project R4 f4

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BerendB
Berichten: 25
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 10:19 pm

project R4 f4

Bericht: # 175340Bericht BerendB »

Beste lezers,

Mijn naam is Jade en ik ben 17 jaar. Ik zit op de Vrijeschool in Zutphen en voor mijn eindwerkstuk/profielwerkstuk ga ik een auto restaureren. Begin maart heb ik samen met mijn vader (de eigenaar van dit account) een Renault 4 f4 uit 1986 gekocht. De auto is door een handelaar geïmporteerd uit Zuid-Frankrijk en het is een schuurvondst. Voor dit project heb ik als doel om de auto weer rijdend te krijgen, op te knappen zodat hij er mooi uit ziet en door de Apk-keuring heen te krijgen zodat ik er zelf in kan gaan rijden. Er moet nog veel aan gebeuren, zo zitten er gaten in de laadvloer, is de bekleding versleten, zijn de voorspatborden verroest en moet de ontsteking afgesteld worden. Verder zijn er nog heel veel kleine dingen die vervangen moeten worden zoals een oliefilter, luchtfilter, benzinefilter, diverse lampjes die kapot zijn, bougies en banden.
Op dit moment ben ik bezig met het naaien van nieuwe bekleding, er volgen nog foto’s als ik deze op de stoelen heb bevestigd.

Groeten,
Jade



Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: project R4 f4

Bericht: # 175350Bericht Bertje »

Leuk project, veel succes! De viertjes op de foto zien er allemaal goed restaureerbaar uit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: project R4 f4

Bericht: # 175351Bericht Hanz »

Leuk! Ik wil ook op zo'n school..
BerendB
Berichten: 25
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 10:19 pm

Re: project R4 f4

Bericht: # 175486Bericht BerendB »

Dankjewel voor de leuke reacties,

De stoelen zijn klaar. Ik heb de bekleding zelf genaaid omdat de originele bestelwagenbekleding nergens meer te koop is. De oranje met bruine geruite stof wordt ook niet meer gemaakt, maar gelukkig hebben wij een mooi alternatief daarvoor gevonden.

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: project R4 f4

Bericht: # 175490Bericht Hanz »

Keurig
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: project R4 f4

Bericht: # 175516Bericht Bertje »

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: project R4 f4

Bericht: # 175519Bericht Okido »

Schitterend!
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: project R4 f4

Bericht: # 175523Bericht Rik H. »

Geweldig wat je doet Jade en heel leuk dat je ons op de hoogte houdt!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 698
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: project R4 f4

Bericht: # 175528Bericht otogazzi »

Leuk hoor!

Wanneer is de eindpresentatie?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: project R4 f4

Bericht: # 175580Bericht JoReno »

Je hebt een PB !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
BerendB
Berichten: 25
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 10:19 pm

Re: project R4 f4

Bericht: # 176090Bericht BerendB »

Bedankt voor jullie leuke reacties,
de eindpresentatie is volgend jaar in februari dus dan moet de auto af zijn. Nog even flink doorwerken dus. Deze zomervakantie staat in het teken van kleur en buitenkant. Daarna komt het grotere werk zoals het lassen.

Na de stoelen hebben de velgen een opknapbeurt gekregen. De roest is verwijderd, ze hebben een zilverkleur en nieuwe banden gekregen. Er is één afwijkende velg en ik ben nog op zoek naar een velg die wel bij de rest past.
Na de velgen waren de kleppendeksel en het luchtfilterhuis aan de beurt. Ze zijn volledig schoongemaakt en Ford-blauw gespoten. Weliswaar niet origineel maar wel mooi en echte blikvangers onder de motorkap.
De volgende stap wordt het verven van de carrosserie. Hij krijgt een hele nieuwe kleur met rollers en Wijzonol industrielak. Dat wordt spannend, ik wacht op goed weer. Foto's volgen later.

Groeten,

Berend en Jade



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: project R4 f4

Bericht: # 176097Bericht Bertje »

BerendB schreef: za aug 01, 2020 6:01 pm Deze zomervakantie staat in het teken van kleur en buitenkant. Daarna komt het grotere werk zoals het lassen.
Normaal doe je spuitwerk al laatste; in elk geval niet vóór het lassen, toch? Of heb je het puur over laswerk aan bodemplaat/chassis?
BerendB schreef: za aug 01, 2020 6:01 pm
De volgende stap wordt het verven van de carrosserie. Hij krijgt een hele nieuwe kleur met rollers en Wijzonol industrielak. Dat wordt spannend, ik wacht op goed weer. Foto's volgen later.
Mag ik je adviseren daar nog eens goed over na te denken? Ik heb het idee dat deze F4 best nog goed in de originele lak zit. Voor de waarde van de auto kun je beter niet met rollers aan de slag gaan. Bovendien blijft die verf maar een paar jaar mooi en gaat dan verweren.

Je moet natuurlijk doen wat je zelf goed dunkt, maar ik wilde je bovenstaande even meegeven.

De velgen die je hebt zijn 3x R5 TL en 1x R4 GTL. Die R5 velgen zijn in de latere bouwjaren ook op de R4 gebruikt. Ben je nog naar zo'n R5 velg op zoek?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BerendB
Berichten: 25
Lid geworden op: ma nov 13, 2017 10:19 pm

Re: project R4 f4

Bericht: # 176101Bericht BerendB »

Beste Bertje,

Normaal doe je inderdaad het spuitwerk als laatste, maar in ons geval is er alleen laswerk aan de bodemplaat dus daarom heb ik ervoor gekozen om nu alvast te beginnen met het verven van de carrosserie omdat dat veel tijd kost en ik nu vakantie heb.

Bedankt voor je advies om nog eens goed na te denken over het rollen. De lak van onze f4 is echter niet origineel meer omdat de vorige eigenaar hem al eerder heeft gerold met matte, witte lak. Dit is niet op de juiste manier gebeurd en daarom heeft de auto nu een sinaasappelhuid en is de lak gaan barsten. Ik doe het rollen dus niet alleen om de auto een andere kleur te geven maar omdat het noodzakelijk is want anders gaat hij roesten.

Verder ben ik inderdaad nog op zoek naar een R5 velg.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: project R4 f4

Bericht: # 176106Bericht Bertje »

Ah ok, het verbaast me dat de wagen al gerold is. Op de foto's had ik dat niet gezien en op de foto met de 4 wielen naast elkaar is boven het meest rechtse wiel nog een originele sticker te zien op "het driehoekje" van de carrosserie.
Maar goed, je hebt duidelijk al een onderbouwde afweging gemaakt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: project R4 f4

Bericht: # 176124Bericht lordje »

Hier heb ik twee velgen die je zoekt. Een is ontroest en met band en een welke nog ontroest moet worden zonder band. Ik wil wel ruilen op jouw afwijkende velg. Stuur maar een PB bij interesse. Groet Lordje.
Plaats reactie