Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183578Bericht JoReno »

kaasjong schreef: di apr 09, 2024 8:50 pmVervolgens verder met de electra. Alle stekkers bij de zekeringen losgehaald en weer teruggeplaatst (als wanhoopspoging). Geen idee wat dat veranderd heeft maar nu werkt de ventilator weer over zekering 4 en doen de remlichten achter het ook. Probleem opgelost alleen weet ik niet zeker hoe...
De (betrouwbare) werking van bedrading van bijna 40 jaar oud laat wel eens te wensen over. Bij het doormeten van een draadje krijg je soms het juiste signaal, en als je dan even later het draadje wegfrommelt op de plek waar het min of meer hoort te zitten, doet het aangesloten onderdeel het alsnog niet. Wat mij vaak heeft geholpen (en met de ventilator is het in jouw situatie goed te controleren): zet de ventilator aan en ga met je hand wat onrustig heen en weer in de spagetti van draadjes vanuit de boom naar de ventilator; trek er een keertje aan, draai ze om je vingers etc.etc. en als de ventilator het dan nog steeds blijft doen, dan lijkt het 100% OK. En als dat niet zo is, moet je tóch maar het draadje vervangen waarvan je dacht dat dit bij het doormeten goed was. Dan zit er mogelijk ergens een minimaal knikje in. Maar........in combinatie met de (niet) werkende remlichten........kan loshalen en opnieuw vastzetten óók een oplossing zijn :). Het blijft oud spul hè ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183600Bericht kaasjong »

Vandaag op zoek naar de oorzaak van de druppels olie en de rook bij de uitlaat.
Als eerste focus op de rook. Luchtfilter er af, schoon maken met remmen reiniger en daarna starten en draaien. We hadden eigenlijk olie onder de kleppendeksel vandaan verwacht maar al snel spetterde de benzine uit de carburateur. Die was gereviseerd dus niet verwacht. Uit elkaar gehaald en de vlotter bleek niet soepel te lopen. Met een schuurpapiertje de pootjes gladder gemaakt en daarna werkt hij goed. In elkaar en probleem van de rook opgelost.
Dan de lekkage van olie. opeens twee plekken, dat was een verrassing. De eerste, recht onder de benzinepomp. De schroeven nog een kwart slag erbij gegeven maar ik betwijfel of dat voldoende zal zijn. Eventueel een nieuwe voet eronder zetten als dit niet afdoende is. De tweede lekkage plek is minder leuk. Onder de koppelingsplaat... dat moet de keerkring van de krukas wel zijn. Die lekte niet maar er zal wel iets mis zijn gegaan. Wel een beetje een tegenslag omdat we dachten dat we klaar waren en met de bekleding aan de gang konden. Nu gaan we volgende week maar straten met de motor er weer uit halen. Zo blijf je wel bezig...
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183606Bericht Crelesy »

Die hangende vlotter is een bekende. Dat komt waarschijnlijk door de ethanol. Weet niet wat je tankt, maar dat is vaak de oorzaak van uitzetten van plastic.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183639Bericht kaasjong »

Vandaag kijken naar de olielekkage.
Ik had me bedacht dat de druppel onderaan bij de koppelingshuis misschien wel ook bij de benzinepomp vandaan kon komen. Goed onderzoek laat daar gelukkig geen twijfel bestaan: het komt bij de benzinepomp vandaan (oioi)
De keerkring van de krukas is dus wel goed en de motor hoeft er niet weer uit, opluchting.
Daarna aan de gang met de benzine pomp, alles goed schoon gemaakt. Nieuwe pakkingen ertussen, aangevuld met vloeibare pakking. Weer in elkaar gezet en de lekkage is.... er nog steeds? Goed kijken en het blijkt dat de olie lekt langs de rechterschroef waarmee de pomp vast zit.
Iemand enig idee hoe dat kan en wat er aan te doen is?
Anders gaat er de volgende keer een andere pomp op
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183641Bericht diamond »

Misschien een beetje lichte loctite?
Plaats reactie