Koppeling probleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Zoef
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 16, 2003 2:00 am
Locatie: Lochem

Bericht: # 29812Bericht Zoef »

Zoef heeft een probleempje. Als ik start met ingetrapte koppeling maar wel in de versnelling draait de motor mee. Oftewel ze rijdt op de startmotor vooruit (of achteruit natuurlijk). Ook vind ik dat de koppeling heel laat aangrijpt (hoewel dat wellicht ook te maken heeft met het feit dat ik in onze andere auto (ook renault maar geen 4) meer rijd. Weet iemand wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen?

Dank voor alle suggesties.

Jan
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 29814Bericht Bauke »

Het lijkt me dat de koppelingsplaat of slecht is afgesteld of is versleten. In geval 1: bijstellen, in geval 2: koppelingsplaat vervangen.

maar misschien denk ik te simpel. wachten dus op antwoorden van de echte knutselaren. :wink:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29815Bericht Goof »

versleten lijkt me niet. Ik denk eerder aan slecht afgesteld of een kabel die op breken staat. Er is iig contact tussen koppelingsplaat en vliegwiel, dat kan niet anders.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 29816Bericht jbeekmann »

Dat de auto 'mee' wil bij het starten in de versnelling duidt op een te slap afgestelde kabel (ontkoppelt niet ver genoeg), het laat aangrijpen duidt op versleten platen. Oftewel, ga onder je auto liggen en stel je kabel bij (links naast je blok). Loop vervolgens even langs het clubmagazijn, een steunpunt of een automaterialenzaak en haal/bestel nieuwe platen. Hoe je die erin krijgt hangt van je budget af...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Zoef
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 16, 2003 2:00 am
Locatie: Lochem

Bericht: # 29821Bericht Zoef »

Er staat pas 30.000 km op de teller versleten is toch onwaarschijnlijk? Of niet? Hoe stel ik die kabel bij?
Jan
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 29824Bericht R4F6GTX Automaat »

Zoek de kabel. Naast de startmotor. Langs de onderkant van de wagen een pijpsleuteltje 10-11 met een of ander verlengstuk (in de lengte) erop zetten en met iets anders bv een griptang de kabel voor het draaien tegenhouden en dan de moer een eind instellen, rechtsom (omhoog) draaien. Misschien dat er 2 moertjes opzitten, éen voor de borging, dan die eerste een stuk losdraaien. Zo doe ik het altijd. Ik heb niet 3 dunne handjes om het op de officiele manier te doen. Probeer maar anders vraag maar weer. suc7Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 29825Bericht R4F6GTX Automaat »

Maar omdat ie zo te zien helemaal nix meer doet, lijkt me eerder dat het dwarsdingetje uit de vork geschoten is, waardoor ie helemaal niet meer ontkoppelen kan. Gaat het pedaal niet heel erg licht? Zie ook daar naast de startmotor. Of je kabel is ergens gebroken, meestal het bolletje onder bij het pedaal.
Veel plezier.Afbeelding
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 29832Bericht Goof »

Het makkelijkst is als je kabel te los of gebroken is, platen vervangen is minder. Overigens is het vervangen van de kabel een ontzettend geduldig priegelwerkje.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Zoef
Berichten: 8
Lid geworden op: di sep 16, 2003 2:00 am
Locatie: Lochem

Bericht: # 29854Bericht Zoef »

Alles doethet weer. Bedankt voor de hulp.
Jan
Gast

Bericht: # 29856Bericht Gast »

Fijn om te horen dat alles het weer doet.
Maar wat was het probleem precies?
Het klonk best wel onheilspellend!
Plaats reactie