Kortsluiting?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Kortsluiting?

Bericht: # 183241Bericht lordje »

Beste knutselaars, bij het het inbouwen van de kabelboom ontdekte ik met een proeflampje, dat er over de hele koets stroom loopt. Waar ik ook de koets direct contact laat maken met de min-pool van de accu, brand het lampje. De alternator is niet aan gesloten. Betekend dit nu een kortsluiting in de kabelboom? Alle suggesties welkom. Groeten Lordje.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183242Bericht jandoe1000 »

Het kan natuurlijk kortsluiting zijn, maar dan zou er ergens toch iets heet worden, smelten en stinken. Zou het niet gewoon slechte massa van de koets zijn?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183243Bericht Crelesy »

lordje schreef: za feb 10, 2024 5:02 pm Beste knutselaars, bij het het inbouwen van de kabelboom ontdekte ik met een proeflampje, dat er over de hele koets stroom loopt. Waar ik ook de koets direct contact laat maken met de min-pool van de accu, brand het lampje. De alternator is niet aan gesloten. Betekend dit nu een kortsluiting in de kabelboom? Alle suggesties welkom. Groeten Lordje.
Hoe bedoel je dit?
Gebruik je een lampje met dan 1 kant op de koets en 1 kant een draad naar de min van de accu?

Spanning loopt altijd via de makkelijkste weg. Dus t kan zijn dat je koets nog geen goed massa heeft. Als je dan al wel een aantal dingen hebt aangesloten en je plus zit al aangesloten op je accu. Dan heb je een plus lopen naar bijvoorbeeld een dashboard lampje en dat dashboard lampje zit al wel aan je massa( koets) , maar nog niks van koets naar echte minpool.
Als je dan een draad van min via nog een lampje aan de koets maakt. Dan brand je lamp.

Ik denk dat je de koets inderdaad eens goed massa moet geven. En dan kijken wat er gebeurt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183244Bericht Tweety »

Ook zinvol om eens te meten hoeveel het voltage verschil is en hoeveel stroom er dan eigenlijk loopt.
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183247Bericht diamond »

Toch niet de accupolen verkeerd om??
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183259Bericht lordje »

Inderdaad een apart draadje vanaf de koets naar de minpool rechtstreeks. Oude truck geleerd van monteur. Het kan zijn omdat de alternator omzeilt is dat er geen massa is van de koets. Morgen eerst maar een extra massakabeltje aanleggen, Groet Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183260Bericht Bertje »

Massadraad naar koets komt inderdaad vaak vanaf de alternator (en gaat naar rechter binnenscherm, zelfde massapunt als voor verlichting)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183279Bericht lordje »

Extra massadraad bleek de oplossing!! Het betreft een tweede type dashboard dus nu nog verklikkerlampje aansluiten voor handrem en choke.(bijgebouwd aan remvloeistof verklikker lampje)
Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Kortsluiting?

Bericht: # 183280Bericht Crelesy »

Zou wel een beetje een dik draadje doen. Kan best wat stroom door lopenals je de kachel, ruitenwissers en verlichting aan hebt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie