wegligging
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
hallo,
heeft iedereen dat nu dat als je 100-110 rijdt dat lijkt of de voorwielophanging een beetje zweverig reageert. het begint dan te lijken of je het contact met de weg kwijt bent.
wat is hier aan te doen behalve langszamer gaan rijden. kunnne dit de rubbers van de stabi stang zijn?? dat ze oud en uitgelubberd zijn.
en als je de stabi stang en de dempers zou vervanging door die van een r5 alpine ofzo zou dit dan al schelen?
heeft er iemand ideeen? ik hoor het graag.
het heeft in ieder geval geen haast, tot die tijd rijden we maar wat rustiger dan.
groeten
Cees
heeft iedereen dat nu dat als je 100-110 rijdt dat lijkt of de voorwielophanging een beetje zweverig reageert. het begint dan te lijken of je het contact met de weg kwijt bent.
wat is hier aan te doen behalve langszamer gaan rijden. kunnne dit de rubbers van de stabi stang zijn?? dat ze oud en uitgelubberd zijn.
en als je de stabi stang en de dempers zou vervanging door die van een r5 alpine ofzo zou dit dan al schelen?
heeft er iemand ideeen? ik hoor het graag.
het heeft in ieder geval geen haast, tot die tijd rijden we maar wat rustiger dan.
groeten
Cees
Ik heb hetzelfde!
Maar dan bij 190 of zo.
Een standaard 4 moet gewoon rechtuit kunnen bij die snelheid.
Controleer :
bandenspanning
fuseekogels
uitlijning (evt ongelijke slijtage banden)
wieldraagarmbussen
Schokbrekers en stabilisatorstang zouden mijns inziens niet al teveel problemen moeten opleveren ten aanzien van zweven als bovenstaande in orde is, maar controleren kan nooit kwaad.
Moeilijk online een diagnose te stellen.
Wat is van bovenstaande sowieso in orde?
Maar dan bij 190 of zo.
Een standaard 4 moet gewoon rechtuit kunnen bij die snelheid.
Controleer :
bandenspanning
fuseekogels
uitlijning (evt ongelijke slijtage banden)
wieldraagarmbussen
Schokbrekers en stabilisatorstang zouden mijns inziens niet al teveel problemen moeten opleveren ten aanzien van zweven als bovenstaande in orde is, maar controleren kan nooit kwaad.
Moeilijk online een diagnose te stellen.
Wat is van bovenstaande sowieso in orde?
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Of de Afrikaanse methode, gewoon een beetje massa aanbrengen boven je voorwielen. een reservewiel ofzo, maar dan zwaarder.
En je wielen, is het niet dat waarom je/de garageman loodjes aanbrengt op bepaalde punten en alles dan weer netjes draait (of heet dat ook uitlijnen?) (Kben niet zo thuis in de termen)
En je wielen, is het niet dat waarom je/de garageman loodjes aanbrengt op bepaalde punten en alles dan weer netjes draait (of heet dat ook uitlijnen?) (Kben niet zo thuis in de termen)
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
bandenspanning is in orde
links is er een nieuwe fusee(boven opgegaan), de andere drie zijn nog wel in orde(geloof/denk ik)
denk dat ie voor dan toch maar uitgelijnd moet worden, de stuurkogel links is ook los geweest.
alleen door een beetje afwijkende stuurkogelstand gaat de r4 toch niet zweverig rijden??
schokbrekers zijn nog wel goed, een keer op duwen en hij komt omhoog en gelijk uitgedeind, dus dat moet goed zijn.
bij de draagarmbussen moet er ruimte op zitten neem ik aan, ook maar een keertje controleren dan.
dat idee van die goedkope banden zou ookm inderdaad op kunnen gaan. de beste man waar de auto vandaan kwam heeft hem 5 jaar gehad en in die 5 jaar mocht ie niets kosten en heeft ie er dus ook erug weinig aan gedaan.
bedankt voor de tips!!
links is er een nieuwe fusee(boven opgegaan), de andere drie zijn nog wel in orde(geloof/denk ik)
denk dat ie voor dan toch maar uitgelijnd moet worden, de stuurkogel links is ook los geweest.
alleen door een beetje afwijkende stuurkogelstand gaat de r4 toch niet zweverig rijden??
schokbrekers zijn nog wel goed, een keer op duwen en hij komt omhoog en gelijk uitgedeind, dus dat moet goed zijn.
bij de draagarmbussen moet er ruimte op zitten neem ik aan, ook maar een keertje controleren dan.
dat idee van die goedkope banden zou ookm inderdaad op kunnen gaan. de beste man waar de auto vandaan kwam heeft hem 5 jaar gehad en in die 5 jaar mocht ie niets kosten en heeft ie er dus ook erug weinig aan gedaan.
bedankt voor de tips!!
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
feli met de APK. ik ga overigens mee met Folkert en denk dat je nog wel ff naar de draagarmrubbers mag kijken. Of eventueel de reactiestangrubbers (koeieogen). Als je stabistang niet meer goed werkt merk je dat vooral doordat je als een eend door de bocht gaat (overhellen dus, in belachelijke mate).
Het schijnt niet vaak te gebeuren dat er problemen zijn met de stabi van een R4, maar bij de onze hebben we dat wel degelijk gehad. Omdat Mailin en ik beide een nogal 'sportieve' rijstijl hebben heb ik er toen de voorstabi van een F6 opgezet, die is wat dikker. Het resultaat is een behoorlijke verbetering maar het heeft ook negatieve bij-effecten.
Folkert heeft daar ooit eens een topic over volgeschreven, even zoeken op 'stabi' en je kan het zo teruglezen.
Mocht het nodig zijn je draagarmrubbers te vervangen, dan heb ik nog wel een leuk trucje om dat zonder hydraulische pers te doen.
Het schijnt niet vaak te gebeuren dat er problemen zijn met de stabi van een R4, maar bij de onze hebben we dat wel degelijk gehad. Omdat Mailin en ik beide een nogal 'sportieve' rijstijl hebben heb ik er toen de voorstabi van een F6 opgezet, die is wat dikker. Het resultaat is een behoorlijke verbetering maar het heeft ook negatieve bij-effecten.
Folkert heeft daar ooit eens een topic over volgeschreven, even zoeken op 'stabi' en je kan het zo teruglezen.
Mocht het nodig zijn je draagarmrubbers te vervangen, dan heb ik nog wel een leuk trucje om dat zonder hydraulische pers te doen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
-
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
- Locatie: Tilburg
-
- Berichten: 74
- Lid geworden op: do okt 24, 2002 2:00 am
- Locatie: Oosterbeek
Halloooo Is allemaal wel mooi stabies en allerlei schpkbrekers etc maar een gewone r4 moet gewoon goed rijden bij 110 als je verder niks hebt opgevoerd etc. Feit is als je je stuurkogels hebt losgehad en vervangen en het staat iets verkeerd hij erg zoekerig en zwevend gaat aanvoelen. het is een van de belangrijkste zaken naast de rubbers (bijv koeioogrubber) die je eerst goed moet hebben voordat je andere zaken gaat bekijken. Heb net mijn koeiogen vervangen en toen werd het pas weer echt lekker rijden (naast uitlijning en goeie fuseekogels) Daarnaast is het dan wel weer leuk om stabies en schokbrekers van alpine of dergelijks te monteren. Maar das voor ieder anders.