R4 F6 opknappertje voor daily use

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173685Bericht werner&jose »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173686Bericht werner&jose »

Achterdeurtje komt van een andere auto. Past helaas niet goed maar toch na wat wringen fatsoenlijk sluitend gekregen. De motor erin ging sneller.
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173803Bericht werner&jose »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173804Bericht werner&jose »

Nog even de puntjes op de i zetten, wat kit tussen de spatschermen en verf op de boutjes en een laatste laagje tectyl.
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173805Bericht werner&jose »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173806Bericht werner&jose »

Na het starten blijkt de radiateur 2 kleine gaatjes te hebben. Die hadden we als enige nog niet vervangen en ik heb maar snel een nieuwe besteld. Dat zou ongeveer het laatste moeten zijn wat we nodig hebben al ken ik mezelf wel en zoek ik verder naar wat reservedelen en originele opties zoals de dorpel beschermers. Hier in Frankrijk zitten wel wat quatrelle slopers dus dat moet lukken. het budget is ietwat overschreden met het dubbele maar ik had eigenlijk niet echt anders verwacht. Ik wilde namelijk geen compromissen sluiten wat betreft de technische staat en veiligheid en heb dus veel meer vervangen met nieuwe delen dan gepland. Ook heb ik uit een soort van tijdnood de las reparatie-werken van de carrosserie uitbesteed en dit moest dus voor de volle mep worden afgerekend. Das een keuze die je maakt. De auto is nu bijna klaar en kan naar Nederland worden vervoerd om vervolgens naar de RDW te gaan en een kenteken te verkrijgen. Daarna naar de APK en hopen dat alles in orde is.

De motor en bak zijn niet vervangen. Ik heb alleen alle pakkingen vervangen zodat het geen lekkend olie schip is. De versnellingsbak heeft wat geleden zag ik maar alles werkt nog. De motor start en loopt goed maar ik kan nog niet zeggen of het een echte goede motor is. Ik heb intussen hier in de buurt al een F6 blok en bijpassende versnellingsbak gevonden die wel goed zouden moeten zijn. Die ga ik op mijn gemak nakijken en als het nodig is inbouwen. Zo niet dan blijft die mooi als reserve in de hoek staan.

Al met al heeft de restauratie precies 4 maanden geduurd, gestart op 13 mei en in de week van 13 september is hij klaar. Das best snel en is eigenlijk niet te doen als je daar niet heel veel tijd voor hebt gemaakt. Ik had me voorgenomen om daar ruimte voor in te plannen en een budget vrij te maken. Ik heb er zelf minimaal 250 a 300 uur aan gewerkt. Dat was zowat het dubbele van wat ik geschat had en zat hem vooral in het chassis. Die was op het oog best goed op de achterzijde na bij de ophanging silent blocks. Je ziet alles pas echt goed als alles los is en je er ook zeer kritisch naar kijkt. Ik ben niet bang geweest om de platen eraf te halen en de binnenzijde te controleren en daar was veel meer aan de hand dan je zou verwachten. Onderkant goed, binnenkant weg. Het laswerk chassis heeft me 120 uur gekost en alle pietluttige dingen zijn dan ook aangepakt. Ik heb niets laten zitten waarvan ik dacht dat het maar roest kon zijn. Elk beetje bollend plaatje is verwijderd, behandeld en teruggezet of vervangen. Een beetje dinitrol helpt daar namelijk niet tegen.
Ook de electra heeft me de nodige uren gekost. De auto was omgebouwd voor de 4L trophy maar heeft daar niet meegereden. Er was ontzettend veel veranderd onder het dasboard en in de motorruimte en er klopte helemaal niets meer van. Dit was ook de reden dat de vorige eigenaar er niet meer mee verder is gegaan en toen hij geen plaats meer had heb ik hem gelukkig goedkoop kunnen kopen. Het contact bleef aanstaan en 1 zekering ging er steeds uit. Alle niet originele bedrading is eruit gehaald maar helaas was toen het probleem nog niet opgelost. Alle contacten en fittingen zuiver maken en een extra massa van de motor naar de carrosserie hielp al veel voor de verlichting en controle lampen maar het contact bleef nog steeds aan staan. Echter de ruitenwissers en achterruit/kachel- verwarming deden het niet en dat was raar. Na wat zoeken en denken zag ik dat deze dezelfde stekkers hebben en ik dacht, het zal toch niet zo simpel zijn? Dat was het dus wel, deze 2 waren omgewisseld in het verleden en dat was de reden van de storingen.

