wegligging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 22450Bericht cees en jantine »

hallo,
heeft iedereen dat nu dat als je 100-110 rijdt dat lijkt of de voorwielophanging een beetje zweverig reageert. het begint dan te lijken of je het contact met de weg kwijt bent.
wat is hier aan te doen behalve langszamer gaan rijden. kunnne dit de rubbers van de stabi stang zijn?? dat ze oud en uitgelubberd zijn.
en als je de stabi stang en de dempers zou vervanging door die van een r5 alpine ofzo zou dit dan al schelen?
heeft er iemand ideeen? ik hoor het graag.
het heeft in ieder geval geen haast, tot die tijd rijden we maar wat rustiger dan.
groeten
Cees
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22454Bericht Ron »

Ik heb hetzelfde!
Maar dan bij 190 of zo. :smile:
Een standaard 4 moet gewoon rechtuit kunnen bij die snelheid.

Controleer :
bandenspanning
fuseekogels
uitlijning (evt ongelijke slijtage banden)
wieldraagarmbussen

Schokbrekers en stabilisatorstang zouden mijns inziens niet al teveel problemen moeten opleveren ten aanzien van zweven als bovenstaande in orde is, maar controleren kan nooit kwaad.

Moeilijk online een diagnose te stellen.
Wat is van bovenstaande sowieso in orde?
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22465Bericht Folkert »

Ik zeg: draagarmbussen...
Mijnes gaat bij 180 nog altijd strak rechtdoor... (tegenwoordig... lol...)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 22474Bericht R4F6GTX Automaat »

goedkope, hard rubberen banden, had ik op mijn F6 automaat. Vervangen door een normaler merk en is nu wel op de weg te houden.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22479Bericht Bauke »

Of de Afrikaanse methode, gewoon een beetje massa aanbrengen boven je voorwielen. een reservewiel ofzo, maar dan zwaarder. :wink:

En je wielen, is het niet dat waarom je/de garageman loodjes aanbrengt op bepaalde punten en alles dan weer netjes draait (of heet dat ook uitlijnen?) (Kben niet zo thuis in de termen)
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 22484Bericht Goof »

Nee, dat heet uitbalanceren. Het zorgt ervoor dat je niet van je stoel aftrilt bij bepaalde snelheden. Uitlijnen heeft met de stand van de wielen tov de auto en tov elkaar te maken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 22486Bericht Bauke »

Uitbalanceren, dat was het, maar ook al was de juiste term me te binnen geschoten, dan nog sloeg het nergens op, weer wat geleerd :wink:
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Gebruikersavatar
cees en jantine
Berichten: 814
Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
Locatie: papendrecht

Bericht: # 22487Bericht cees en jantine »

bandenspanning is in orde
links is er een nieuwe fusee(boven opgegaan), de andere drie zijn nog wel in orde(geloof/denk ik)
denk dat ie voor dan toch maar uitgelijnd moet worden, de stuurkogel links is ook los geweest.
alleen door een beetje afwijkende stuurkogelstand gaat de r4 toch niet zweverig rijden??
schokbrekers zijn nog wel goed, een keer op duwen en hij komt omhoog en gelijk uitgedeind, dus dat moet goed zijn.
bij de draagarmbussen moet er ruimte op zitten neem ik aan, ook maar een keertje controleren dan.
dat idee van die goedkope banden zou ookm inderdaad op kunnen gaan. de beste man waar de auto vandaan kwam heeft hem 5 jaar gehad en in die 5 jaar mocht ie niets kosten en heeft ie er dus ook erug weinig aan gedaan.
bedankt voor de tips!! :cool:
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22495Bericht an3s »

feli met de APK. ik ga overigens mee met Folkert en denk dat je nog wel ff naar de draagarmrubbers mag kijken. Of eventueel de reactiestangrubbers (koeieogen). Als je stabistang niet meer goed werkt merk je dat vooral doordat je als een eend door de bocht gaat (overhellen dus, in belachelijke mate).

Het schijnt niet vaak te gebeuren dat er problemen zijn met de stabi van een R4, maar bij de onze hebben we dat wel degelijk gehad. Omdat Mailin en ik beide een nogal 'sportieve' rijstijl hebben heb ik er toen de voorstabi van een F6 opgezet, die is wat dikker. Het resultaat is een behoorlijke verbetering maar het heeft ook negatieve bij-effecten.

Folkert heeft daar ooit eens een topic over volgeschreven, even zoeken op 'stabi' en je kan het zo teruglezen.

Mocht het nodig zijn je draagarmrubbers te vervangen, dan heb ik nog wel een leuk trucje om dat zonder hydraulische pers te doen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22515Bericht Folkert »

An3s: achter ook een stabi van een F6 plaatsen!

Het idee van de banden was voor mij zo triviaal dat ik er niet aan gedacht heb. Natuurlijk zijn fatsoenlijke banden en ronde wielen van belang.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 22517Bericht an3s »

Weet ik Folkert, ik heb hem ook al liggen. ben er alleen nog niet aan toe gekomen hem te monteren. Gaat verder wel hoor, alleen rekening mee houden dat ie blij glad wegdek liever rechtdoor wil.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 22519Bericht Folkert »

Onderstuur heet dat. En een dikke stabi achter drukt de voorwielen op de weg, zodat die meer grip hebben en dus het onderstuur vermindert!
Alain Prost
Berichten: 158
Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 22715Bericht Alain Prost »

Achter....torsiestangen koppelen met twee zelf gemakt RVS blokken.....door de bocht.......vroemmmmmmmmm
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 22722Bericht Ron »

Heb jij dat ook?
martijn lagerweij
Berichten: 74
Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
Locatie: Oosterbeek

Bericht: # 22736Bericht martijn lagerweij »

Halloooo Is allemaal wel mooi stabies en allerlei schpkbrekers etc maar een gewone r4 moet gewoon goed rijden bij 110 als je verder niks hebt opgevoerd etc. Feit is als je je stuurkogels hebt losgehad en vervangen en het staat iets verkeerd hij erg zoekerig en zwevend gaat aanvoelen. het is een van de belangrijkste zaken naast de rubbers (bijv koeioogrubber) die je eerst goed moet hebben voordat je andere zaken gaat bekijken. Heb net mijn koeiogen vervangen en toen werd het pas weer echt lekker rijden (naast uitlijning en goeie fuseekogels) Daarnaast is het dan wel weer leuk om stabies en schokbrekers van alpine of dergelijks te monteren. Maar das voor ieder anders.
Plaats reactie