Hallo r4ders,
mijn vorige berichtje stond bij vraag en aanbod nog anoniem. Het ging over niet werkende knipperlichten van een '85 gtl. Ik was ervan overtuigd dat de stuurkolomschakelaar de geest gegeven had. En was dus op zoek naar een ander.
Een beetje voorbarig, blijkt nu.
Een beetje geschiedenis:
Vorige week brandde de knipperautomaat door, geen knipperlichten meer. Zelfs geen alarmlichten. Was al eens eerder gebeurd. Vervangen en klaar dacht ik. Had niet het gewenste resultaat. Er zat wel een (te)zware =16A zekering in de kast die niet was door gebrand..
Alhoewel de alarmlichten het nu weer doen..knippert er verder niks. Vandaar dat ik de schakelaar verdacht, aangezien ik verder geen bewegende delen in het circuit ken.
Vandaag de schakelaar voorzichtig gedemonteerd en opengemaakt. Wat blijkt: helemaal niks aan te zien. Niks aan elkaar gelast/gebakken of zo. Een beetje teleurgesteld maar weer in elkaar gezet. (Leuk, net een Japanse puzzel!)
Zo nu komen we bij mijn vraag. Alles functioneert verder prima in de r4, wat is er stuk? (Kan het zijn dat er elders een + draad direct op de massa geschroefd zit?)
Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
Alle raad wordt zeer gewaardeerd.
Bas
Geen geknipper: waar zit de kortsluiting?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ik heb in eerste instantie alleen na de schakelaar gemeten: bij de automaat > daar geen prik.(behalve alarm)
vandaag na demontage van de schakelaar ook voor de schakelaar gemeten. Ik wist inderdaad niet goed welke draden ik moest hebben. Ik heb maar mijn "standaard" proberen te volgen: zwart=min rood=plus en gekleurd=schakeldraad.
Resultaat was bar weinig, ik vond maar 1 draad met spanning en dat is waarschijnlijk de draad voor de alarmstand.. Ik moet toegeven dat ik het niet heel systematisch heb gedaan. Ik heb nog geen draadschema.
vandaag na demontage van de schakelaar ook voor de schakelaar gemeten. Ik wist inderdaad niet goed welke draden ik moest hebben. Ik heb maar mijn "standaard" proberen te volgen: zwart=min rood=plus en gekleurd=schakeldraad.
Resultaat was bar weinig, ik vond maar 1 draad met spanning en dat is waarschijnlijk de draad voor de alarmstand.. Ik moet toegeven dat ik het niet heel systematisch heb gedaan. Ik heb nog geen draadschema.