pingelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 100
Lid geworden op: ma okt 14, 2002 2:00 am
Locatie: Arnhem

Bericht: # 22768Bericht Jasper »

Het lijkt alsof Jasper (1108 gtl) aan het pingelen is.
Nu heb ik net de bougies vervangen (NGK no.3)
En daarna is het begonnen. Kan het hier aan liggen?
Ik tank altijd 98 en de kleppen zijn niet zo heel lang geleden gesteld, dus dat zou goed moeten zijn?
if it aint broke - find out why
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22782Bericht Ron »

Het geluid kan best met je vervangen bougies te maken hebben, maar ik ga wel twijfelen aan het genoemde pingelen.
Is het wel pingelen? Wat hoor je precies?
Pingelen zou namelijk niet moeten mogen met andere bougies, de timing wordt niet veranderd. Heb je geen gereedschap in je cilinder laten vallen?
Het pingelen zou wel kunnen als je tijdens het karwei iets te hard gerukt hebt aan je verdeler, al lijkt het me sterk.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-07-14 19:56 ]</font>
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22804Bericht Folkert »

Nou, het hele hete weer gaat daar ook wel een rol in spelen. Voorkomen is overigens wel bijzonder aan te raden. Als je het hoort, meteen gas minderen!!!
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22809Bericht Ron »

Ik wil nog steeds een keer het vaak omschreven, maar nooit gehoorde geluid horen.
Kan het kwaad als ik onderzoekendsgewijs de verdeler eventjes ver genoeg draai om het te horen? Mag dat?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22829Bericht Folkert »

Doe dat niet zonder dat iemand je "aanwijst" welk geluid het is. Als je het namelijk zelf niet merkt heb je vrij direct schade...
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24613Bericht Ron »

R4GTT
Ik gisteren weer eens lopen blazen na wat geklooid te hebben met de dempers. Je moet toch testrijden nietwaar? Al heb je maar andere ruitenwissers.
Maar : bij ongeveer 5000 rpm leek het wel of er een zoemertje afging. Soort electrische deurbel waarvan de bel kapot is. Soort geknetter. Dat geluid. (wel zachtjes) Is dat pingelen? Ik heb ook begrepen dat er op een R5GTT een pingelsensor zit. Ik heb nog niet eens gekeken, maar als die werkt dan heb je toch gewoon géén last van pingelen? Althans, heel kort dan, want hij regelt het weer weg met een latere ontsteking.
Grmbl, volgens mij zit er een ontsteking op van een R4. Mechanisch. Als dat zo is dan heeft een pingelsensor geen enkele zin want die geeft signalen naar de module... die ik niet heb dacht ik.
Even loeren nog.

Maar dat geluid, kan dat pingelen zijn?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-14 11:55 ]</font>
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 24618Bericht Ton »

Ron,

Lijkt op "high speed knock",pas daar mee op, die is nog gevaarlijker dan de versie die je bij lage toerentallen hoort!


Groeten Ton

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ton op 2003-08-14 12:26 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24619Bericht Ron »

Zo dan.
Dan wordt het tijd voor een 5-bak.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 24620Bericht Folkert »

Ja Ron, volgens mij heeft Ton gelijk. Het verhaal doet duidelijk vermoeden dat je met pingelen te maken hebt!
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 24621Bericht Folkert »

Maaruh... Hoe is het met je dempers?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24623Bericht Ron »

Gaat goed, maar mijn veren veren nog teveel. Zwagertjelief gaat een klemblokkie maken.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24625Bericht Ron »

Dempers : na de dempers had ik toch wat gebonk van onder. Dacht dat de stootnok tegen het chassis kwam (ding ligt ook veel te laag). Had het gebonk soms ook bij kleine kuiltjes en onregelmatig. Dacht daarom ook dat het misschien een losse stabi was (misschien door eenzijdig opkrikken gebeurd). Hij helde in de bochten ook wat meer over. Ik er weer onder gelegen. Alles bekeken, bijna niks gedaan, en de 4 weer laten zakken. Gebonk weg. Nou ja, alleen nog door de diepe kuilen, en dat is dan wél de stootnok. Vandaar ook de stabiklem. Als dat niet werkt wil ik er nog extra schroefveertjes tussenprakken en anders dan maar rode koni's. Moet toch een beetje helpen. En als dat allemaal niet meer helpt dan slijp ik ruimte voor de veerweg. Als dat ook niet meer kan dan gaat hij maar omhoog.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 24648Bericht Folkert »

lol... succes.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 24654Bericht Ron »

Stabiklem. Natuurlijk niet. Torsieverenklem.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 24707Bericht Folkert »

Dat snapte ik natuurlijk al...
Plaats reactie