Telecom F4

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Telecom F4

Bericht: # 182917Bericht JoReno »

Bertje schreef: vr dec 01, 2023 6:41 pm @Jo: bij "remmen nakijken" aanschouwe men niet alleen de buitenzijde der remtrommel :)
Nog nooit eerder eenzelfde flens gezien als op jouw Telecom F4.........vandaar :lol:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
BerendB
Berichten: 25
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 10:19 pm

Re: Telecom F4

Bericht: # 182918Bericht BerendB »

Hallo Bertje, je chassisnr. moet beginnen met VF1210. De V is van Vehicle, de F is Renault, de een weet ik niet maar daarna volgt het model. Je hebt een F4 dus dat is 210 met een volgnummer of letter. Het kan heel goed dat een Telecom F4 een apart volgnummer heeft. Daarna volgt meestal 2x nul en dan een letter. De letter geeft het bouwjaar aan, voor 1983 is dat D. Ik heb zelf een kenteken gekregen voor een F4 met de verkeerde papieren uit Frankrijk waarbij het hielp dat ik bovenstaande aan de RDW kon uitleggen.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Telecom F4

Bericht: # 182919Bericht JoReno »

BerendB schreef: za dec 02, 2023 4:39 pm Hallo Bertje, je chassisnr. moet beginnen met VF1210. De V is van Vehicle, de F is Renault
Dat laatste lijkt mij niet correct......ik heb 3 Citroëns waarvan de chassisnummers beginnen met VF....zal toch wel geen toeval zijn.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Telecom F4

Bericht: # 182920Bericht Hanz »

In aanvulling en correctie op wat hierboven al werd gesteld, bij mijn beste weten:
1-3 zijn een combinatie van landcode en merk (VF-VR=Frankrijk, VF1=Renault, VF2=Renault trucks, VF3=Peugeot, VF7=Citroen, VR1=DS, etc.) @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
4-9 modelcode (voor personenviertjes 1123, 1126, 1128, 112C, voor bestelletjes 2106, 2109, 210B, 2370, 2391, 239B), meestal gevolgd door 00
10 jaartal (1980 A, 1981 B, 2000 Y, 2001 1 etc., en dan 2010 weer A, 2011 B, etc.)
11-17 weet niet

Een 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182921Bericht Bertje »

10 punten voor Jo!
De lagers zijn vernieuwd, inclusief de loopringen in de remtrommel, maar men heeft de loopring voor de rubber afdichtlip (die vaak sneuvelt bij lagerdemontage) niet teruggeplaatst: dan zou er lagervet in de remtrommel kunnen belanden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182922Bericht Bertje »

JoReno schreef: za dec 02, 2023 4:22 pm
Bertje schreef: vr dec 01, 2023 6:41 pm @Jo: bij "remmen nakijken" aanschouwe men niet alleen de buitenzijde der remtrommel :)
Nog nooit eerder eenzelfde flens gezien als op jouw Telecom F4.........vandaar :lol:
Misschien nooit eerder aan een R4 gewerkt met trommelremmen vooraan, Jo?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182923Bericht Bertje »

Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pm In aanvulling en correctie op wat hierboven al werd gesteld, bij mijn beste weten:
1-3 zijn een combinatie van landcode en merk (VF-VR=Frankrijk, VF1=Renault, VF2=Renault trucks, VF3=Peugeot, VF7=Citroen, VR1=DS, etc.) @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
4-9 modelcode (voor personenviertjes 1123, 1126, 1128, 112C, voor bestelletjes 2106, 2109, 210B, 2370, 2391, 239B), meestal gevolgd door 00
10 jaartal (1980 A, 1981 B, 2000 Y, 2001 1 etc., en dan 2010 weer A, 2011 B, etc.)
11-17 weet niet

Een 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
Dank voor de waardevolle aanvulling, Hans! Op de papieren staat duidelijk vermeld dat het type "2106" is, en dat "VF1" op Renault slaat blijkt prima te Googlen: denk dat daarmee de uitleg wel rond is, fijn!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Telecom F4

Bericht: # 182927Bericht JoReno »

Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pm @Jo: wat zijn deze karakters voor jouw Citroens?
Alle drie is VF7 dus........dat klopt !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Telecom F4

Bericht: # 182928Bericht JoReno »

Hanz schreef: za dec 02, 2023 9:30 pmEen 2106 uit 1983 zou dan met VF1210600D moeten beginnen.
De 4F4 waarvan ik de foto met het identificatieplaatje geplaatst heb, werd 24 oktober 1984 op kenteken gezet en heeft, zoals je kunt zien, de letter F in het chassisnummer staan. Nou weet ik van Citroën dat die fabriek met nieuwe reeksen begon ná de fabriekssluiting tijdens de zomervakantie. Als Renault dat óók deed (wat aannemelijk is), is er een verklaring waarom de exemplaren van pakweg de laatste productiemaanden van 1984 niet voorzien zijn van een E maar van een F. René kan dat vrijwel zeker bevestigen, hij heeft een 4F4 met een kenteken dat héél dicht bij het mijne ligt.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Telecom F4

Bericht: # 182929Bericht JoReno »

Bertje schreef: zo dec 03, 2023 10:42 amMisschien nooit eerder aan een R4 gewerkt met trommelremmen vooraan, Jo?
Tóch wél, één keer ! Bij de 4F4 natuurlijk. Zal ik wel verdrongen hebben, ik ben niet zo´n liefhebber van trommelremmen aan de voorkant. Doet mij denken aan de vroegere trommelremmen op de 2CV6, die waren aan bakzijde gemonteerd.........dat was een hele klus om die te vervangen. Ik heb zelfs geen enkele foto van dat deel van de restauratie van de 4F4 gemaakt :)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182932Bericht Bertje »

JoReno schreef: zo dec 03, 2023 1:11 pm Nou weet ik van Citroën dat die fabriek met nieuwe reeksen begon ná de fabriekssluiting tijdens de zomervakantie. Als Renault dat óók deed (wat aannemelijk is), is er een verklaring waarom de exemplaren van pakweg de laatste productiemaanden van 1984 niet voorzien zijn van een E maar van een F. René kan dat vrijwel zeker bevestigen, hij heeft een 4F4 met een kenteken dat héél dicht bij het mijne ligt.
Klopt, deze 83er F4 heeft VF1210600E... en is van november
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182944Bericht Bertje »

De cilinderkop had ik eerder al verwijderd i.v.m. een afgebroken uitlaatklep. De kop zou al eens gewisseld zijn en daarbij zou de klepsteel gebroken zijn. Hoe is mij een raadsel, maar het restant van de klep lag bovenop de zuiger, zonder verdere schade aan zuiger of cilinderwand.

Zodra de kop eraf was heb ik de cilinderbussen gezekerd om de motor rond te kunnen trekken zonder de bussen te lichten/voetpakkingen te breken: motor bleek dus vast te zitten. Met WD40, veel geduld en gepast geweld (breekijzer als hefboom op de starterkrans) heb ik de motor los gekregen. Vervolgens een week olie op de zuigers gehad en daarna met beleid de motor stukje bij beetje rond getrokken, onderwijl de cilinderwanden schoon vegend met een doek: motor gaan nu weer soepel rond en cilinderwanden lijken ongeschonden.

Afbeelding

Daarna koppakking en kop geplaatst, en motor weer deels opgebouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Bij de kop bleek trouwens de klepzitting van de gebroken klep beschadigd, ik wacht nog op gereedschap om deze opnieuw in te frezen. Om toch vooruit te kunnen dus een andere kop geplaatst (met vers ingeslepen klepzittingen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Telecom F4

Bericht: # 182945Bericht jandoe1000 »

Knap werk, Bertje!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 182946Bericht Bertje »

Dankje Jandoe!

Iemand die hier een verklaring voor heeft? De schoepen van de koelfan gaan wel erg rakelings langs de dynamo af. Ik heb de schoepen zelfs wat moeten bijbuigen, dus dit kan origineel niet zo gezeten hebben.

Afbeelding

Metalen fan lijkt mij eigenlijk niet bij bouwjaar 1983 passen. Misschien uberhaupt verkeerde type (te grote diameter), waardoor ik straks ook in de knoei kom met radiateur?
Het blijft zoeken naar wat wel en niet al klopt aan deze wagen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Telecom F4

Bericht: # 182949Bericht jandoe1000 »

Ik meen dat de 845cc motor vanaf modeljaar 1977 een plastic fan had. Het metalen model van daarvoor is anders dan dat op jouw auto.
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie