Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183231Bericht Bertje »

Goed bezig!
Zie ik LA een extra aardedraad?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183232Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo feb 07, 2024 10:50 am Zie ik LA een extra aardedraad?
Die zat al in de kabelboom en heb ik maar gewoon aangesloten. Kan geen kwaad dacht ik...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183233Bericht Bertje »

Mee eens.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183234Bericht JoReno »

kaasjong schreef: wo feb 07, 2024 9:05 am Weer enkele stappen verder. Helemaal vrolijk werd ik van het mistachterlicht en de achteruitrijlamp. Die heb ik, als bij een Clan, in de achterklep gemaakt. Daarvoor had ik al veel eerder van JoReno een mal gekregen om de gaten te maken. Nu was het moment van de waarheid, past het allemaal?
Gelukkig past het perfect en werkt het ook nog eens een keer. Stukken mooier dan onder de bumper
Mooi dat beide achteruitrijdlichten passen (én werken), dan is mijn mal in ieder geval op maat geweest ! Ziet er goed uit !!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183323Bericht kaasjong »

Gisteren weer even verder gegaan. De motorsteun moest nog vastgemaakt worden na de reparatie van de startmotor. We dachten dit even te doen maar vervolgens waren we 1,5 uur verder voordat hij uiteindelijk zat. Net iets teveel spanning erop waardoor de bout net niet goed erin ging, de oplossing waas uiteindelijk een iets langere bout nemen zodat hij goed de moer in kon.
Daarna weer verder met de knipperlichten aan de voorzijde. Voor de zekerheid had ik "nieuwe" knipperlichten gekocht en die hebben we gebruikt. Rechtsvoor werkte in 1 keer, links bleef hardnekkig weigeren. Doormeten en het bleek dat de stekker van de aarde er niet goed aangeknepen was waardoor deze soms wel en meestal niet contact maakte. Nieuwe stekker en ook dit werkt.
Daarna de motorklep afstellen. Het lijkt allemaal goed te passen

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183332Bericht Bertje »

Ja, uitlijning motorkap en voorspatborden lijkt goed.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183375Bericht kaasjong »

De laatste zaken van de electra opgelost/ geaccepteerd.
Oliedruksensor is denk ik kapot omdat de draad op de aarde zetten het lampje wel doet branden maar op de sensor blijft het lampje uit.
Bij de remlichten is het een ander verhaal. Alle circuits zijn doorgemeten en in tact (naar de schakelaar, naar de remlichten en naar contact). Het gekke is dat er geen stroom komt op zekering 4 als het contact aangezet wordt. Daardoor ook geen stroom naar remlichten en dus werkt het niet. Als ik stroom "leen" van zekering 5 dan werken de remlichten als ik de schakelaar bedien.
De beste oplossing zou zijn om de stekkers vanaf contact richting zekeringen na te kijken. Dat ga ik ook zeker doen maar zou het erg zijn als ik voor nu even de stroom bij zekering 5 vandaan haal? Het enige wat je dan hebt is dat de remlichten ook aan gaan als je de auto niet op contact hebt maar dat lijkt me geen probleem.

Verder klein aansluitwerk gedaan. Benzinetank vulslang erop, laatste stukje ruitensproeier, handremaansluiting. Van deze laatste, weet iemand hoe de kabel naar de handremschakelaar hoort te lopen. Ik heb hem nu langs de rand bij de bestuurder en laat hem dan langs de verhoging, waar de stoel op staat, naar het midden lopen. Dat kan maar mooi vind ik het niet.
Na aansluiten van de benzinetank een beetje benzine erin gedaan en starten. Daar wordt je dan weer vrolijk van, hij start redelijk snel en liep echt heel mooi regelmatig. Helaas kan ik het filmpje niet uploaden, dus dan maar een foto ervan. Heb je niets aan maar voor de vorm.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183377Bericht JoReno »

Even opgezocht in een Word-bestand van jaren geleden (in dit geval zonder garantie):

Zekeringenkastje
Van links naar rechts:
10=mistlamp achter(5 A)
09=knipperlichtinstallatie(5A)
08=stadslicht rechts, dashbordverlichting(5A)
07=stadslicht links(5A)
06=parkeerstand ruitenwissermotor(5A)
05=interieurverlichting(8A)
04=verwarming,radio,remlichtschakelaar(8A)
03=wis/was installatie(8A)
02=vrij
01=achterruitverwarming,dashbordschakelaars(16A)

Als 04 het niet doet, zou de kachelventilator het dus óók niet moeten doen. En remlichtschakelaar op 05 aansluiten kan m.i. dus geen kwaad; de aansluiting bij de handremhefboom loopt inderdaad zoals jullie hem hebben gelegd.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183378Bericht Bertje »

Eens met Jo: kunt inderdaad prima 5 gebruiken ipv 4. Inderdaad wel even controleren dat bij alternatief aansluiten de kachelventilator blijft werken.
Bij mij loopt het kabeltje van het handremkabellampje trouwens diagonaal onder de vloermat door
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183503Bericht kaasjong »

Wilde doorgeven dat ik blij ben met de reacties alleen zit het project even in een mineur.
Vandaag de remmen geprobeerd te ontluchten. Zou toch eenvoudig moeten zijn maar opeens bleek linksvoor niet mee te werken. De slang, die er op zich goed uitzag, blijkt toch een zwakke plek te hebben en een verstopping. De leidingen had ik met de compressor vooraf doorgespoten, de slangen niet...snel geprobeerd een nieuwe slang te scoren maar die wordt morgen pas geleverd.
Dan toch maar weer door met de electra en de zekeringenkast. Helaas niet al te veel succes. Ik ben bang dat er toch iets mis is in de kabelboom. Volgende week nog 1 keer kijken en dan moet de beslissing maar genomen worden
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183505Bericht Crelesy »

Welke beslissing? Dat je er naar moet kijken op weer een ander moment?

Je bent al zo ver, weg doen is zonde hoor!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183510Bericht Bertje »

Crelesy schreef: di apr 02, 2024 8:41 pm Welke beslissing? Dat je er naar moet kijken op weer een ander moment?

Je bent al zo ver, weg doen is zonde hoor!
Ik gok de beslissing: andere kabelboom erin. Is goed te doen, hoor (aannemende dat je het kabelboompje naar achteren toe laat zitten. Als verlichting achteraan goed werkt heb je ook geen reden die te vervangen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183517Bericht kaasjong »

Crelesy schreef: di apr 02, 2024 8:41 pm Welke beslissing? Dat je er naar moet kijken op weer een ander moment?

Je bent al zo ver, weg doen is zonde hoor!
Nee, niet weg doen maar een andere kabelboom er in zoals Bertje ook zegt.
Opgeven is geen optie, deze wil ik zelf blijven rijden!!
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183518Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo apr 03, 2024 9:24 am
Crelesy schreef: di apr 02, 2024 8:41 pm Welke beslissing? Dat je er naar moet kijken op weer een ander moment?

Je bent al zo ver, weg doen is zonde hoor!
Ik gok de beslissing: andere kabelboom erin. Is goed te doen, hoor (aannemende dat je het kabelboompje naar achteren toe laat zitten. Als verlichting achteraan goed werkt heb je ook geen reden die te vervangen).
Inderdaad. De kabelboom vervangen...
kaasjong
Berichten: 191
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183562Bericht kaasjong »

Gelukkig weer een goede sleuteldag.
De nieuwe remslang gemonteerd en ontluchten ging goed. Mooi stevig pedaal en geen lekkages
Vervolgens verder met de electra. Alle stekkers bij de zekeringen losgehaald en weer teruggeplaatst (als wanhoopspoging). Geen idee wat dat veranderd heeft maar nu werkt de ventilator weer over zekering 4 en doen de remlichten achter het ook. Probleem opgelost alleen weet ik niet zeker hoe...
Na het netjes wegwerken van de draden etc. hebben we de auto maar weer een keer gestart. Dat ging goed alleen begon hij vrij snel te roken bij het spruitstuk. De rook komt van onder en was bij eerdere keren starten niet.
De vorige keer was er koelvloeistof langs het blok gelekt, zou het daarvan kunnen zijn? Volgende week gaan we verder op onderzoek, voorlopig even blij zijn dat de electra afgerond is
Plaats reactie