen zijn.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 33881Bericht R4F6GTX Automaat »

Als de kachel lekt, komt het water toch in de auto en niet eronder? Hij zegt dat zijn expansievat vol zit, dus het gaat er toch door druk uit. Ik denk toch eerder een een (klein/beginnend) gaatje in de koppakking of ergens een haarscheurtje. (tussen de cilinderruimte en het koelsysteem, niet de oliekant) Is mogelijk een verstopte radiateur... nee, niet mee eens. Welke kleur heeft dat koelwater? Is het mooi doorzichtig geel/groen/blauw of troebel bruin?
Afbeelding

_________________
Leuke Viertjes o.a. F6 automaat, F6 Sinpar(4x4), F6 Nato, GTL.
Én een hele mooie Jeep en een Reo.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2004-03-15 10:07 ]</font>
Leuverink
Berichten: 177
Lid geworden op: do dec 27, 2001 2:00 am
Locatie: Gaanderen

Bericht: # 33888Bericht Leuverink »

troebel bruin is nie best..
je kunt het toch ook aan je oliedoppie zien. even je doppie eraf halen en kijken hoe de olie eruit ziet aan de onderkant van je dop...dikke drap is niet fijn...of heeft dat niet hiermee te maken. ik dacht het wel namelijk.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 33894Bericht Le Car »

Ben druk zoekende,

Ik heb nu 2 vermoedens,
Ik zag vanmorgen vochtplekken op mijn inlaatspruitstuk.
Luchtfilter weggehaald en gezien dat de klemmen van de carb.verwarming "bloemkool" aanslag hebben.
Daar heeft gelekt of lekt dus iets een beetje.
Ook bij mijn waterpomp zie ik een de pakking een verdachte "spot".

DE motorolie is goed van kleur en er zit geen witte drap tegen het oliedop.

Ga weer even verder prutsen (na de koffie)

Michiel
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33897Bericht Willem de Zwijger »

Bijzonder raadselachtig verhaal.
Als je na die snelweg rit de boel weer laat afkoelen, komt het vloeistofnivo in de radiateur en expansievat dan terug op het oorpronkelijke nivo ?
Weet je zeker of je wel of niet significant vloeistof verliest ? Een klein druppeltje gaat op den duur wel bloemkolen, maar is verwaarloosbaar als het gaat om de effecten die je beschrijft. Ik heb wel eens een lekkende kachel gehad maar dat kan mi nooit dit soort rare verschijnslen geven. En als de kachel verstop zit is dat hetzelfde effect als wanneer je de verwarmingsknop dichtdraait.
En als je hem nou gewoon stilstaand laat lopen, zie je dan de fan wel inkomen ? Zie je dan iets raars met de nivo's ?
Als alles normaal is bij stationair draaien en de mist in gaat bij echt rijden ga ik nog eens hard achter mijn oren krabben.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 33900Bericht Le Car »

Nadat gisteravond het expansie vat weer vol was is het na afkoelen weer leeg en de radiator ,op na 3cm van de bovenkant na, weer vol.

De kachel geeft altijd al na 5 min rijden heerlijk warme lucht.Die route is dus wel open.Beide kachelslangen zijn ook warm en uit de ontluchting van de kachel komt een vette straal water.

Ik heb nu een aantal slangen en klemmen opnieuw aangesloten en de boel stationair laten opwarmen,met kachel open.
De fan komt na 10 min in en het expansievat blijft keurig op max staan.Ook zijn er geen bubbels te zien in het vat.

Morgen gaat mijn vrouw naar Almere,ik hoop dat goed nieuws te hebben.
Nu lijkt alles wederom weer prima.

Ik was nog wat vergeten,

Vloeistof bijvullen was nooit nodig,het gaat allen van de radiator in het expansievat.
De kleur van de koelvloeistof bij de carb.voet van redelijkhelder en licht groen.
In het expansievat is het wat meer bruinig.
_____
____________
Momenteel in de collectie:R5GTT(1985),R5LeCar(1984),R17TL(1973,R17decouvrable(1974)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-03-15 13:24 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-03-15 13:28 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R5lecar op 2004-03-15 13:29 ]</font>
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33923Bericht Willem de Zwijger »

Alsof de motor bij vol vermogen zo snel druk opbouwt in het koelwatercircuit dat de radiateur leeggeduwd wordt voordat de thermoschakelaar merkt dat de temparatuur oploopt...
Ik denk dat de Goof het goed zegt: koelvloeistof plotseling aan de kook in de motor door slechte warmteafgifte intern door vervuilde oppervlakten --> doorspoelen met een reinigingsgoedje
Plaats reactie