Rare Knal bij remmen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182878Bericht lordje »

Beste sleutelaars, enige tijd geleden hen ik de achterremmen van de F6 vernieuwd, sindsdien hoor ik een niet thuis te brengen geluid als er geremd wordt nadat ik achteruit ben gereden en geremd heb. Dus bij de eerste keer remmen, maar dit geluid wordt steeds harder en nu is het er ook als er over slechte, lees hobbelige, weg gereden wordt (is). Eerst dacht ik aan een niet goed bevestigde remschoen maar dat bleek niet het geval. Nu lijkt het uit de ophanging te komen, maar er is niets aan te zien. Kan het zijn dat er een breuk in de wielophanging de oorzaak is, of gaat de auto dan helemaal scheef hangen? De achteras demonteren is veel werk dus misschien zie ik iets over het hoofd. Groeten Lordje.
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182879Bericht diamond »

Is je bout van je schokbreker bevestiging op je achteras niet uit gesleten?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182880Bericht Tweety »

lordje schreef: vr nov 24, 2023 9:20 pm Kan het zijn dat er een breuk in de wielophanging de oorzaak is, of gaat de auto dan helemaal scheef hangen?
Dat kan als het deel van de swingarm dat in het silent blok steekt is afgebroken. Echt scheef hangen gaat ie dan niet, want wat er over blijft blijft in de behuizing van het silent blok zitten, maar ik zou eerst bij de schokbreker zoeken.

Als je daar niets vind, dan het wiel van de grond krikken en met een hefboom tussen de swingarm en de bevestiging kijken of je speling vind, en of de binnenzijde van het silent blok mee beweegt met de swingarm bij het in en uit veren van het wiel.

Echt scheef hangen gebeurd alleen als de kokerbalk afbreekt.
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182881Bericht lordje »

Sckokbrekers gecontroleerd niks bijzonders gevonden. Asuiteinden gemerkt met schoolkrijt, deze draaien mooi mee met het op- en neergaande achterwiel.
Blijft over rubbers in de swingarm aan de binnenzijde. Nog iemand andere suggesties ?
BVB Dank.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182882Bericht Bertje »

Ik denk aan een oplopende remschoen, dwz een remschoen die na het remmen door de wrijving blijft oplopen tegen de remtrommel ipv door de veer teruggetrokken wordt. Controleer de remschoenen eens op ongebruikelijke slijtage en check ook of ze soepel draaien (scharnierpunten rond en voorzien van een likje vet, soepel lopend over ankerplaat, retourveer in orde). Wat ook kan helpen voor het soepeler aangrijpen (en loskomen) van de remschoenen is de voering aan de kopse kanten wat afschuinen met een vijl.

Controleer ook eens of de remschoenen wel goed om zitten. Soms bestaat een setje uit 1 schoen met korte remvoering en 1 met lange. De korte moet richting de voorkant van de auto.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182884Bericht lordje »

Hallo Bertje, al deze punten ben ik al langsgelopen en lijken me in orde. Feit is dat de auto achter heel weinig remde en er na jaren een oplossing is gekomen, remkrachtverdeler functioneerde niet goed, alles gangbaar gemaakt en nieuwe remcylinders geplaatst. Het remmen is sterk verbeterd. Omdat het probleem groter wordt, ook last bij slecht wegdek, lijkt het er op dat de schoenen te gemakkelijk afzakken en dan bij remmen even worden meegenomen en deze knal veroorzaken. De automatische stellers van de handrem kunnen niet met de bediening van de handrem volledig worden aangetrokken, dus maar op voorinstelling gemonteerd.dwz voordat de trommel wordt gemonteerd. Of ik daar iets over het hoofd zie? Groeten Lordje.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182887Bericht Bertje »

lordje schreef: zo nov 26, 2023 2:10 pm lijkt het er op dat de schoenen te gemakkelijk afzakken en dan bij remmen even worden meegenomen en deze knal veroorzaken
Dat is precies het oplopen dat ik bedoel. Je zou L en R de remschoenen eens kunnen verwisselen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182896Bericht lordje »

Hoera probleem opgelost. Andere remvoering gemonteerd en dat heeft geholpen. De remschoen miste boven gezien een gedeelte van de remvoering waardoor deze teveel ruimte had gekregen.
Bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182899Bericht Bertje »

Goed dat het opgelost is!
De stuwende remschoen heeft trouwens wel vaker een kortere remvoering dan de slepende remschoen, om de remkracht weer enigszins te balanceren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Rare Knal bij remmen

Bericht: # 182902Bericht lordje »

Omdat ik diverse remschoenen had liggen kwam ik er achter dat er veel verschillende uitvoeringen zijn, niet altijd erg consequent in uitvoering, ik heb wel de indruk dat de auto wat minder remvertraging heeft. Maar voorlopig ben ik er tevreden mee,
Plaats reactie