Ik post binnenkort nog een paar mooie foto's als de F6 buiten komt en geheel klaar is.
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173807Bericht Hengel »

Zeer mooi!

Complimenten datje het zo grondig aanpakt. Is idd veel beter dan voor minder ‘oplappen’ en over 8-10 jaar weer een bak met kosten moeten maken.

Ook erg mooi dat de bouten hebt geverfd. Voor anderen die dit ook overwegen hoop ik dat zij iets hebben aan de volgende tip. Gebruik een klein potje van bijvoorbeeld jam ofzo ipv een verfbakje. Ik bleef nl 1 keer met zo’n zelfde bakje haken achter een kabel, bakje kiepte om, groot deel van het blok onder de verf. Was niet fijn.....
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173817Bericht Bertje »

Strak hoor! En inderdaad goed doorgepakt, mijns inziens moet een restauratie inderdaad niet eindeloos duren, om de motivatie te behouden.
Zie ik daar trouwens H4 lampjes achter de koplampglazen? Misschien toch even de originele Duplo's in zetten, H4's geven een ander lichtbeeld.
Vraagje nog: heb je ook de voorspatborden vernieuwd?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173819Bericht werner&jose »

Hoi bertje, dat zijn inderdaad h4 lampies, die zitten ook in onze andere 4gtl en heb je hier echt nodig. Ivm de klimaat redders brandt hier geen enkele straatlantaarn meer na 10 uur. 1 spatbord is nog origineel en de andere is een slecht passende aftermarket. Helaas heb ikzelf het laswerk aan de binnenschermen niet verricht en is dat eigenlijk niet naar mijn zin. De pasvorm van de spatborden komt niet meer goed overeen. Laat ik nu vanmorgen bij een handelaar in de buurt van lille 2 nette schermen gevonden hebben.
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173820Bericht werner&jose »

Afbeelding

Das nog een projectje dus
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173825Bericht werner&jose »

Hier mag die voor het eerst naar buiten poseren voor de fotos
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173826Bericht Bertje »

De uitlijning van het rechter voorspatbord kan inderdaad beter. Links ziet er op de foto's wel goed uit.

Wat betreft H4s en Duplo's: ik dacht dat H4s de gloeidraden net op een andere plek hadden zitten, waardoor je lichtbeeld niet meer klopt. Gele Duplo's geven inderdaad vrij weinig licht. Dit was destijds de reden dat gele lampen verplicht waren in Fr; witte zouden te fel zijn. Maar je hebt dus ook witte Duplo's en die zijn wat mij betreftr prima. Aan de andere kant: als je bij de keuring van je GTL (met H4's) geen opmerkingen hebt gekregen over je lichtbeeld, dan zal t wel los lopen.

Vraag: welke trekhaak heb je er eigenlijk onder geknutseld? Mijn F6 heeft geen trekhaak, maar op zich is dat wel handig. Een trekhaak van de berline past vaak niet (ivm andere achterbumper).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
werner&jose
Berichten: 32
Lid geworden op: di mei 28, 2019 1:32 pm

Re: R4 F6 opknappertje voor daily use

Bericht: # 173847Bericht werner&jose »

De trekhaak past niet goed. Er zit dus de verkeerde onder. Deze ga ik nog aanpassen. Ik vind het maar een slappe constructie.
R4 GTL 1978
R4 F6 1984 (beer)
Plaats reactie