temperatuurmeter
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
temperatuurmeter
Hallo,
Ik heb een boot met een Renault dts 40 motor.
ik heb een controlelampje voor de watertemperatuur, maar wil er eigenlijk een temperatuurmeter bij plaatsen zodat ik het eerder zie als de temperatuur oploopt.
als het lampje gaat branden is het meestal te laat, en aangezien hij koelt met water vanaf buitenaf is de kans vrij groot dat de koeling door verstopping onderbroken wordt.
Bestaat er een sensor waarbij dit gecombineerd kan worden, zodat ik geen sensor in de motor hoef te boren?
Ik heb een boot met een Renault dts 40 motor.
ik heb een controlelampje voor de watertemperatuur, maar wil er eigenlijk een temperatuurmeter bij plaatsen zodat ik het eerder zie als de temperatuur oploopt.
als het lampje gaat branden is het meestal te laat, en aangezien hij koelt met water vanaf buitenaf is de kans vrij groot dat de koeling door verstopping onderbroken wordt.
Bestaat er een sensor waarbij dit gecombineerd kan worden, zodat ik geen sensor in de motor hoef te boren?
Re: temperatuurmeter
Bij onze autootjes kun je een temperatuursensor in de koelvloeistofslang zetten, en ook sommige waterpompen zijn voorbereid met een plug die eruit kan om er een temperatuursensor in te draaien. In hoeverre zoiets te vertalen valt naar het koelsysteem van jouw boot weet ik niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: temperatuurmeter
Ben ik ook wel benieuwd naar. Hoe wordt het vaarwater dat wordt opgepompt gefilterd? En hoe voorkom je dan dat je blok stuk vriest in de winter, of zet je de hele handel dan binnen in een verwarmde loods? Zit er een speciale waterpomp in die geen smeermiddelen nodig heeft die normaal in koelvloeistof zitten?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: temperatuurmeter
Er zit nu een voeler voor het temperatuurlampje aan de achterkant bovenin het blok in een afdekplaat, ik heb van iemand gehoord die in
die plaat een gat geboord heeft en daar een voeler voor de temperatuurmeter in geplaatst heeft (ik begreep dat je achter dat plaatje tegen de cilinderwand aankijkt).
Dan moet alleen de koelvloeistof eruit en dat plaatje eraf en daarin moet dan een gat geboord worden voor een 2e sensor.
Het zou handiger zijn als er een voeler met 2 aansluitingen ipv de bestaande voeler kon komen.
die schijnen wel te bestaan, maar weet niet of ze er ook voor de Renault zijn.
De koeling bestaat uit een buis met een kraan die de boot in komt.
Deze komt met een rubber slang uit in een "wierfilter" die verontreinigingen filtert. via de waterpomp stroomt het water langs de koelvloeistof en gaat via de uitlaat weer weg.
In de winter draai je de inlaatkraan dicht en laat je de motor draaien terwijl je koelvloeistof in het filter giet.
Daardoor is het hele systeem gevuld met koelvloeistof incl. de waterpomp en kan dus niet bevriezen
die plaat een gat geboord heeft en daar een voeler voor de temperatuurmeter in geplaatst heeft (ik begreep dat je achter dat plaatje tegen de cilinderwand aankijkt).
Dan moet alleen de koelvloeistof eruit en dat plaatje eraf en daarin moet dan een gat geboord worden voor een 2e sensor.
Het zou handiger zijn als er een voeler met 2 aansluitingen ipv de bestaande voeler kon komen.
die schijnen wel te bestaan, maar weet niet of ze er ook voor de Renault zijn.
De koeling bestaat uit een buis met een kraan die de boot in komt.
Deze komt met een rubber slang uit in een "wierfilter" die verontreinigingen filtert. via de waterpomp stroomt het water langs de koelvloeistof en gaat via de uitlaat weer weg.
In de winter draai je de inlaatkraan dicht en laat je de motor draaien terwijl je koelvloeistof in het filter giet.
Daardoor is het hele systeem gevuld met koelvloeistof incl. de waterpomp en kan dus niet bevriezen
Re: temperatuurmeter
Dus er zitten 2 watersystemen in? Een gesloten koelvloeistofsysteem en een systeem met vaarwater dat op zijn beurt weer de koelvloeistof koelt, d.m.v. een radiator/warmtewisselaar oid. Of begrijp ik dat verkeerd?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: temperatuurmeter
Is dat misschien een afdekplaatje aan de kopse kant van de cilinderkop? Dat zou een goede plek kunnen zijn, want het is met name de koptemperatuur die je in de gaten wilt houden, en dat afdekplaatje staat direct in contact met de koelvloeistof.erikkant schreef: ↑di jul 16, 2019 11:32 pm Er zit nu een voeler voor het temperatuurlampje aan de achterkant bovenin het blok in een afdekplaat, ik heb van iemand gehoord die in
die plaat een gat geboord heeft en daar een voeler voor de temperatuurmeter in geplaatst heeft (ik begreep dat je achter dat plaatje tegen de cilinderwand aankijkt).
Of jouw systeem met koelvloeistof nou volledig gesloten is kan ik niet helemaal volgen, maar indien ja, dan zou je daar ook een temperatuursensor kunnen plaatsen. Voor de volledigheid een link naar een adapter waarmee je zo'n sensor in een waterslang kunt zetten: https://histoparts.com/temperatuur-adap ... terslang/3
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: temperatuurmeter
JelleP, Ja klopt, hij maakt gebruik van een warmtewisselaar, vraag me niet hoe het allemaal werkt maar dat weet ik wel.
Bertje, dat bedoel ik ja, daar zit nu ook de sensor in voor het lampje, en het handigst zou zijn als ik die kon vervangen door een dubbele aansluiting voor het lampje en de meter.
Als ik het goed begrepen heb, kijk je achter dat plaatje recht tegen de cilinders aan
Bertje, dat bedoel ik ja, daar zit nu ook de sensor in voor het lampje, en het handigst zou zijn als ik die kon vervangen door een dubbele aansluiting voor het lampje en de meter.
Als ik het goed begrepen heb, kijk je achter dat plaatje recht tegen de cilinders aan
Re: temperatuurmeter
Als het plaatje in de cilinderkop zit, dan kijk je achter het plaatje tegen de koelkanalen in de kop aan. De cilinders zitten onder de kop, in het onderblok.
Maar het meten van de temperatuur van de vloeistof in de kop is eigenlijk precies wat je wil.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd