Spoorstang vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Bas.
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 28, 2019 8:01 am

Spoorstang vervangen

Bericht: # 173909Bericht Bas. »

Met het vervangen van de wielophanging loop ik tegen het probleem aan dat de spoorstang in zijn geheel vervangen dient te worden.
De stuurkogel is op en zit intens vast gerot , ik heb al een vervangende spoorstaaf naast de auto liggen.

Hoe kan ik het beste de volledige spoorstang vervangen? Zijn hier bijvoorbeeld trucjes voor want ik kom er totaal niet uit.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173911Bericht deutz »

Een truckje wat ik toepas, de moer een eindje losdraaien en dan een flinke hamer aan een kant van de fusee, waar de kogel in zit, strak tegen aan houden en met een andere hamer tegen de tegenover gelegen plaats slaan!
Geen kleine hamertjes gebruiken en flink hard meppen, springt dan vanzelf los!
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Bas.
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 28, 2019 8:01 am

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173914Bericht Bas. »

het probleem zit juist in die moer, die is vastgerot en door de vorige ''monteur'' vakkundig rond gemaakt is.
Vandaar dat ik de volledige spoorstang wil gaan vervangen.

De hamvraag is dus hoe krijg je de volledige spoorstang los.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173915Bericht deutz »

Met de haakse slijptol zo kort mogelijk boven de moer af slijpen.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173918Bericht TUX »

Ik ga er even vanuit dat de stuurkogel niet los komt van de stuurstang.
Dus ik ga er dan ook vanuit de de stuurgogel wel los komt van het fusee.

Het volgende gaat makelijk bij een GTL waar de radiateur niet op het stuurhuis staat.
Bouw het suurhuis zelf uit.
Pas bij het stuurhuis uitbouwen dan wel goed op de plaatjes tussen het stuurhuis en het chassis.
De plaatjes hebben een bepaalde dikte en het is belangrijk ze op de juiste plek terug te monteren.

Als het geheel is uitgebouwd en op de grond ligt kun je twee steeksleutels op de stuurstang zetten en één steeksleutel op de stuurkogel. Ik ben op de steeksleutels gaan staan om genoeg kracht te kunnen zetten om het los te kunnen krijgen.
Maarja ik ben dan ook niet zo sterk.

Succes, laat ons alsjeblieft weten hoe je het los hebt gekregen en aangepakt hebt.
Bas.
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 28, 2019 8:01 am

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173919Bericht Bas. »

Het is gelukt!!

Ik was inderdaad een beetje terughoudend in het uitbouwen van het volledige stuurhuis.
Vanmiddag was ik bij de automaterialen handel en het gesprek kwam op de Renault 4.
Toevallig had hij er ook 1.

toen wij erachter kwamen dat zij ook het rubber tussen stuurstang en stuurhuis op voorraad had liggen besloot ik om tijd vrij te maken en er aan te beginnen.
Meteen een mooi moment voor het vervangen van de kvs en de snaar voor de fan.

Bij het demonteren goed op de plaatjes gelet die eronder zaten, het viel mij op dat er verschillende diktes in zaten links en rechts.

Toen het stuurhuis eruit was en in de bankschroef zat werkte het al 100x makkelijker.
Met wat brute kracht en 2 steeksleutels en een paar kleine krachttermen kwam de handel los.

Meteen de stuurhoesjes vervangen en de boel ontroest en netjes gemaakt.
En potverdikkie wat een rij en stuurgenot nu!!

Volgende stap is uitlijnen
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173920Bericht Rik H. »

Kijk dat geeft voldoening. Fijn dat het is gelukt!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Bas.
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 28, 2019 8:01 am

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173946Bericht Bas. »

Wat dan wel weer vreemd is dat het “probleem” niet verholpen is.

Er zat bijzonder veel speling in in de fusee kogels en het lager was hoorbaar.
Nu is het aan de bestuurderskant volledige weg het ziet en voelt als nieuw.

Echter de pAssagierskant is niks veranderd 0,0 net zoveel speling.

Wat heb ik vervangen :
Wiellagers
Volledige aandrijfas
Fusseekogels boven en onder
En de spoorstang.

Vervolgens ook de remslangen / blokken en klein spul

De overige rubbers lijken op het oog oké en zonder ruimtes er tussen.

