R4 1975 410 Blue
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
In een echt koud klimaat zou je voor dunnere olie kunnen gaan. Maar hier in NL
Zou ik zelf voor wat dikkere olie gaan.
Op de Berline R4 uitvoeringen zat er altijd een kleine carburateur op de 845cc motoren. De F4tjes en de vroege F6 met kleine motor die alleen in Frankrijk werd geleverd. Hadden en 32mm carburateur.
Als je echt wat meer vermogen uit een 845cc wilt halen kan je het vliegwiel een beetje afdraaien en eventueel een spaghetti spruitstuk monteren. Maar het is eigenlijk een beetje gerommel in de marge.
Zou ik zelf voor wat dikkere olie gaan.
Op de Berline R4 uitvoeringen zat er altijd een kleine carburateur op de 845cc motoren. De F4tjes en de vroege F6 met kleine motor die alleen in Frankrijk werd geleverd. Hadden en 32mm carburateur.
Als je echt wat meer vermogen uit een 845cc wilt halen kan je het vliegwiel een beetje afdraaien en eventueel een spaghetti spruitstuk monteren. Maar het is eigenlijk een beetje gerommel in de marge.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: R4 1975 410 Blue
Oke dank je. Dan hou ik t straks na t schoonmaken (pakkingen en keerringen besteld) bij 80w.
Maar zoals ik t begrijp is de 32mm alleen de voet. De grootste doorlaat is dan 24mm volgens de lijst van Bertje. En de meeste zijn nog steeds 20mm.
Mijn motor is een 782cc met ook een kortere spoeling door het gebruikte kleppen diagram. Tenminste dat kon ik vinden op internet. Ik verwacht dat daar de meeste winst zit.
Immers de 782 heeft 27pk en de 845 is 36pk.
Maar voor nu laat ik t ff zo. De auto loopt steeds beter en 100 is hard zat. In t begin was ik een beetje huiverig voor de snelheid. 85 reed i toen. En ik wil geen obstakel zijn voor mede weggebruikers. Opvallen vind ik niet erg. Maar t moet niet uit irritatie zijn! En ik kom nogal eens op de snelweg.
Maar zoals ik t begrijp is de 32mm alleen de voet. De grootste doorlaat is dan 24mm volgens de lijst van Bertje. En de meeste zijn nog steeds 20mm.
Mijn motor is een 782cc met ook een kortere spoeling door het gebruikte kleppen diagram. Tenminste dat kon ik vinden op internet. Ik verwacht dat daar de meeste winst zit.
Immers de 782 heeft 27pk en de 845 is 36pk.
Maar voor nu laat ik t ff zo. De auto loopt steeds beter en 100 is hard zat. In t begin was ik een beetje huiverig voor de snelheid. 85 reed i toen. En ik wil geen obstakel zijn voor mede weggebruikers. Opvallen vind ik niet erg. Maar t moet niet uit irritatie zijn! En ik kom nogal eens op de snelweg.
Ouwe meuk is leuk
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Kleine correctie: de vroege F6, toen in Frankrijk Fourgonnette Longue genaamd, in Nederland 1100 Bestel en in Duitsland de Transporter 1100, had altijd al de grote motor.harbourseal schreef: ↑ma nov 16, 2020 11:06 pm De F4tjes en de vroege F6 met kleine motor die alleen in Frankrijk werd geleverd.
Re: R4 1975 410 Blue
Nog een kleine correctie: ik ken ook berlines 845cc met 32mm carburateur. Dit wordt bevestigd door Kluwer/Haynes, hoofdstuk 12 (Aanvulling nieuwere modellen): voor de Type 800 motor (845 cc) staan twee 32mm carburateurs opgelijst en één 28mm carb, namelijk de Solex 32 EISA-4, de Zenith 32 IF7 en de Zenith 28 IF.harbourseal schreef: ↑ma nov 16, 2020 11:06 pm Op de Berline R4 uitvoeringen zat er altijd een kleine carburateur op de 845cc motoren
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 1975 410 Blue
Dat klopt. Bij mijn onlangs gereviseerde 845-cc-motor (staat nu TE KOOP) was óók een Zenith 32IF7 (29.01.1985) gemonteerd. Onbekend is of die motor uit een Berline of uit een 4F4 komt.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Sorry heren, er stond pas geleden op leboncoin een F6 met buitenscharnieren en een 845cc motor te koop. Kan hem niet meer vinden.
Zou mij niet verbazen dat hij daar ooit als voordelige tax mogelijkheid zo is verkocht. Hoe minder PK hoe minder tax.
Zou mij niet verbazen dat hij daar ooit als voordelige tax mogelijkheid zo is verkocht. Hoe minder PK hoe minder tax.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Goed punt Harbourseal, maar gaat hier helaas niet op. Zowel de folders uit de jaren 75-82 als het Album Renault 4 laten alleen de grote 6cv motor zien. Ook op de persfoto's zie je consequent het luchtrooster onder de grille op de F6, dat indicatief is voor de grote motor. Voor de berlines en soms ook F4 wordt wel vaak aangegeven dat die met verschillende fiscale vermogens leverbaar was.
Ik denk dat het ding dat jij hebt gezien gedownpimpt was. Dat zie je niet zo vaak maar ach, waarom ook niet.
Ik denk dat het ding dat jij hebt gezien gedownpimpt was. Dat zie je niet zo vaak maar ach, waarom ook niet.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Ga zelf liever voor een upgrade .
Maar om even terug te komen op topic.
Het hele verhaal 32mm carburateur.
Je kunt een dikkere carburateur monteren, maar de motor moet het wel kunnen verwerken en de aangeboden mengsel omzetten in vermogen.
Daar ik begrijp dat de motor in deze jaren 70 R4 er een is met een korte spoeling, doet hij waarschijnlijk erg weinig met meer mengsel.
Of een grotere carburateur dan meer vermogen gaat genereren zonder andere aanpassingen, lijkt mij discutabel.
Maar om even terug te komen op topic.
Het hele verhaal 32mm carburateur.
Je kunt een dikkere carburateur monteren, maar de motor moet het wel kunnen verwerken en de aangeboden mengsel omzetten in vermogen.
Daar ik begrijp dat de motor in deze jaren 70 R4 er een is met een korte spoeling, doet hij waarschijnlijk erg weinig met meer mengsel.
Of een grotere carburateur dan meer vermogen gaat genereren zonder andere aanpassingen, lijkt mij discutabel.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: R4 1975 410 Blue
Ja die conclusie had ik zelf ook al een beetje getrokken.
Het valt mij overigens nog alles mee wat i presteert. Dus of en wanneer ik m ga kietelen weet ik nog niet.
Ik was vooral verbaasd over de aanduidingen op de carburateurs. Maar dat is opgehelderd en besproken. En zoizo als ik m aan ga passen is een carburateur (niet perse origineel Renault) die een 28mm aansluiting heeft en bv een 26mm doorlaat al een hele grote verbetering.
Nu ik weet wat het blokje presteert in de huidige een beetje losgereden toestand, ga ik er toch ook niet gek veel aan doen. Eerder alles van een 36pk 845 overzetten op het 782 27pk blok. Das al meer dan voldoende.
En ja. Kan er een 845 in lepelen. Maar vind dit leuker.
En nogmaals. Voorlopig blijft i mooi origineel!
Het valt mij overigens nog alles mee wat i presteert. Dus of en wanneer ik m ga kietelen weet ik nog niet.
Ik was vooral verbaasd over de aanduidingen op de carburateurs. Maar dat is opgehelderd en besproken. En zoizo als ik m aan ga passen is een carburateur (niet perse origineel Renault) die een 28mm aansluiting heeft en bv een 26mm doorlaat al een hele grote verbetering.
Nu ik weet wat het blokje presteert in de huidige een beetje losgereden toestand, ga ik er toch ook niet gek veel aan doen. Eerder alles van een 36pk 845 overzetten op het 782 27pk blok. Das al meer dan voldoende.
En ja. Kan er een 845 in lepelen. Maar vind dit leuker.
En nogmaals. Voorlopig blijft i mooi origineel!
Ouwe meuk is leuk
Re: R4 1975 410 Blue
Ik word er op gewezen dat i achter laag staat. Dat was wel een beetje beladen maar vind m zoizo soepel. En snel zakken.
Zo staat i normaal:
Vond t wel oke zo. Maar met 2 kinderen (samen 55kg) zakt i al een eind in. Weet niet of t hoort.
Hoger zetten is niet zo veel werk lijkt t. Zitten achter van die wiggen\halve manen die ik kan draaien om te stellen.
Word tijd dat er eens een sleuteldag mogelijk word weer! Dan heb ik eens wat vergelijkings materiaal.
Zo staat i normaal:
Vond t wel oke zo. Maar met 2 kinderen (samen 55kg) zakt i al een eind in. Weet niet of t hoort.
Hoger zetten is niet zo veel werk lijkt t. Zitten achter van die wiggen\halve manen die ik kan draaien om te stellen.
Word tijd dat er eens een sleuteldag mogelijk word weer! Dan heb ik eens wat vergelijkings materiaal.
Ouwe meuk is leuk
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Onderschat het niet, ik meen nl. dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de torsiestaven te kunnen verstellen.
Re: R4 1975 410 Blue
Als je van die halve maantjes hebt scheelt dat een hoop; dan hoeven de torsiestaven zelf niet los.
Wat wagenhoogte betreft: Kluwer blz 194 -196:
Verschil tussen H4 en H5 bij de sedan: 127 mm
Wat wagenhoogte betreft: Kluwer blz 194 -196:
Verschil tussen H4 en H5 bij de sedan: 127 mm
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: R4 1975 410 Blue
Dank!
Ga ik m ff nameten. Maar goed. Hij blijft dan natuurlijk nog steeds heel soepel geveerd.
Heb een Olieslager. Geen Kluwer. Zal eens kijken of i daar ook in staat. Al klopt er van de stroom schema's al niks. Misschien door dat het een Fransoos is. Wie weet.
Ga ik m ff nameten. Maar goed. Hij blijft dan natuurlijk nog steeds heel soepel geveerd.
Heb een Olieslager. Geen Kluwer. Zal eens kijken of i daar ook in staat. Al klopt er van de stroom schema's al niks. Misschien door dat het een Fransoos is. Wie weet.
Ouwe meuk is leuk
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: R4 1975 410 Blue
Afstellen van de achterste staven is inderdaad niet zo moeilijk. Ook als je geen halve maantjes hebt.
Het grootste probleem is vaak dat de torsie staven muurvast geroest zitten in de draag arm.
De voorkant is lastiger. Vanwege meer stel mogelijkheid aan de voor en de achterkant van de staaf voor de voorwiel ophanging.
Je mag wel eens langskomen, dan zetten we hem op de brug om de achterkant wat hoger te zetten.
Het grootste probleem is vaak dat de torsie staven muurvast geroest zitten in de draag arm.
De voorkant is lastiger. Vanwege meer stel mogelijkheid aan de voor en de achterkant van de staaf voor de voorwiel ophanging.
Je mag wel eens langskomen, dan zetten we hem op de brug om de achterkant wat hoger te zetten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: R4 1975 410 Blue
Wederom bedankt voor t aanbod. Ik heb geen brug maar ik denk dat t wel lukt. Maar ik kom graag een keer langs! Is altijd leuk en leerzaam.
Ouwe meuk is leuk