motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 173749Bericht Bertje »

Ik ga mee in de redening van Robert (Harborseal). Mogelijk gewoon te veel olie. Aangezien er geen krukaskeerring is en de originele afdichting met schoepjes in de loop der jaren wat uitgesleten kan zijn heb je kans dat het nét een beetje lekt als de olie tot aan de afdichting staat. Dit zou bij een iets lager oliepeil niet gebeuren omdat de olie bij stilstand dan net onder de afdichting staat en bij draaiende motor rondspat maar actief terug naar binnen wordt gezogen.

Hoe kom je trouwens aan die halve liter volume voor het oliefilter? Dat lijkt mij gezien de buitenmaten een te hoog getal. Bovendien verlies je nog volume aan filtermateriaal e.d.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173750Bericht Okido »

Kan je niet gewoon de oliepeilstok opmeten en dan het meetlint langs de motor houden?

Ik zou er overigens eerst eens 100 km mee gereden hebben en dan kijken hoe het zich ontwikkelt.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173751Bericht BVDP »

Vandaag motor in de steun gehangen, horizontaal gezet (steun hangt aan distributiezijde wat door) en gevuld met olie. Weer netjes volgens de indicatie van de peilstok. @ harbourseal: Ik heb me inderdaad vergist van volumes hier maar in de motor zat ie net goed volgens de peilstok dus 2.75 liter volgens het boekje.
Ook ff gemeten volgens de methode die Okido aangaf waar de olie zit en dat is echt beneden in de carterpan, nog niet de halve hoogte. Ver onder de dichting dus van de krukas aan de vliegwielkant.
Ook even met de endoscoop achter het vliegwiel gekeken maar daar was niet zo direct wat te zien buiten wat olie onderaan op de carterpan.
Dan alles eens goed proper gemaakt met remmenreiniger en wat doek. Wat me daar opviel was dat ik de overgang van de opstaande rand naar de carterpanbodem niet goed droog kreeg. Ff gazon gaan afrijden :D en dan nog eens gekeken. Die plaats was natter geworden. Onder de dichting zag ik niets van olie hangen; daar was het nog proper. Maar eens een nachtje laten staan en zien wat het geeft. Ik vermoed dat de aansluiting van opstaande rand van de carterpan dus lekt. Nader bekeken is dat ook niet verwonderlijk; de platen zijn gewoon gepuntlast. Ik heb er een foto van proberen te maken maar dat lukt me niet omdat het vliegwiel in de weg zit. Daarom ff een oudere foto met groene pijlen waar het lek waarschijnlijk zit. Als het klein genoeg is moet het met een kit dicht te krijgen zijn.
Bedankt alvast voor het meedenken wat er fout kan zijn.

Groet, Bart


Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173757Bericht BVDP »

Net ff gekeken en jawel, een plasje olie onder het vliegwiel. Wel degelijk de lek dus in de naad van het tussenschot. De olie loopt momenteel nog niet uit het gaatje onder het vliegwiel maar dat gaat niet lang meer duren. Op 48 uur moet dat zeker gebeuren en dat heb ik dus gezien op woensdag.
Hoe dat dicht krijgen is nu de vraag.
Wat niet lukt is het van buitenuit toe smeren met een kit. Daar is de lek te groot voor, je kan er erg slecht bij met het vliegwiel ervoor en je weet ook nooit waar de olie naar toe kruip om toch weg te geraken. De olie is nu nog koud en dus dik, als ie warm is zal hij nog vlugger zijn weg zoeken.
Ik heb zelf al enkel oplossingen gedacht maar daarbij moet dus altijd het carter terug los. Daar heb ik me al mee verzoend (uhh)
1)van binnenuit kit zoals de silicon Blue in de spleet duwen en laten uitharden. Schrikt me wat af omdat de kit dan constant in de warme olie zit. Komt er wat los dan komt het in de motor maar de kans daarop is klein omwille van de zeef voor de oliepompingang. Iemand die en beter kit kent of is de Blue silicon er geschikt genoeg voor.
2) zachtsolderen van de spleet zodat ze vol solduur zit. Zou prima moeten kunnen want met waterleiding ging dat vroeger ook. Druk komt er niet op. Vermits er nogal wat warmte aan te pas komt vrees ik wel voor de poederlak. De spleet moet dan wel echt vetvrij gemaakt worden maar ik vermoed dat me dat wel lukt.
3)ander carter zoeken en laten poedercoaten. Liever niet want dat gaat ff duren en of dat dicht is en blijft is nog maar de vraag.

Ziet iemand nog mogelijkheden?

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173760Bericht Okido »

Ik heb goeie ervaringen met Loctite 3450.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173771Bericht BVDP »

Dit weekend enkele momenten gehad om verder te doen. Carter er onder uit gehaald en proper gemaakt. Dan wat vloeistof op de vliegwielkant van het tussenschot gezet en met perslucht aan de andere zijde geblazen. Duidelijk belletjes waar te nemen op een bepaalde plaats. Daar zit dus het lek.
Een meevaller was dat de naad met solduur is dicht gemaakt. Daar zat een scheurtje in. Ik vond het al eigenaardig dat het enkel gepuntlast zou zijn. De afweging wat ik best zou doen om alles terug dicht te maken was dus snel gedaan.
Hoe de scheur er in komt is me een raadsel. Wat ik wel vast stel is dat er de wagen tweemaal naar de garage is geweest om een lek aan distributiezijde op te lossen en de laatste keer terug kwam met een lek aan de vliegwielzijde. Is er in de garage wat fout gegaan?
Zaterdag dus de scheur terug dicht gesoldeerd. Ik vermoed dat het nog solduur met lood in was want het smeltpunt was lager dan mijn solduur. Toch is het gelukt. Nog getest of er nog een lek was met dezelfde perslucht-vloeistof methode en daarna de carterpan gevuld met 2.8 liter olie en een nachtje laten staan. Geen lek meer te zien dus van de week maar eens alles terug monteren. Vol goed moed. Alweer :roll:
Nog wat foto's:

Plasje olie in het carter ten gevolge van de lek zoals ik het carter er onder uit haalde:
Afbeelding

De solduurrand aan de binnenkant van het tussenschot:
Afbeelding

de pijl geft aan waar het lek is:
Afbeelding

Het cater met 2.8 liter olie in. Het peil staat dus goed onder de dichtingen. Kan normaal zo nooit lekken.
Afbeelding

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 173772Bericht Bertje »

Goed gevonden en mooi opgelost!
Hoe heeft je lak t gehouden tijdens het solderen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173774Bericht BVDP »

Dat viel reuze mee. Niet te lang op één plaats blijven met je brander en de poedercoating kan blijkbaar wel wat hebben. Op één plaats iets te lang gebrand en daar is verkleuring.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173777Bericht Okido »

Chapeau, de volhouder wint (nw)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173799Bericht BVDP »

De laatste dagen stilletjes aan terug alles aan het monteren. Er zit al twee dagen olie op de motor zonder lek (omg) . Dat is ff wennen.
Toch nog even een vraag. Ik heb altijd het idee dat ik de kabels van snelheidsmeter, koppeling en rechter handrem niet goed plaats. Vooral de kabel van de handrem is lastig; hij beweegt tijdens een bocht nemen. Hij zit ook onder de stuurhoes links en kan daar tegen schuren. Mis ik daar een klemmetje of zo? Hoe lopen de kabels origineel? Een foto zou handig zijn maar wat tekst lukt ook wel. Mijn wagen is een TL van 86, een GTL zal misschien anders zijn.
Al vast bedankt.

Groet, Bart
Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173828Bericht BVDP »

Ondertussen een 300km gereden. Gisteren de wagen eens na gelopen voor ik hem laat keuren. Nog steeds geen oliedruppeltje te zien. :P
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: motor eruit?

Bericht: # 173830Bericht jandoe1000 »

Dit is een R4 TL uit 1976: koppelingskabel boven uitlaat langs, snelheidsmeterkabel onder uitlaat maar boven het stuurhuis en de handremkabel onder het stuurhuis. Dat die laatste kabel beweegt tijdens het sturen hoort erbij. Ik heb nog nooit vastgesteld dat de hoes van het stuurhuis daardoor slijt, of de kabel door die hoes slijt. Volgens mij is de opstelling in een 1986 TL niet anders. Dit zijn trouwens foto's van het verleden. Inmiddels ligt er een elektromotor in.
Afbeelding
Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173833Bericht BVDP »

De kabels liggen bij mijn R4 Tl net hetzelfde; alleen lijken er een paar extra klemmen te zijn om de teller- en koppelingskabel vast te leggen. Bedankt voor de info.

Groet, Bart
Afbeelding
R4F-6F-1982
Berichten: 23
Lid geworden op: zo sep 03, 2023 10:09 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 183224Bericht R4F-6F-1982 »

he bart,


Ik kan je foto's niet openen ?!

doe ik iets verkeerd ?

gr wim
R4F-6F-1982
Berichten: 23
Lid geworden op: zo sep 03, 2023 10:09 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 183225Bericht R4F-6F-1982 »

Ja nu zijn ze er, sorry.

gr wim
Plaats reactie