Waar zit de speling ? Als de wielen gemonteerd zitten dan is er bij het wiebelen aan het
Wiel een verticale speling te voelen.
( hand boven en onder op de band)
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173947Bericht lordje »

Hallo zit er miss speling op de bovenste draagarm aan de zijde van het chassis? Daar zitten ook silence-blocks in. Suc6 Lordje
Gebruikersavatar
TUX
Berichten: 66
Lid geworden op: vr apr 10, 2015 7:53 pm

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173951Bericht TUX »

Hoi Bas,

Kun je het probleem nog eens voor me beschrijven:
  • Wat voel je als je aan het rijden bent?
  • Welke speling heb je geconstateerd aan de passagierskant en hoe heb je dit proberen te bevestigen?
groetjes,
Luc
Bas.
Berichten: 7
Lid geworden op: wo aug 28, 2019 8:01 am

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173964Bericht Bas. »

toen de auto nog op de bokken stond heb ik het voorwiel gemonteerd,en netjes op moment vast gezet.
( dat doe ik eigenlijk zoveel mogelijk op alle onderdelen indien van toepassing )

als ik het wiel links en rechts vastpak en probeer te bewegen voel je geen enkele vorm van speling meer.
Dit was lichtjes te voelen voor de ''revisie'' pak ik het wiel onder en boven vast dan merk je zeker een speling.
Hoe ik dit het beste kan beschrijven is lastig , je voelt dat er een ruimte van 1 a 2 mm is en je ziet ook daadwerkelijk de velg iets bewegen.

Vervolgens heb ik de auto op de grond gezet en ben ik wat droge stuur bewegingen gaan maken, hierin merk je niet heel veel.
Echter zodra je gaat rijden met de auto dan is het net of er toch nog iets los zit, het lijkt haast wel of de centrale moer van de aandrijfas niet vast genoeg zou zitten.

Vervolgens de auto weer omhoog gezet en het wiel gedemonteerd.
Als ik nu de remtrommel vastpak aan de bovenkant en onderkant kan ik deze 1 a 2 mm bewegen, ik dacht eigenlijk dat de remtrommel misschien schuin op de naaf zit. Dit kan natuurlijk komen door viezigheid of iets van dien aard.

De complete naaf schoongemaakt voor zover kan, uiteraard dit ook gedaan met de remtrommel.
Spul weer gemonteerd en naar mijn weten op de juiste en de enige manier, maar helaas het mag niks uit maken.

terwijl ik dit aan het type ben bedenk ik mij dat het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is te controleren of de remtrommel misschien wat krom is.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173972Bericht Bertje »

Als de remtrommel beweegt tov de ankerplaat, dan moet het eigenlijk wel aan de wiellagers liggen, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173975Bericht BVDP »

Bertje schreef: zo okt 06, 2019 12:16 pm Als de remtrommel beweegt tov de ankerplaat, dan moet het eigenlijk wel aan de wiellagers liggen, toch?
Bij een remtrommel vooraan niet dacht ik. Die zit gevezen met drie boutjes met kruiskop. De wielenbouten/draadstangen zitten echter op de ankerplaat en klemmen mee de remtrommel.
Ben je zeker dat de wielmoeren tegen de velg liggen? Ik kan me voorstellen dat als je aantrekt op koppel en een draad van de draadstangen (of een moer) slecht is, deze vroeger zijn koppel haalt.
De speling zou dat bij één wielmoer moeten zitten, in het slechtste geval bij drie.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173978Bericht Bertje »

Met de ankerplaat bedoel ik de plaat waar de remschoenen op zitten. Je hebt gelijk dat de remtrommel maar met een paar kleine boutjes vast zit op de wielnaaf, maar aangezien volgens de omschrijving het wiel gemonteerd zat ging ik ervan uit dat er geen speling tussen trommel en naaf kon zijn.

Maar misschien dat ik nog steeds niet helemaal begrijp waar er nu speling wordt gevoeld (áls dit al eenduidig is geconstateerd door de vraagsteller).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Spoorstang vervangen

Bericht: # 173980Bericht lordje »

Hallo is er goed gekeken naar het koeien-oog in de bevestiging van de spoorstaaf. Ook de afstandsbus tussen de lagers niet vergeten? Suc6 Lordje.
Plaats reactie