Bandenspanning
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ja, een vraagje hierover, of eigenlijk een "onderzoekje". Als je de waarden "uit het boekje" aanhoudt zou je vOOr een spanning van 1.4bar en Achter een spanning van 1.7bar moeten aanhouden. Maar als ik dat doe dweilt mijn vier over de weg en wil hij in iedere bocht het liefste rechtdoor. Hij veert wel comfortabel dan! Ik zette de banden eerst op 2.5bar, de maximale druk die de band mocht hebben, maar toen was het "Franse comfort" ver te zoeken. Nu zet ik ze altijd op 1.9bar voor en 2.0bar achter, dat bevalt me het beste. Maar met welke bandenspanning rijdt de gemiddelde forumbezoeker nou eigenlijk rond?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
-
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
- Locatie: TILBURG
- Contacteer:
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Tussen de 2 en 2,5 rondom.
Als ze leger zijn dan 2 vind ik ze "leeg".
Hoe harder de band, hoe zuiniger met de benzine en hoe lichter hij stuurt.
Maar loeiharde banden hebben ook minder grip.
Folkert, dat keiharde is dan om het weggedrag meer consistent en controleerbaar te houden? In de bochten wil je tegen het dweilen toch wat zachtere voetjes dacht ik.
Of je wilt graag dweilen (en dat wil je), maar dat is dan niet op advies van een instructeur.
Als ze leger zijn dan 2 vind ik ze "leeg".
Hoe harder de band, hoe zuiniger met de benzine en hoe lichter hij stuurt.
Maar loeiharde banden hebben ook minder grip.
Folkert, dat keiharde is dan om het weggedrag meer consistent en controleerbaar te houden? In de bochten wil je tegen het dweilen toch wat zachtere voetjes dacht ik.
Of je wilt graag dweilen (en dat wil je), maar dat is dan niet op advies van een instructeur.
ik doe 1.7-1.9 Na lang prober vond ik dat het fijnst. Ik moet zeggen dat het ook wel aan je band ligt... Een Michelin Classic X flext véél meer dan een Vredestein Sprint bijvoorbeeld. Waarbij ik overigens moet opmerken dat ik met de Michelin op 1.9 langer grip houd dan met de Vredestein.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Ik houd alle viertjes bij ons thuis op iets meer als 2 rondom. dwz, 2.1 of 2.2, een beetje hoe het uitkomt en wat ik verwacht. In de zomer iets harder, want dan heb je toch al meer grip en worden de banden niet zo warm. Ik doe ze voor zelfs liever iets harder als achter, daar zit immers meestal het grootste gewicht op en veert ie het hardste in.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------