Geen geknipper: waar zit de kortsluiting?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
B te D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 14, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 19705Bericht B te D »

Hallo r4ders,

mijn vorige berichtje stond bij vraag en aanbod nog anoniem. Het ging over niet werkende knipperlichten van een '85 gtl. Ik was ervan overtuigd dat de stuurkolomschakelaar de geest gegeven had. En was dus op zoek naar een ander.
Een beetje voorbarig, blijkt nu.
Een beetje geschiedenis:
Vorige week brandde de knipperautomaat door, geen knipperlichten meer. Zelfs geen alarmlichten. Was al eens eerder gebeurd. Vervangen en klaar dacht ik. Had niet het gewenste resultaat. Er zat wel een (te)zware =16A zekering in de kast die niet was door gebrand..
Alhoewel de alarmlichten het nu weer doen..knippert er verder niks. Vandaar dat ik de schakelaar verdacht, aangezien ik verder geen bewegende delen in het circuit ken.
Vandaag de schakelaar voorzichtig gedemonteerd en opengemaakt. Wat blijkt: helemaal niks aan te zien. Niks aan elkaar gelast/gebakken of zo. Een beetje teleurgesteld maar weer in elkaar gezet. (Leuk, net een Japanse puzzel!)

Zo nu komen we bij mijn vraag. Alles functioneert verder prima in de r4, wat is er stuk? (Kan het zijn dat er elders een + draad direct op de massa geschroefd zit?)
Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

Alle raad wordt zeer gewaardeerd.

Bas
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 19706Bericht Ron »

Had je nou al voor en na je schakelaar gemeten of niet?
Weet niet uit mijn hoofd welke draadjes het zijn, maar dan kan je alvast een richting gaan kiezen voor het zoeken.
B te D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 14, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 19707Bericht B te D »

Ik heb in eerste instantie alleen na de schakelaar gemeten: bij de automaat > daar geen prik.(behalve alarm)
vandaag na demontage van de schakelaar ook voor de schakelaar gemeten. Ik wist inderdaad niet goed welke draden ik moest hebben. Ik heb maar mijn "standaard" proberen te volgen: zwart=min rood=plus en gekleurd=schakeldraad.
Resultaat was bar weinig, ik vond maar 1 draad met spanning en dat is waarschijnlijk de draad voor de alarmstand.. Ik moet toegeven dat ik het niet heel systematisch heb gedaan. Ik heb nog geen draadschema.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 19710Bericht an3s »

Misschien een heel erg domme vraag, maarreuh.... Had je het contact aanstaan? Of is anderszins je contactslot misschien kapot? De richtingaanwijzers worden gevoed vanaf het contactslot, de alarmlichten niet.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
an3s
Berichten: 813
Lid geworden op: di mar 26, 2002 2:00 am
Locatie: Schiedam

Bericht: # 19712Bericht an3s »

Hee, je woont trouwens in Delft. Kom eens langs dan puzzelen we samen verder. Ik heb hier nog ergens het bedradingsschema van de 4 liggen.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
B te D
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 14, 2003 2:00 am
Locatie: Delft

Bericht: # 19714Bericht B te D »

yep kontakt aan
Plaats reactie