Project Spaanse F6
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Project Spaanse F6
In 2019 namen we deel aan de 4Alpes met onze R4 TL 850cc. Geweldige ervaring !!!
Nu hebben we het plan opgevat om in 2022 terug naar de Alpen te trekken. Ditmaal met een iets zwaardere motor, dus de 1100 cc. Na enkele maanden rondkijken vonden we hier op het forum een Spaanse F6 die geschikt kon zijn voor de opdracht. Koop was snel beklonken. Na de eerste lockdown en het heropenen van de grenzen zijn we die dan gaan ophalen.
Carrosserie is in zeer goede staat. Weinig tot geen roest.
Bodem had reeds wat reparaties ondergaan en had behoefte aan nog wat oplapwerk.
Motor blijkt zeker ook niet aan het eind van zijn latijn te zijn. Lekje aan de keerringen en de compressie zit goed op alle 4 de cilinders.
In de volgende posts komt er meer info en foto's van de werkzaamheden.
Nu hebben we het plan opgevat om in 2022 terug naar de Alpen te trekken. Ditmaal met een iets zwaardere motor, dus de 1100 cc. Na enkele maanden rondkijken vonden we hier op het forum een Spaanse F6 die geschikt kon zijn voor de opdracht. Koop was snel beklonken. Na de eerste lockdown en het heropenen van de grenzen zijn we die dan gaan ophalen.
Carrosserie is in zeer goede staat. Weinig tot geen roest.
Bodem had reeds wat reparaties ondergaan en had behoefte aan nog wat oplapwerk.
Motor blijkt zeker ook niet aan het eind van zijn latijn te zijn. Lekje aan de keerringen en de compressie zit goed op alle 4 de cilinders.
In de volgende posts komt er meer info en foto's van de werkzaamheden.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Project Spaanse F6
Eerste werken :
Chassis er onderuit halen.
Houten dolly gemaakt voor de carrosserie.
Chassis strippen.
Chassis er onderuit halen.
Houten dolly gemaakt voor de carrosserie.
Chassis strippen.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Project Spaanse F6
Mooi project! Leuk dat deze F6 terecht gekomen is bij mensen die er enthousiast mee aan de slag gaan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Spaanse F6
Nieuwe bodemplaat besteld bi Jan-Willem.
Even passen
Goedgekeurd !
Bodemplaat kan er uit...
Even passen
Goedgekeurd !
Bodemplaat kan er uit...
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Project Spaanse F6
Wat is er trouwens zo slecht aan die voorbalken? Ok, ik zie wat roestproblemen, maar niks ongebruikelijks. Op de foto's zie ik iig niks dat zo hopeloos krom gebotst is dat de hele voorzijde van het chassis vervangen zou moeten worden. Of mis ik iets...?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Spaanse F6
Denken jullie er trouwens aan dat een deel van de stevigheid van het chassis uit de bodemplaat komt? Zonder bodemplaat kan het chassis gaan doorhangen als het niet correct ondersteund wordt. Als je in die stand de nieuwe bodemplaat vastlast heb je kans met een krom chassis te eindigen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Spaanse F6
Bertje, Op de foto's niet direct goed te zien maar balken waren al opgelast, deuken aan de onderzijde. Kant chauffeur zat een stuk los. Een hoop spanning op de spatborden door niet direct goed in de haak.
En vooraan aan napoleonhoed een redelijke spleet aan 1 kant...
Bewegende beelden :
https://www.aroc.be/f6/f6m004.mp4
En vooraan aan napoleonhoed een redelijke spleet aan 1 kant...
Bewegende beelden :
https://www.aroc.be/f6/f6m004.mp4
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Project Spaanse F6
Lekker muziekje daar in de werkplaats!
Er zit inderdaad schokkend veel beweging in die voorbalk! Ik zou echter denken dat er gewoon een paar cruciale lasverbindingen los zitten ipv dat de constructie op zich door de roest weggevreten is. Misschien is beperkt reconstructielaswerk op een paar cruciale plekken (i.c.m. zeer goed nameten alvorens de lassen te leggen die de vorm weer vastleggen) voldoende om het probleem op te lossen. Ik wil maar zeggen: weet waar je aan begint als je de voorzijde gaat vervangen, je moet erg goed oppassen om er niet een paar mm (of meer) naast te zitten, en dan lijnen straks je motorkap en spatborden niet meer uit.
Hier een technische tekening geleend van een Engelse website die misschien handig is:
Er zit inderdaad schokkend veel beweging in die voorbalk! Ik zou echter denken dat er gewoon een paar cruciale lasverbindingen los zitten ipv dat de constructie op zich door de roest weggevreten is. Misschien is beperkt reconstructielaswerk op een paar cruciale plekken (i.c.m. zeer goed nameten alvorens de lassen te leggen die de vorm weer vastleggen) voldoende om het probleem op te lossen. Ik wil maar zeggen: weet waar je aan begint als je de voorzijde gaat vervangen, je moet erg goed oppassen om er niet een paar mm (of meer) naast te zitten, en dan lijnen straks je motorkap en spatborden niet meer uit.
Hier een technische tekening geleend van een Engelse website die misschien handig is:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Project Spaanse F6
Was me nog niet opgevallen . Wat een kattengejank...Lekker muziekje daar in de werkplaats!
Normaal gesproken staat de radio standaard op omroep Brabant en zeker in de carnavaltijd.
Roeland, die je op de foto's aan het werk ziet, is een hevige carnavalist. En aangezien er dit jaar door Corona geen praalwagen moet gelast worden is de F6 aan de beurt...
Mooi die technische specificaties. Ik had daar nog naar gegoogeld, maar niks gevonden. Bedankt !!!
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Re: Project Spaanse F6
Als je wil heb ik hier een lasmal om de zaak recht te houden. Is al meerdere keren gebruikt. Ik zie dat je de handrem nog onder het dashboard hebt op de achterwielen. Is dit typisch voor spaanse uitvoeringen? Komt weinig voor. Suc6 verder mooi project. Foto is voor mij lastig, maar Bertje heeft ervaring met de lasmal. PB beantwoordt.
Laatst gewijzigd door lordje op zo dec 06, 2020 7:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Project Spaanse F6
Lordje, die lasmal dat zou inderdaad een uitkomst zijn. Ik stuur je een PB.
Wat die handrem betreft. Die zit inderdaad onder het dashboard. Of dat typisch Spaans is zou ik niet weten. Ook wat de andere verschillen zijn tussen Spaans en Frans is ons niet bekend. Als iemand ons daarover meer kan vertellen dan horen we dat graag. Kwestie van eventueel afwijkende onderdelen en dan toch de juiste bestellen
Vorige zaterdag werd ons uit een compleet onverwachte hoek (lid van Roeland zijn carnavalsvereniging) een in de pad staande F6 aangeboden. Ging ooit opgemaakt worden maar dat was er nooit van gekomen. Die zijn we zondag dan maar even gaan ophalen. Geen betere raad dan voorraad
Bij die zit de handrem inderdaad tussen de voorstoelen.
Wat die handrem betreft. Die zit inderdaad onder het dashboard. Of dat typisch Spaans is zou ik niet weten. Ook wat de andere verschillen zijn tussen Spaans en Frans is ons niet bekend. Als iemand ons daarover meer kan vertellen dan horen we dat graag. Kwestie van eventueel afwijkende onderdelen en dan toch de juiste bestellen
Vorige zaterdag werd ons uit een compleet onverwachte hoek (lid van Roeland zijn carnavalsvereniging) een in de pad staande F6 aangeboden. Ging ooit opgemaakt worden maar dat was er nooit van gekomen. Die zijn we zondag dan maar even gaan ophalen. Geen betere raad dan voorraad
Bij die zit de handrem inderdaad tussen de voorstoelen.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
- Hanz
- Berichten: 3185
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Project Spaanse F6
Voor Franse modellen geldt dat de handrem t/m modeljaar 1981 linksvoor zit en naar de voorwielen gaat (verdere kenmerken o.a. buitenscharnieren en 2e dashboard). 1982 is een overgangsjaar met de handrem rechtsvoor op de achterwielen (binnenscharnieren en 2e dashboard). Vanaf 1983 zit de handrem tussen de voorstoelen en gaat naar de achterwielen (binnenscharnieren en 3e dashboard)
In Spanje hebben de furgonetas de handrem rechtsvoor t/m modeljaar 1986, daarna pas tussen de voorstoelen.
Heb je misschien een foto van het ovale plaatje? Ik ben benieuwd of er nog FASA op staat en of het een 2370 is
Uit de Furgoneta-brochures:
1982:
1985:
Re: Project Spaanse F6
Die slechte linkse chassis balk zou ik repareren met 2mm plaat die je in de juiste vorm maakt en ruim over de slechte plaat delen last.
Nog beter het slechte materiaal helemaal wegslijpen!
Een vervangend chassis deel dat je erin wilt maken, moet je ook het bestaande slechte plaat materiaal eromheen eerst repareren.
Nog beter het slechte materiaal helemaal wegslijpen!
Een vervangend chassis deel dat je erin wilt maken, moet je ook het bestaande slechte plaat materiaal eromheen eerst repareren.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Project Spaanse F6
Hanz,
Heb je misschien een foto van het ovale plaatje? Ik ben benieuwd of er nog FASA op staat en of het een 2370 is
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6