32mm spruitstuk Cleon motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5183
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183515Bericht Bertje »

Ze beginnen schaars te worden: 32mm spruitstukken voor de Cleon motor. Ze verschillen eigenlijk niet gek veel van de veel gangbaardere 28mm spruitstukken, zie onderstaande foto. Stel je zou het doorvoergat kunnen uirboren/frezen en je verzet de draadeindes voor carburateurmontage, dan ben je er eigenlijk (misschien is het niet eens nodig de originele schroefdraadgaten dicht te lassen).

Iemand misschien ideeën hoe/waar een dergelijke aanpassing te (laten) doen? Welke bewerkingstechnieken/gereedschappen zouden hiervoor nodig zijn?

Afbeelding

(voor de duidelijkheid: L 32mm, met de draadeindes voor caburateurmontage wat verder uit elkaar)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183522Bericht Crelesy »

Bertje, ik denk dat je dat zelf kan.

Dit spul laat zich mooi frezen hoor. De uitdaging is om t mooi rond te krijgen. Dus aftekenen en normaal ijzer freesje gebruiken. Veel materiaal zit er niet dacht ik.
Of misschien heb je een goede kolomboormachine met ruimte om dit spruitstuk mooi in te klemmen. Dan lukt t ook met een gaten zaag voor ijzer wel. Dan wordt t wel mooier.

De tapeinden kan je afslijpen en nieuwe gaten maken en tappen. Het lijkt of je de oude tapeinden niet zal raken. Is dat wel zo, zou ik de gaten met een dun rutiel elektrode dichtlassen. Mig kan ook wel. Maar dat lassen aan gietijzer is wel lastig. Flink voor verwarmen van t spruitstuk helpt. Tappen gaat makkelijk.

Lukt jouw wel.
Ouwe meuk is leuk (beer)
lordje
Berichten: 677
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183523Bericht lordje »

De hart-afstand bij de 28mm carb is 52mm. De hart-afstand bij 32mm carb ken ik niet, maar zal bijna zeker raken aan de draadeinden van de 28mm carb. Het beste lijkt mij de bestaande draadeinden mooi vlak af te slijpen en verder te laten zitten, nieuwe gaten boren en draad tappen, M8.uit het hoofd. 28 mm naar 32 kan het beste op een freesbank, maar kan ook op een stevige boormachine. Spruitstuk wel goed vastklemmen!!!!
Probeer eens een ROC in de buurt, lijkt me leuk voor de leerlingen. Suc6!!!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5183
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183527Bericht Bertje »

Dank voor de reacties, heren!

Gatenzaag voor ijzer: zoiets? https://www.toolstation.nl/labor-gatenz ... aal/p13557

Draadeindes kunnen er gewoon uit gedraaid worden, zal eens kijken in hoeverre de nieuwe gaten zouden overlappen met de bestaande, kon wel eens meevallen. Ik ken een lokale vakman die allerlei lastechnieken onder de knie heeft, naast aluminium ook gietijzer. Voor de stevigheid misschien oude gaten dichtlassen alvorens nieuwe te maken?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183528Bericht Crelesy »

lordje schreef: wo apr 03, 2024 6:28 pm . Het beste lijkt mij de bestaande draadeinden mooi vlak af te slijpen en verder te laten zitten, nieuwe gaten boren en draad tappen, M8.uit het hoofd.
De draadeinden laten zitten als ze raken met de nieuwe gaten gaat niet altijd goed weet ik uit ervaring.. Als ze toch los draaien terwijl je een nieuw gat aan het boren of aan het tappen bent, breekt de tap af of je nieuwe draad is niet goed. Als ze raken zou ik ze weg halen.

Ja een bimetaal gatenzaag moet t lukken. Maar wel smeren en geduld hebben. Omdat je geen geleide hart hebt, is het wel zaak om alles echt goed en recht te klemmen. Anders wordt t niet mooi.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183530Bericht Tweety »

Je zou de tapeinden ook kunnen laten zitten en nadat je het grote gat hebt opgeboort, een soort van adapter kunnen maken die geruik maakt vd oude tapeinden, maar zlef ook tapeinden heeft voor de 32mm carburateur. Als je de carburatuervoet dan 30 graden draait ofzo. 't is maar en gedachte. :D
lordje
Berichten: 677
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: 32mm spruitstuk Cleon motor

Bericht: # 183535Bericht lordje »

Wanneer je gebruik maakt van de bimetaal zaag kun je een multiplex plaatje maken met daarin een gat geboord van 32mm met de nieuwe boor, Dan dit plaatje op het spruitstuk vastschroeven aan de bestaande tap einden, dan kun je de centrale boor verwijderen en loopt de boor niet meer weg. Nieuwe gaten voor tapeinden pas als laatste boren en tappen. Veel succes !!!!!
Plaats reactie