Deuren losmaken

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Pietje66
Berichten: 1
Lid geworden op: do mei 23, 2019 11:39 am

Deuren losmaken

Bericht: # 172958Bericht Pietje66 »

Ik wil mijn Renault opnieuw spuiten en wil daarvoor de deuren verwijderen hoe doe ik dat het slimste? Of kun je gewoon spuiten met de deuren er nog in
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 172959Bericht JelleP »

Ligt eraan hoe grondig je te werk wilt gaan? Als je spuit met de deuren erin zul je niet de binnenkanten van de deurstijlen mee kunnen pakken. Ook moet je er rekening mee houden dat spuitstof óveral komt, met de deuren eruit kun je de deuropeningen goed van binnenuit afplakken. Wil je zelf gaan spuiten of besteed je het uit?

Heb je uitwendige of inwendige scharnieren? Het verschilt tussen die types hoe makkelijk je de scharnierpennen eruit krijgt. Verder hoef je alleen de vangriem los te schroeven, tenzij er ook nog speakers o.i.d. in je deurpanelen zitten geklust.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 172961Bericht R4F6GTX Automaat »

de scharnieren zitten heel simpel in de deurstijlen geschroefd, m6 dopje (of sleutel) 10
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 172965Bericht Bertje »

JelleP schreef: do mei 23, 2019 2:48 pm Het verschilt tussen die types hoe makkelijk je de scharnierpennen eruit krijgt.
R4F6GTX Automaat schreef: do mei 23, 2019 9:18 pm de scharnieren zitten heel simpel in de deurstijlen geschroefd, m6 dopje (of sleutel) 10
Inderdaad niet de scharnierpennen los proberen te tikken, maar de deur met scharnier en al van de auto af schroeven
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174814Bericht KristofD »

OEPS,

Ik heb al 2 deuren uit de scharnier-pen gehoffen .... Had ik niet moeten doen dan??? De 2 anderen krijg ik niet los voorlopig (heeft 25 jaar stil gestaan). Oh ja, handig om weten, ik heb de scharnieren nog aan de buitenkant;)

Nog iemand een adviesje voor ik verder ga? (volgende stap dacht ik aan de autokrik onder de deur zetten of met een dunne bijtel de pen eruit tikken)

Groeten en alvast bedankt medeklussers
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174815Bericht jandoe1000 »

De scharnieren aan de buitenkant van de auto laten zich niet los schroeven. Scharnierpennen eruit tikken kan maar makkelijker is met kruipolie behandelen en dan de deur heen en weer bewegen terwijl je aan de onderkant tilt. Ik zou geen krik gebruiken want dan vervorm je de boel. Let op dat de deur ineens los kan komen en dan schiet de deur omhoog tegen de onderkant van de scharnier met een beschadiging van de lak als gevolg. Even wat afplakband plakken in een paar lagen om dat op te vangen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174816Bericht Bertje »

Precies dat!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174893Bericht KristofD »

Bedankt jongens,

Is perfect zo gelukt! (lang leven WD40) Kofferklep is zo ook gelukt! Nu nog alleen de motorkap.

nogmaals bedankt voor het advies

Grt Kris
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174894Bericht jandoe1000 »

Van de motorkap kun je wel de scharnieren losmaken. Die zitten vast aan de voorste traverse. Dat is dan meestal weer makkelijker dan de scharnierpennen eruit tikken, want dat geeft vaak beschadigingen. De moeren zijn M7. Gebruik een zeskant dop 11 met kniegewricht, want het is net een rare hoek. Ook hier goed en tijdig inspuiten met kruipolie.
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174896Bericht KristofD »

Prima tip,
Ben ze al elke week (3 weken) aan het inspuiten want , voorkant heeft het zwaar te verduren gehad blijkbaar (roestbouten). Dus vanavond eens proberen of er beweging in komt met dat kniegewrichtje : ) Wish me luck en uiteraard weer bedankt voor het advies.
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174898Bericht KristofD »

hoppa,
Dat ging perfect met de tips;) .Wel 1 bout van de motorkap-scharnier over gedraaid, dat wordt een kluif om weer in mekaar te zetten over een jaartje ofzo vrees ik:o Maar dat zien we dan wel weer...
Alle bouten van de beide voorste spatborden zijn ook los MAAR , toch krijg ik ze er niet af. Zit nog vast met een kitnaad (die heb ik met het breekmes eruit gesneden nu). Maar er zitten ook 2 bouten nog... die gaan van binnenkant spatbord, naar binnen in de voetenruimte zo lijkt het. Maar ik kan nergens aan draaien, lijkt wel "in" het plaatwerk verwerkt te zijn ofzo? Kan dat kloppen? of ben ik nu helemaal de amateur aan het uithangen?

groeten Kris
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174900Bericht jandoe1000 »

Maar er zitten ook 2 bouten nog... die gaan van binnenkant spatbord, naar binnen in de voetenruimte zo lijkt het. Maar ik kan nergens aan draaien, lijkt wel "in" het plaatwerk verwerkt te zijn ofzo?
Die twee boutjes (ik dacht dat het er drie of zelfs vier zijn. Zie foto) zitten niet vast met een moertje aan de binnenkant maar draaien in een plaatje met een draad dat op het plaatwerk is gelast. Vaak zitten ze aan beide kanten verstopt onder kit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174901Bericht Hanz »

Die moeten van binnenuit worden losgedraaid. sleutel 10.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174903Bericht jandoe1000 »

Oja, dat klopt. In dat geval zitten de plaatjes met draad op het binnenspatbord gelast.
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: Deuren losmaken

Bericht: # 174905Bericht KristofD »

wow snelle reactie;) dank daarvoor
De foto laat het mooi zien. Donderdag avond ga ik weer verder... Dan ga ik dus met dopsleutel van 10 proberen langs de binnenkant. Daar zit een zwarte lak/beschermlaag overheen... Ik neem aan die wegkrabben ofzo dan? En achteraf weer goed afdichten om geen water binnen te krijgen.

Ik ga het proberen;) Ik heb nog veel te leren over het r4tje merk ik:) Heeft toch zijn unieke kantjes he dat ding :d

Groeten en tot de volgende

Kris
Plaats reactie