Bandenspanning

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 20836Bericht David »

Ja, een vraagje hierover, of eigenlijk een "onderzoekje". Als je de waarden "uit het boekje" aanhoudt zou je vOOr een spanning van 1.4bar en Achter een spanning van 1.7bar moeten aanhouden. Maar als ik dat doe dweilt mijn vier over de weg en wil hij in iedere bocht het liefste rechtdoor. Hij veert wel comfortabel dan! Ik zette de banden eerst op 2.5bar, de maximale druk die de band mocht hebben, maar toen was het "Franse comfort" ver te zoeken. Nu zet ik ze altijd op 1.9bar voor en 2.0bar achter, dat bevalt me het beste. Maar met welke bandenspanning rijdt de gemiddelde forumbezoeker nou eigenlijk rond?
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
berrievanmier
Berichten: 144
Lid geworden op: do apr 18, 2002 2:00 am
Locatie: TILBURG
Contacteer:

Bericht: # 20838Bericht berrievanmier »

Ik houd meestal 1.6 aan voor zowel als achter.
Renault 4 1993 bye bye blauw-groen en een Twingo
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 20843Bericht R4F6GTX Automaat »

F6 voorbanden rond de 2 en achter iets meer.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 20849Bericht Folkert »

Op het circuit opperde de instructeur om 3bar voor en 2.5bar achter te proberen (om het gedrag van de auto wat aan te passen)... Normaliter rijd ik met 2.5bar rondom.
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 20856Bericht Ron »

Tussen de 2 en 2,5 rondom.
Als ze leger zijn dan 2 vind ik ze "leeg".
Hoe harder de band, hoe zuiniger met de benzine en hoe lichter hij stuurt.
Maar loeiharde banden hebben ook minder grip.

Folkert, dat keiharde is dan om het weggedrag meer consistent en controleerbaar te houden? In de bochten wil je tegen het dweilen toch wat zachtere voetjes dacht ik.
Of je wilt graag dweilen (en dat wil je), maar dat is dan niet op advies van een instructeur.
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 20865Bericht Folkert »

Tegen dweilen wil je juist geen zachte voetjes. Daarvoor hebben ze juist van die ultra lage banden uitgevonden, waardoor op zijn beurt iedereen van die grote wielen zo mooi sportief vindt... De combi was bedoeld om minder onderstuur/meer overstuur op te wekken... (meer grip voor, minder achter...)
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 20886Bericht Ron »

Met dweilen bedoelde ik glijden.
Maar je wang gaat inderdaad flexen en da's niet goed voor de wagenbeheersing.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 20991Bericht jbeekmann »

ik doe 1.7-1.9 Na lang prober vond ik dat het fijnst. Ik moet zeggen dat het ook wel aan je band ligt... Een Michelin Classic X flext véél meer dan een Vredestein Sprint bijvoorbeeld. Waarbij ik overigens moet opmerken dat ik met de Michelin op 1.9 langer grip houd dan met de Vredestein.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 21003Bericht Goof »

Ik houd alle viertjes bij ons thuis op iets meer als 2 rondom. dwz, 2.1 of 2.2, een beetje hoe het uitkomt en wat ik verwacht. In de zomer iets harder, want dan heb je toch al meer grip en worden de banden niet zo warm. Ik doe ze voor zelfs liever iets harder als achter, daar zit immers meestal het grootste gewicht op en veert ie het hardste in.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie