Mengselschroef Zenith
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mengselschroef Zenith
Hoe hoort de naald van de mengselschroef van een Zenith 28IF eruit te zien? Ik las dat ze kunnen breken. Ik heb er twee naast elkaar gelegd en ze zagen er hetzelfde uit: een vlak stomp puntje ipv een scherpe naald.
Hoort de motor uit te vallen bij volledig indraaien van de schroef? Want de mijne blijft gewoon lopen, met moeite weliswaar
Hoort de motor uit te vallen bij volledig indraaien van de schroef? Want de mijne blijft gewoon lopen, met moeite weliswaar
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Mengselschroef Zenith
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Mengselschroef Zenith
Helemaal vergeten te reageren maar bedankt Robert. Die van mij lijkt normaal te zijn.
Ik heb voor het modelbouwen een airbrushpistool en daar zit een vlijmscherpe naald in die je in een nozzle naar achteren trekt. Ik had altijd verwacht dat de mengselschroef ook zoiets zou zijn, zeker omdat overal gewaarschuwd wordt voor het afbreken van het puntje.
Nu ik toch bezig ben: wat is nu de manier om de mengselschroef optimaal af te stellen? Wat ik nu gedaan heb na rondzoeken op het forum: mengselschroef helemaal ingedraaid en 2 slagen uit. toerental op ca. 1100 rpm gezet met de gasklepschroef. Motor liep beroerd (hikken). Mengselschroef kwartslagje voor kwartslagje uitgedraaid totdat het hikken vrij abrupt ophield en het toerental opliep. Nog een halve slag verder: toerental zakt en motor begint rauwer te klinken. Terug naar de hogere toeren: motor loopt netjes.
Gasklepschroef terugdraaien totdat het laagste mooie toerental wordt bereikt. Toen was ik tevreden.
Maar:
het duurt nu vrij lang voor ik de choke terug kan duwen zonder af te slaan bij het stoplicht. Toch wel een minuut of 5. Dit was een koude ochtend, hoor.
Hoe check ik nu of ik de mengverhouding echt goed heb? Bougiebeeld? Gasmeting laten doen? Colortune bougie lenen?
Ik heb voor het modelbouwen een airbrushpistool en daar zit een vlijmscherpe naald in die je in een nozzle naar achteren trekt. Ik had altijd verwacht dat de mengselschroef ook zoiets zou zijn, zeker omdat overal gewaarschuwd wordt voor het afbreken van het puntje.
Nu ik toch bezig ben: wat is nu de manier om de mengselschroef optimaal af te stellen? Wat ik nu gedaan heb na rondzoeken op het forum: mengselschroef helemaal ingedraaid en 2 slagen uit. toerental op ca. 1100 rpm gezet met de gasklepschroef. Motor liep beroerd (hikken). Mengselschroef kwartslagje voor kwartslagje uitgedraaid totdat het hikken vrij abrupt ophield en het toerental opliep. Nog een halve slag verder: toerental zakt en motor begint rauwer te klinken. Terug naar de hogere toeren: motor loopt netjes.
Gasklepschroef terugdraaien totdat het laagste mooie toerental wordt bereikt. Toen was ik tevreden.
Maar:
het duurt nu vrij lang voor ik de choke terug kan duwen zonder af te slaan bij het stoplicht. Toch wel een minuut of 5. Dit was een koude ochtend, hoor.
Hoe check ik nu of ik de mengverhouding echt goed heb? Bougiebeeld? Gasmeting laten doen? Colortune bougie lenen?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Mengselschroef Zenith
Heb je een wat oudere garagist in de buurt met een co-meter? Dan zou ik daar ff vragen of je eind van de dag mag komen om te meten.
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Mengselschroef Zenith
Je hebt precies gedaan wat nodig is om goed af te stellen. Wat wil je nog meer? 5 minuten op choke lijkt me niet lang maar normaal.
Re: Mengselschroef Zenith
Tsja ik ben van de generatie die rijles heeft gehad in een Aygo op diesel de R4 is lang de enige auto met carburateur geweest waar ik in heb gereden dus ik heb gewoon geen goed beeld van wat normaal is bij dit soort dingen. Ik deel ook een Fiat 500 uit 1969 met een vriend van mij en daar kan de choke na 100 meter al uit, maar dat ding is luchtgekoeld en wordt dus veel sneller warm.
Ik ga eens kijken, er zitten hier wel wat ouderwetse garages in de buurt die misschien willen meten voor me.
Ik ga eens kijken, er zitten hier wel wat ouderwetse garages in de buurt die misschien willen meten voor me.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Mengselschroef Zenith
Is inderdaad niets mis mee. Ik heb een 4, 5 en een 12, en die hebben allemaal zeker hun vijf minuten choke nodig ( en afhankelijk van omstandigheden soms zelfs meer ).jandoe1000 schreef: ↑ma nov 11, 2019 12:18 pm Je hebt precies gedaan wat nodig is om goed af te stellen. Wat wil je nog meer? 5 minuten op choke lijkt me niet lang maar normaal.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6