Licht-verklikker tip

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Bericht: # 33539Bericht r4 gtl »

Laats had ik weer eens vergeten mijn lichten (overdag) uit te zetten. Dus de volgende dag een lege accu. De meeste auto's hebben een zoemer, die via het deurcontact bij het uitstappen hiervoor waarschuwt. Nu zou je natuurlijk een deurschakelaar in de R4 kunnen monteren, maar ik heb het anders gedaan.
Schakel de zoemer tussen een punt waarop de verlichtingsspanning(pluscontact van de zoemer) staat en het oliedruk contact(mincontact van de zoemer). Nu wordt je gewaarschuwd, zodra je de motor afzet!
De genoemde punten voor het aansluiten van de zoemer kun je o.a vinden op de printplaat van het dashboard.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: r4 gtl op 2004-03-06 13:22 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 33554Bericht Ron »

Ik heb het gewoon op de gok gedaan net zolang totdat hij het goed deed. Misschien zit die van mij nu ook al zo.
Wat ik wel vaak heb (en alleen met de auto's van mijn moeder), is dat hij héél zacht zoemt. Welk contact ik ook pak. Hoe kan dat?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33588Bericht Willem de Zwijger »

Heel slim bedacht !! Ik heb zelf een deurschakelaar gemaakt, maar dat is er zo-een die je in de de het zelf wereld kan kopen waarmee je het licht aan kan schakelen als je de kastdeur opendoet, en hij gaat een jaartje mee, dan issie weer kapot. Dit is beter.
OK, dus die oliedruk sensor schakelt naar massa bij (te) lage druk, nooit bij stilgestaan.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 33634Bericht Rudi »

Heb wel eens zitten twijfelen om zoiets aan te brengen, maar het lijkt me makkelijker om een spiegel voor het parkeervak te plaatsen.
Of een centrale aan/uit schakelaar, zo'n mooie rooie op het dashbord.
Vraagt je bijrijder bij 120 op de snelweg waar dat knoppie voor dient, neeeeeee......
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33642Bericht Willem de Zwijger »

Op 2004-03-06 18:12, schreef Ron:
Wat ik wel vaak heb (en alleen met de auto's van mijn moeder), is dat hij héél zacht zoemt. Welk contact ik ook pak. Hoe kan dat?
Tja, dan moet er dus toch een stroompje lopen. Is dat alleen als het licht brandt en de motor loopt ?
Eigenlijk moet je meten om dit te lijf te gaan, dan kun je erachter komen of het aan de plus ligt of aan de min.
Gebruikersavatar
Ivo 4
Berichten: 136
Lid geworden op: ma apr 21, 2003 2:00 am
Locatie: Haarlem

Bericht: # 33643Bericht Ivo 4 »

Na twee keer een lege accu heb ik ook twee jaar terug zo'n klein piepertje onder het dashboard geplakt.
En ook deze zoemt ipv. piept zo nu en dan. Geen idee waarom!
Mooie rode R4L uit 1985 met twee kinderzitjes.
r4 gtl
Berichten: 14
Lid geworden op: di feb 10, 2004 2:00 am
Locatie: Zutphen

Bericht: # 33644Bericht r4 gtl »

Op 2004-03-06 18:12, schreef Ron:
Wat ik wel vaak heb (en alleen met de auto's van mijn moeder), is dat hij héél zacht zoemt. Welk contact ik ook pak. Hoe kan dat?
Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
- te lage accu-spanning (minder dan 12V)
- te veel weerstand in de draad naar het oliedruk-contact.
De tweede mogelijheid lijkt me de beste optie en wordt dan mogelijk veroorzaakt door roestvorming op de stekker-verbinding bij het oliedruk-contact.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 33669Bericht Willem de Zwijger »

Ik had niet goed gelezen, ik dacht dat de zoemer altijd zacht zoemde, maar er staat dat hij zacht ipv hard zoemt, maar wel op het goede moment. In dat geval zit er ergens een te hoge weerstand zoals de heer r4 gtl terecht opmerkt.
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

werkt perfect

Bericht: # 92662Bericht dick holtrop »

bedankt voor het idee, !!! ik wilde eerst met de contactsleutel
alles onderbreken dus ook het licht. maar dit is gemakkelijker.

ik heb eerst bij de zekering het licht opgezocht+ en daarna het draadje
van het olie controlelampje (groen)-

groetjes

dick
Frankr4gtl
Berichten: 73
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
Locatie: Best

Bericht: # 92977Bericht Frankr4gtl »

op welke zekeringen moet ik de verklikker dan aansluiten in de zekeringkast? of moet ie tussen de bedrading van het licht en de oliedruk gezet worden.

groetjes frank
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

de eerste

Bericht: # 92979Bericht dick holtrop »

bij mij was het de eerste vanaf de deur, anders moet je even meten
waar de spanning van het licht vandaan komt.

dick
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 92994Bericht Willem de Zwijger »

Ik ben deze truc nu ook aan het inbouwen. Ik heb de draadjes afgetakt vlak achter de dashboard stekkers. Het zoemertje maakte te veel herrie naar mijn zijn, daar heb ik een weerstand voor gevonden, dit ga ik vanavond inbouwen.
Plaats reactie