doffe lak

Alles over verf, anti-roest, vochtverdrijving, stalling

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

rood r4tje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am

Bericht: # 17357Bericht rood r4tje »

wie kan mij een advies geven om de lak weer mooi glanzend te krijgen. Alleen in de was zetten is niet voldoende; is Commandant gebruiken echt de enige optie?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 17358Bericht Goof »

Naar de spuiter laten brengen en laten polijsten en een blanke laklaag erop laten zetten. Ben je voor altijd van je doffe lak af.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bauke
Berichten: 450
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 17361Bericht Bauke »

ik denk toch dat commandant (nummertje 3?) de beste oplossing is. Is verder toch niks mis mee? kost je een paar uur maar dan heb je ook wat. Op tijd wassen en waxen om de glans vast te houden en dan rij weer jaren zorgeloos rond. De methode van Goof is natuurlijk grondiger, maar kost ook iets meer en het is maar de vraag of je die investering terug verdient. (Of zie ik dit helemaal verkeerd Goof?)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 17362Bericht Goof »

Commandant is allemaal leuk en aardig, maar na 5 keer "commandanten" zie je de grondlak al door je kleur heen schijnen. Dus op termijn is blanke lak of overspuiten onvermijdelijk.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 17375Bericht jbeekmann »

Als je die ene x Commandant bijhoudt met in de was zetten hoef je die Commandant nooit meer aan te raken. Overigens is Commandant niet het enige merk dat cleaners levert. Ook HG heeft een hele fijne en zo nog wel meer merken.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
David
Berichten: 223
Lid geworden op: wo okt 16, 2002 2:00 am
Locatie: Bunde

Bericht: # 17376Bericht David »

Maar wat Da-Goof zei blijft gelden: poets niet te hard en te vaak, vant voordat je het weet zit je echt door de laklaag heen!!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Alain Prost
Berichten: 158
Lid geworden op: za jan 11, 2003 2:00 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 17383Bericht Alain Prost »

De oplossing... opnieuw laten spuiten!! :lol:
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17423Bericht Ron »

Klopt, want :

poetsen = laagje lak eraf
rood r4tje
Berichten: 8
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am

Bericht: # 17481Bericht rood r4tje »

Allemaal bedankt voor het advies. Het is precies zo als ik al in mijn omgeving had gehoord; mijn vriend zegt dat je met Commandant de laklaag beschadigd ("je kan net zo goed vim gebruiken!") en anderen zeggen doe het maar wel en dan flink in de was. Zucht! Wanneer ik een geldboompje had wist ik het wel... maar ik werk in de zorg en dat is geen vetpot. Ik denk dat ik maar heel voorzichtig met de Commandant of een ander merk aan de gang ga.... Prima site trouwens; al die kennis en adviezen.
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 17484Bericht Goof »

Als ik jou was zou ik niet beginnen met commandant nr3. Das al behoorlijk vim ja. Je kunt beter eerst proberen met nr5 of 7. Het gaat er enkel om de waas er vanaf te poetsen. en niet een hele laag te verwijderen. Hou er rekening mee dat het een arbeidintensief werkje is.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 17485Bericht jbeekmann »

Let even op de soort cleaner. Er zijn meerdere soorten in meerdere groftes. Neem een hele lichte als je het rustig aan wilt doen.
http://www.commandant.nl/commandant/produkten.htm
http://www.automat-hoogeveen.nl/Cosmeti ... /index.htm
_________________
Met bloemen niet meer vroemen! Mooi blauw is ook niet lelijk! wijlen GTL '84 en GTL '86
Nulla tenaci invia est via

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jbeekmann op 2003-04-02 10:55 ]</font>
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 17491Bericht Ron »

En daarna zo gauw mogelijk was d'r op, en bijhouden met was. Je moet zorgen dat de lak niet meer bereikt wordt door weer, wind en vogeldinges.
De zon is ook een boosdoener, maar daar kun je weing méér tegen doen dan kijken waar je je 4 neerzet.

Eenmaal dof blijkt toch gauw weer dof te worden in de praktijk.
En het is inderdaad héél arbeidsintensief.
Heb je hem eindelijk met veel zweet en spierpijn gepoetst, mag alles weer overnieuw met was. Geloof me, tegen de tijd dat je ermee klaar bent heb je al zeker 10x sterk de behoefte gehad om ermee te stoppen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 17502Bericht Willem de Zwijger »

Nou het over commandant en was gaat: ik was eens heel trots na een commandant beurt en dacht: nu lekker in de was. Dik erop gesmeerd en uitgepoetst, heerlijk. Maaarrrr, na korte tijd zag ik wat donkergrijze plekken (ik heb een witte F6)en die werden steeds donkergrijzer. Ik dacht: poetsen, dan glimtie wel weer, maar nee dus, die zwarte rommel zat gewoon in de waslaag, en ik kreeg het er met geen mogelijkheid meer af met shampoo, zeep, dreft, weet ik veel. Ten einde raad greep ik terpentine en ammoniak, werkte ook niet. Tot ik bij het Grote Goddelijke Wondermiddel Aceton aankwam, dat hielp prima, alleen loste dat ook de pas gespoten plekjes op waar het ook weer niet mooier van werd.
Hier mijn vraag: heeft iemand dit verschijnsel ooit gezien ? Ik heb mijn hersens gepijnigd met het zoeken naar een verklaring, maar ik kom niet verder dan: misschien dat er boven Diemen een vliegtuig kerosine aan het lozen was waardoor er stof met een benzineachtige vloeistof op mijn waslaag kwam waardoor ik van die vieze plekken kreeg.
Sindsdien heb ik een niet te onderdrukken weerzin tegen waslagen en commandant (je ziet de witte verf op je poetsdoek) en was ik alleen nog met wash and shine. Echt super glimmen doettie helaas niet meer.
Of moet je de was superdun aanbrengen ?
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 17503Bericht Goof »

Aceton is een geweldig goedje, maar gebruik het niet op overgespoten laklagen. Wash and shine is blijkbaar ook weet niet super goed voor je lak. het beste blijft toch in de was zetten en evt. commandant. Je plekken kan ik niet anders verklaren als een chemische reactie tussen de commandant en de was en/of evt een andere stof. Je hebt het zelf ook over plekken, dus niet de hele wagen. Het gebruik van was in grote of kleinere hoeveelheden geeft navenant niet meer effect, want het meeste poets je zowieso meteen weer weg. Pas bij veel te weinig was is het merkbaar. Het is ook niet zo dat was echt een laag op je lak vormt. Het vult slecht de poriën in je lak, waardoor het glad wordt.
Het allerbeste is een volledige teflon behandeling, maar dat kost knaken.
Overspuiten met blanke lak is ook een optie, kost iets minder knaken.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 17508Bericht Supersuus »

Nu hier nog een advies:Ik doe altijd eerst goed wassen ,commandant nr 4 stukje voor stukje goed poetsen en goed uitpoetsen,daarna was ik de auto heel goed met een sopje (alle cleanerresten eraf),dan laten drogen en in de was zetten.Dan is het een kwestie van regelmatig wassen en dan hem ook weer in de was zetten.Dan blijft ie prachtig mooi en hoef je nooit meer te cleaneren.Het is een flinke klus,ik ben er alleen zo'n 3 dagen mee zoet.
Nog een laatste:niet in de zon cleaneren,dit spul werkt averechts op je lak met zonlicht!
En zorg voor een masseur die je schouders even masseert !!!!
Plaats reactie