FF voorstellen, en een vraag ...

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Douwe.Osinga
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 12, 2020 12:35 pm

FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177630Bericht Douwe.Osinga »

Douwe Osinga, 54 jaar, gemeente Overbetuwe,

Een paar maanden geleden voor het eerst eigenaar geworden van een prachtige TL
( savane uit 1989). Ik ben er erg blij mee, het is een lang gekoesterde wens. Het weer is nu niet zo uitnodigend natuurlijk om er mee te rijden, maar het is evengoed leuk om de auto beter te leren kennen, en voorzichtig het nodige onderhoud te plegen. Dat komt de deelname aan de landmark ralley vast ten goede.
Ik begreep bij de keuring dat mijn ruitenwissers niet terug komen in de ruststand, na uitschakelen, en dat dit een afkeurpunt is. Om eerlijk te zijn dacht ik dat het zo hoorde. Wat kan ik er het best aan doen?

Gr,
Douwe
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177631Bericht R4F6GTX Automaat »

effe je zekeringen bekijken, ik meen de tweede...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177734Bericht Stephan »

je bent iig niet de enige die dacht dat t zo hoorde. ik ga die 2e ook s checken :)
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177735Bericht walterg »

Wat bedoel je met ruststand ?
Ruitenwissers komen niet zoals bij een moderne wagen onderaan de ruit te liggen. Staan constant voor uw snuffer :P
Ik denk niet dat er andere auto's zijn die dat ook hebben... Ook dat is de charme van de R4 :P
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Douwe.Osinga
Berichten: 6
Lid geworden op: wo aug 12, 2020 12:35 pm

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177741Bericht Douwe.Osinga »

De APK keurmeester gaf aan dat alle auto's een goed werkende ruitenwisser moeten hebben. En dat als je je wissers uitzet, ze dan automatisch in de uitgangspositie (ruststand) moeten komen. Ik krijg echter nu de indruk dat dat slechts voor moderne auto's op gaat.
Oplossing is dan om de wissers uit te schakelen als ze in de laagste positie staan toch?, dan staan ze niet in de zichtveld, klopt dit?
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177744Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Bij mijn R4 uit 1970 blijven de wissers staan op het moment dat ik de schakelaar op uit zet.
Dat was bij oudere viertjes volgens mij altijd zo.
De kunst is dan om precies op het moment dat de wissers aan de bijrijders kant staan de schakelaar om te zetten :lol: . Was bij mij ook geen afkeur overigens.
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177748Bericht Rik »

Bij mijn 4 uit 1985 gaan ze netjes terug in de ruststand, bij mijn acadiane gaan ze daarentegen ergens staan als ik ze uitzet, altijd een paar keer gokken om ze uit het beeld te hebben maar ook geen afkeur hoor!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177749Bericht Hanz »

Mijn wissers blijven ook staan als ik de knop omzet, maar: als ik vervolgens nog een keer op de onderste helft van de knop duw gaan alsnog de wissers naar de ruststand
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177759Bericht Henno »

Dit schrijft RDW in de toelichting op de werking van de ruitenwissers
Afbeelding
Geen afkeurpunt dus als het van fabriekswege er niet op zit.
Wel afkeur op de ‘modernere’ types.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 177766Bericht Crelesy »

Een 89 er moet dat toch gewoon hebben? Mijn 75 er heeft t al.
Er zitten vaak maar 3 draden op de ruitenwisser motor. Veel kan t niet zijn.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178177Bericht Boalder1972 »

0-stand ruitenwissers, zie dat dit reeds eerder in het forum behandeld is maar een en ander is mij nog niet duidelijk.

Kreeg zojuist te horen bij de "Apk-keuring" dat de ruitenwissers automatisch naar de 0-stand moeten terug keren (Renault R4 Fasa 1125S uit 1972). maar als ik de instructies lees (Spaans) en deze vertaal via Google dan interpreteer ik de vertaling dat je op de wipschakelaar aan de onderkant net zo lang moet drukken tot wissers in de nulstand staan. En doe ik dat dan en laat ik de wipschakelaar op het juiste moment los (bij de juiste timing) dan kan ik de wissers van mijn R4-tje wel handmatig in de 0-stand stil zetten. En volgens mij bij deze R4- origineel en geen afkeur?
Afbeelding
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178178Bericht Boalder1972 »

Afbeelding

PS. De wipschakelaar voor de ruitenwissers heeft maar drie aansluitpennen en waarvan er 2 ook nog met elkaar doorverbonden zijn.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178180Bericht Hanz »

Boalder1972 schreef: vr apr 02, 2021 6:12 pmKreeg zojuist te horen bij de "Apk-keuring" dat de ruitenwissers automatisch naar de 0-stand moeten terug keren (Renault R4 Fasa 1125S uit 1972). maar als ik de instructies lees (Spaans) en deze vertaal via Google dan interpreteer ik de vertaling dat je op de wipschakelaar aan de onderkant net zo lang moet drukken tot wissers in de nulstand staan. En doe ik dat dan en laat ik de wipschakelaar op het juiste moment los (bij de juiste timing) dan kan ik de wissers van mijn R4-tje wel handmatig in de 0-stand stil zetten. En volgens mij bij deze R4- origineel en geen afkeur.
Precies wat ik hierboven al beschreef bij mijn FASA en nog nooit reden voor afkeur geweest.
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178182Bericht Boalder1972 »

Is er misschien iemand die een Nederlandstalige instructieboekje (1967-1972) met de Nederlandse instructies voor de ruitenwissers? Hoe staat het daar omschreven?
Boalder1972
Berichten: 69
Lid geworden op: vr mar 05, 2021 7:35 pm
Locatie: Baarlo (L)

Re: FF voorstellen, en een vraag ...

Bericht: # 178183Bericht Boalder1972 »

Mijn garage had bij een andere oldtimer onlangs bij een steekproef hetzelfde probleem en dat was afkeur. In het verleden had hij er nooit op afgekeurd maar nu hij onlangs dit voorvalletje had is het volgens hem afkeur.
Plaats reactie