Onbekende versnellingsbakcode
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Onbekende versnellingsbakcode
Wie kent de versnellingsbak-code HA0-159? Staat niet in het mij bekende overzicht: https://www.la4ldesylvie.fr/caracterist ... se-354-hao
Ben benieuwd naar de overbrengverhoudingen, google levert weinig op, behalve een half bericht dat deze in een "F4 EDF" zou horen.
Ben benieuwd naar de overbrengverhoudingen, google levert weinig op, behalve een half bericht dat deze in een "F4 EDF" zou horen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Dan heeft hij waarschijnlijk een korte eerste versnelling.
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Voor de achterafweggetjes waar je ook moet kunnen komen als je electriciteitspalen moet onderhouden?
Enig idee van de overbrengverhoudingen? Zoals gezegd vind ik geen documentatie over dit baknummer.
Enig idee van de overbrengverhoudingen? Zoals gezegd vind ik geen documentatie over dit baknummer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3168
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Niet alleen EDF maar ook laPoste: https://www.r4-4l.com/forum/viewtopic.php?id=27348
-
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Als dat verhaal klopt heeft die bak een langere eerste versnelling en dus niet een kortere. Het argument zou zijn dat de postbode in de lange eerste van huis tot huis kon rijden zonder te schakelen. Mooie verklaring voor de post, maar voor de EdF?
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Dan moet ik maar eens gaan testen denk ik. Dus tellen hoeveel priseasomwentelingen er nodig zijn per aandrijfasomwenteling.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Onbekende versnellingsbakcode
Heb inmiddels omwentelingen zitten tellen:
1e versnelling: 12 priseomwentelingen geeft 1 wielomwenteling: overbrengverhouding 12:1
2e: 7 priseasomwentelingen geeft 1 wielomwenteling --> 7:1
3e: 9 priseasomwentelingen geeft 2 wielomwentelingen --> 4.5:1
4e: 32 priseasomwentelingen geeft dik 10 wielomwentelingen --> 3.2:1
Het verschil in de bakken op https://www.la4ldesylvie.fr/images/stor ... ault-4.pdf zit hem vooral in het differentieel. De langste bak (dwz GTL) krijg je met het langste differentieel, de 31:10, dit geeft de volgende overbrengverhoudingen (overbrengverhoudingen B x 31:10):
1e: 44 tanden:12 tanden x 31:10 = 11.4
2e: 38:17 x 31:10 = 6.9
3e: 35:24 x 31:10 = 4.5
4e: 39:38 x 31:10 = 3.2
Mijn 159 bak lijkt dus sterk op een GTL bak, maar met een KORTERE 1e versnelling: namelijk 12 priseasomwentelingen per wielomwenteling nodig, terwijl dat er bij een GTL "maar" 11.4 zijn. Op dat Franse forum wordt juist gezegd dat bij de 159 de 1 langer zou zijn.
Lang verhaal kort: het is een lange bak.
1e versnelling: 12 priseomwentelingen geeft 1 wielomwenteling: overbrengverhouding 12:1
2e: 7 priseasomwentelingen geeft 1 wielomwenteling --> 7:1
3e: 9 priseasomwentelingen geeft 2 wielomwentelingen --> 4.5:1
4e: 32 priseasomwentelingen geeft dik 10 wielomwentelingen --> 3.2:1
Het verschil in de bakken op https://www.la4ldesylvie.fr/images/stor ... ault-4.pdf zit hem vooral in het differentieel. De langste bak (dwz GTL) krijg je met het langste differentieel, de 31:10, dit geeft de volgende overbrengverhoudingen (overbrengverhoudingen B x 31:10):
1e: 44 tanden:12 tanden x 31:10 = 11.4
2e: 38:17 x 31:10 = 6.9
3e: 35:24 x 31:10 = 4.5
4e: 39:38 x 31:10 = 3.2
Mijn 159 bak lijkt dus sterk op een GTL bak, maar met een KORTERE 1e versnelling: namelijk 12 priseasomwentelingen per wielomwenteling nodig, terwijl dat er bij een GTL "maar" 11.4 zijn. Op dat Franse forum wordt juist gezegd dat bij de 159 de 1 langer zou zijn.
Lang verhaal kort: het is een lange bak.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd