fuseekogel bouten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
fuseekogel bouten
Hoi,
Mijn 4 is 50 jaar oud en heeft nog 3 van de 4 fuseekogels origineel. Tenminste daar ga ik vanuit want de 3 hebben nog de klinknagel verbinding en die ene heeft boutjes. Afgelopen december is de auto voor de APK goedgekeurd met deze kogelbouten dus ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn. Mijn vraag is nu wel hoe betrouwbaar deze bouten van 50 jaar oud zijn? Of kan het zijn dat ze in het verleden wel eens zijn vervangen maar dan nog met klinknagels?
Ze zien er goed uit en niet roestig ofzo maar ja metaalmoeheid kun je niet zien
groet,Dirk
Mijn 4 is 50 jaar oud en heeft nog 3 van de 4 fuseekogels origineel. Tenminste daar ga ik vanuit want de 3 hebben nog de klinknagel verbinding en die ene heeft boutjes. Afgelopen december is de auto voor de APK goedgekeurd met deze kogelbouten dus ik ga er vanuit dat ze nog goed zijn. Mijn vraag is nu wel hoe betrouwbaar deze bouten van 50 jaar oud zijn? Of kan het zijn dat ze in het verleden wel eens zijn vervangen maar dan nog met klinknagels?
Ze zien er goed uit en niet roestig ofzo maar ja metaalmoeheid kun je niet zien
groet,Dirk
Re: fuseekogel bouten
Ik heb in het clubmagazijn eens nieuwe draagarmen gezien met de kogels erop geklinknageld. Dus misschien zijn de kogels bij jouw viertje wel eens vervangen inclusief de draagarm. Verder durf ik niets te zeggen over mogelijke metaalmoeheid. Behalve dat metaalmoeheid optreedt bij metaal dat in beweging is (buigt, strekt, krimpt). Als het materiaal dik genoeg is, treedt er minder beweging op, dus minder metaalmoeheid.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: fuseekogel bouten
Als je bang bent voor metaalmoeheid in deze boutjes, hoe zit het dan met alle andere bouten in jouw wagen, bijv die waarmee de wielophaning vast zit? Om nog maar te zwijgen van de torsiestaven...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: fuseekogel bouten
Dat is waar maar de wielophanging bouten zijn behoorlijk dik en torsiestaven kunnen wel wat hebben. Die kogelbouten zijn een stuk fragieler en daar hangt het hele wiel aan. Ik denk niet dat mijn wielophanging al eens is vervangen inclusief kogels wan het ziet er erg origineel uit. Nou ja misschien maak ik mij druk om niks maar verlies liever geen wiel op een tachtig weggetje
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do sep 28, 2017 9:50 am
Re: fuseekogel bouten
Als je twijfelt over de staat van de fuseekogels dan zou ik ze vervangen. De kosten zijn niet zo hoog, het is wel even wat sleutelwerk, maar je zit dan wel met een gerust hart in je 4 te genieten.
Groeten Erwin
Groeten Erwin
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: fuseekogel bouten
Ik heb nog nooit een fusee kogel met metaalmoeheid gezien. Wel met speling of een kapotte hoes. Als daarvan sprake is vervang ik. Zoniet dan niet. Metaalmoeheid is een gevolg van (langdurige) overbelasting, niet van ouderdom op zich. Een fusee kogel draait (beperkt) maar beweegt verder niet of nauwelijks. Het risico op metaalmoeheid lijkt me ook om die reden uiterst gering.
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: fuseekogel bouten
Dan laat ik het vooralsnog lekker zitten .Misschien een keer een winterproject samen met de hoes van de aandrijfas, de boel schoonmaken en beschermen en gelijk nieuwe schokdempers.
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: fuseekogel bouten
If it is not broken do not fix it!
- dirkoosterhoff
- Berichten: 865
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede