FF voorstellen, en een vraag ...

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178186Bericht Bertje »

Die doorverbinding op de schakelaar ziet er curieus uit, maar lijkt me wel origineel.

Kijk eens hoeveel aansluitdraden er naar je ruitenwissermotor gaan? Ik meen mij te herinneren dat de ruststand een eigen draad heeft: een + waarvan het sleepcontact onderbroken wordt als de wisser in een bepaalde stand staat. Dus zodra je de ruitenwisserwisser uit zet blijven ze eigenlijk via die draad aan, totdat de ruitenwissers genoemde stand bereikt hebben.

Zit die extra draad er niet, dan gaat je ruitenwisser dus niet automatisch naar 0. Ik heb ook wel eens gezien dat de schuifstekker van die draad wat geoxideerd was, ook dan werkt je automatische 0-stand uiteraard niet.

Overigens denk ik uit de detailfoto van jouw dashboard af te leiden dat dat een 2e type dashboard is; dat hoort niet op een Savane uit 89. Mogelijk is samen met het dashboard ook de ruitenwissermotor "gedowngraded" of de genoemde "retourdraad" om wat voor ombouwreden dan ook niet aangesloten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178187Bericht Hanz »

Boalder1972 schreef: vr apr 02, 2021 7:11 pm Is er misschien iemand die een Nederlandstalige instructieboekje (1967-1972) met de Nederlandse instructies voor de ruitenwissers? Hoe staat het daar omschreven?
Het Franse instructieboekje van 1973 heeft hetzelfde: ruststand door op de onderkant van de knop te drukken
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178188Bericht Hanz »

Bertje schreef: vr apr 02, 2021 7:21 pmOverigens denk ik uit de detailfoto van jouw dashboard af te leiden dat dat een 2e type dashboard is; dat hoort niet op een Savane uit 89. Mogelijk is samen met het dashboard ook de ruitenwissermotor "gedowngraded" of de genoemde "retourdraad" om wat voor ombouwreden dan ook niet aangesloten.
Je vergist je Bertje, Douwe Osinge heeft de Savane uit 1989, en de foto is van de 1972 FASA van Boalder
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178189Bericht Bertje »

Ah ok, my bad. In dat geval verwacht ik dat de Savane van Douwe een ruitenwissermotor met automatische 0-stand heeft.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178190Bericht Boalder1972 »

Dus geen afkeurpunt. Zoals Henno in zijn bijlage reeds heeft aangegeven en wat nu nog actueel is. Apk-Regelgeving 5.2.43: Bij voertuigen die geen automatische nulstand hebben(vanuit fabriekswege) moet u de bladen handmatig in de 0-stand kunnen zetten. Bedankt heren voor alle informatie.
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178191Bericht Boalder1972 »

Afbeelding

Heb nog een identiek exemplaar van de ruitenwissermotor liggen. Het is een SEV Marchal zie afbeelding. heeft maar 2 aansluitingen.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178193Bericht jandoe1000 »

Er zit een extra contact binnenin, dat zorgt voor de retourstand.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178196Bericht Bertje »

Hoe werkt dat dan, Tim? Als de draad afgeschakeld wordt krijgt een eventueel extra contact binnenin ook geen spanning meer. Er moet een draad zijn die onhankelijk van de stand van de ruitenwisserschakelaar spanning krijgt voor de retourfunctie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178198Bericht Boalder1972 »

Bertje, de wipschakelaar heeft "3" standen en 3 pennen, de onderste 2 pennen zijn doorverbonden(grijze draad) en gaan als één draad naar de ruitenwissermotor en de bovenste pen (rode draad) die denk ik ook bij de wissermotor komt. Normaal staat de schakelaar in de "neutrale" stand bij bedienen door boven op het symbool van de ruitenwisser te drukken werkt de ruitenwisser (de schakelaar is "gefixeerd"). Als je nu op de onderste zijde van de wipschakelaar drukt (zit een veer achter en moet je ingedrukt houden) dan kun je de wissers ook laten lopen maar bij loslaten stoppen deze. Dit loslaten doe je dan in de meest ideale positie waar je het minst last van de bladen hebt. Dit is mijn interpretatie van geheel, maar misschien heb ik het mis.
\
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178199Bericht Boalder1972 »

Afbeelding

Sorry heb me effe met de kleuren van de draden vergist. De bovenste en onderste pen zijn doorverbonden en de middelste is de rode draad.
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178200Bericht Boalder1972 »

Denk dat een en ander volgens onderstaand schema is (20+23)? of heb ik het mis?
Afbeelding
Plaats reactie