Apk en handrem op de voor trommels.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182237Bericht Crelesy »

Vandaag mijn 4 weg gebracht voor de apk.

Afkeur punten:
-stuur huis hoezen los / lek.
Ik heb juist net het stuurhuis gereviseerd. Dat wil zeggen een nieuw 6201 lager onder de stuur pinion en de kunstof bus met 2 rubbers vervangen voor nu zodat dit geen speling meer heeft. Stuurt prima. Alleen als je de wielen naar de uiterste draaid, dan ploft er lucht uit de hoezen of ze trekken vacuüm. Ik sluit niet uit dat er een hoes af ploft zo nu en dan.
- handrem voor rechts oke links remt niet..
Vaag. Dat kan bijna niet, de kabels zijn nieuw de stelnokken staan best strak op de trommels. En er zit nog dat werkende evenaar systeem tussen links en rechts. Kabels kan je niet stellen.
Wat kan daar mis gaan?
Iemand een idee?

Helaas kon ik niks testen voor ik de 4 weg bracht omdat i is geschorst op t moment. Nu moet de garagist het voor mij oplossen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182238Bericht Hanz »

Heb je gekeken hoe het er onderaan bij de hevel uitziet? Zit de linker kabel daar goed vast?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182239Bericht Crelesy »

Ja beide kanten zit alles op zn plek. Ik vond altijd al dat de linker kant, de kant met de langste kabel, maar half zn werk deed. Pas als je m flink aan trok. Maar nu schijnbaar niks meer.

Ik vond wel dat de remblokken aan vervanging toe waren. ( Nog maar 2 mm op t dunste stuk. ) Ik heb dan ook al nieuwe besteld. Misschien dat met nieuwe blokken de kabels wat strakker staan. Ik heb de wig waar de kabels in zitten bij de hevel links van de bak al op het laatste gaatje zitten en nog klikt de stang best een end naar buiten voor de rem aan grijpt. Verder kan je niets stellen aan de kabels.

Slijtage van de trommels en remsegmenten is evenwijdig en nog lijkt t of de rechter kant veel eerder aangrijpt als je naar die wig kijkt. Die staat helemaal naar rechts.

Ik zit nu in Polen voor werk, en mijn vrouw heeft de auto weer opgehaald. Ik ga zaterdag eens even kijken wat t is. Ik hoop dat de nieuwe blokken dan ook binnen zijn. Die gaan er ook meteen in dan.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182240Bericht Tweety »

Crelesy schreef: ma jul 03, 2023 7:33 pm Ik vond wel dat de remblokken aan vervanging toe waren.

Ik ga zaterdag eens even kijken wat t is. Ik hoop dat de nieuwe blokken dan ook binnen zijn. Die gaan er ook meteen in dan.
Nadeel van trommel remmen is dat nieuwe schoentjes eigenlijk moeten worden ingesleten voordat ze optimaal werken, hoe was het remverschil / remkracht bij het hydraulisch remmen ? Want als dat wel ok was dan moet het toch echt aan de bekabeling liggen.
Crelesy schreef: ma jul 03, 2023 7:33 pm Verder kan je niets stellen aan de kabels.
de hefboom kan je wel stellen toch. Het halve maantje gaat met een pin door 1 van 3 gaten toch. Dat is het belangrijkste stelpunt van de kabels. En als dat goed vrij loopt moet de kracht van de hefboom gelijkmatig over beide zijden verdeel worden ook als er in de trommels kleine verschillen zijn.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182242Bericht jandoe1000 »

Tegenvallende remkracht en verschil tussen L en R in de handremkabels wordt vaak veroorzaakt door roest in de kabels. Demonteren, ophangen en met enig geduld kruipolie erin laten lopen tot het er aan de onderkant uitkomt. Dan gangbaar maken en laten uitdruipen. Op de handrem zelf zit ook nog een stelmogelijkheid met drie gaten.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182244Bericht Crelesy »

Tweety schreef: di jul 04, 2023 3:26 pm
Crelesy schreef: ma jul 03, 2023 7:33 pm Ik vond wel dat de remblokken aan vervanging toe waren.

Ik ga zaterdag eens even kijken wat t is. Ik hoop dat de nieuwe blokken dan ook binnen zijn. Die gaan er ook meteen in dan.
Nadeel van trommel remmen is dat nieuwe schoentjes eigenlijk moeten worden ingesleten voordat ze optimaal werken, hoe was het remverschil / remkracht bij het hydraulisch remmen ? Want als dat wel ok was dan moet het toch echt aan de bekabeling liggen.
Crelesy schreef: ma jul 03, 2023 7:33 pm Verder kan je niets stellen aan de kabels.
de hefboom kan je wel stellen toch. Het halve maantje gaat met een pin door 1 van 3 gaten toch. Dat is het belangrijkste stelpunt van de kabels. En als dat goed vrij loopt moet de kracht van de hefboom gelijkmatig over beide zijden verdeel worden ook als er in de trommels kleine verschillen zijn.
Das dus precies de situatie.

Ik wilde de remblokken pas na de APK vervangen vanwege remkracht verlies als ze nog niet ingesleten zijn. En de gewone rem was voor de apk prima nu.

De stelnok staat al op gaatje 3 en de kabels zijn een jaar oud. Ik monteer ze nooit droog. Altijd laat ik er ketting spray in lopen.( Begint dun en dikt naar verdampen pas iets in)

Ik vond al wel dat de hevel echt wel een end uitgetrokken moest worden om überhaupt wat te doen. Het zijn aftermarket kabels dus dacht zelf dat die wel eens te lang kunnen zijn. De evenaar die het verschil op zou moeten vangen loopt vrij en verplaatst best als je m even zelf terug naar t midden zet. Dus die werkt.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182247Bericht Tweety »

't zou kunnen dat die ene kabel echt te lang is, maar ik neem toch aan dat ze 2 kabels met dezelfde slag hebben gemaakt, dus dan zouden geen van beide remmen moeten werken. Blijft het punt dat als de hydraulische remmen wel ok zijn, dat het toch ergens in de bekabeling / hefboom moet zitten, meer kan ik er ook niet van maken, en verse schoentjes gaan dan dus ook niet echt helpen.
Het enige wat ik zo kan verzinnen is dat er of ergens iets vast zit in het hefboom mechanisme, of dat er ergens iets verkeerd om zit. (dat laatste lijkt me minder waarschijnlijk maar je weet nooit)
De trommels moeten er zoieso weer even af, en die kabel toch ook even. zodat je kan zien of die hefboom echt vrij kan bewegen. Zolang de kabel aan de hefboom zit valt dat eigenlijk niet goed te zien.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Apk en handrem op de voor trommels.

Bericht: # 182258Bericht Crelesy »

Gisteren avond tijd om even de remmen te bekijken.
Vandaag alles afgemaakt.

Ik heb nieuwe remcillinders en nieuwe blokken gemonteerd.
Trommels bekeken en die zijn zeker niet versleten.
Remblokken waren wel aan vervanging toemaat niet op, nieuw is 2 x zo dik.
Alles opnieuw bekeken en netjes met een beetje vet in elkaar gezet. Linker langste kabel blijft als laatste aan grijpen.

Handrem staat nu als volgt:
-Trekstang 3 e gaatje ( strakst )
-Evenaar voor kabels 2 e gaatje.
-Rechts grijpt vlot aan, evenaar gaat dan nog zeker 1 cm lengte extra pakken op links. Dan ben ik 3 klikken verder. Op 5 klikken staat i nu strak.
- beide wielen remmen nu.


Ik denk echt dat dit zo' n typisch aftermarket zooi kwaaltje is. Als de linker kabel korter was geweest, was er geen probleem geweest.!

Wat ik ook zie is dat als de rem hevel naast de bak te ver moet bewegen en de evenaar naar links verplaatst, dat i dan het chassis raakt. Ik denk dat daarom de rem gewoon niet meer aangreep op die kant. De stand van die handrem hevel naast de bak zou ik wel eens willen vergelijken met iemand anders. Maar voor nu werkt t prima.

Opgelost
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie