links- en rechtsdraaiende motoren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173095Bericht Hanz »

Heren,

ik meen wel eens gelezen te hebben dat de spaanse 852cc 813-02 Sierra / Cleon en de 603/747/782/845cc Billancourt / Ventoux verschillende kanten opdraaien. Toch zijn beiden op enig moment uitgerust geweest met de 334 4-versnellings splitbak. Hoe kan dat eigenlijk zonder dat je bij een van beiden 4 versnellingen achteruit hebt?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173096Bericht jandoe1000 »

Ik herinner me dat er van de 354 bak (boite carree) twee versies zijn, een voor links en een voor rechts. Dat zal dus voor de 334 bak (boite ronde) wellicht ook het geval zijn. Heb ik echter nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173099Bericht harbourseal »

De Cleon 813 en de Ventoux motoren draaien allebei dezelfde kant op.

De Cleon 688 /C1E en 689 /C1C draaien de andere kant op.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173101Bericht Hanz »

Dank Jandoe1000 en Harbourseal.

Betekent dit dat
  • de 334-bakken allemaal dezelfde kant opdraaien
  • vanaf 1978 (introductie GTL) verschillende versies van de boîte carrée 354 werden toegepast, een voor de GTL met Cleon 1100cc en een voor de L/TL met Ventoux 845cc? Of hadden die verschillende bakken?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173102Bericht harbourseal »

Daar komt het idd op neer.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173115Bericht Bertje »

Hanz schreef: vr jun 07, 2019 11:40 am Hoe kan dat eigenlijk zonder dat je bij een van beiden 4 versnellingen achteruit hebt?
Als je het differentieel omdraait, dan draait de bak de andere kant op meen ik
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173116Bericht Hanz »

Is dat praktisch mogelijk bij een gemiddelde bak?
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173129Bericht marcGTL.BE »

Letterlijk in een handomdraai. Alle versnellingsbakken tot bij de laatste cleon motors zijn zo gemaakt dat ge het differentieel anders kunt plaatsen in de behuizing, gewoon omdraaien. Kroonwiel langs de andere kant leggen ,de uitsparingen in de behuizing zijn voorzien langs beide kanten.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173130Bericht Hanz »

OK, dus dat geldt ook voor de splitbakken, waarvan je niet zo even het deksel opent?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173132Bericht harbourseal »

Met een splitbak waarschijnlijk niet omdat de kilometerteller aandrijving in de weg zit.
Afbeelding
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173142Bericht Rudolf2 »

Maar ik meen me te kunnen herinneren dat de Spanjaarden een Cleonblok met iets van 952 cc hebben gemaakt met de draairichting van de Billancourtbloken. Schaopke had zoiets in zijn F4.

Rudolf
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173149Bericht Hanz »

Dat valt inderdaad allemaal hierboven te lezen. Behalve dan dat Schoapke zo'n ding ook had.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173155Bericht marcGTL.BE »

harbourseal schreef: di jun 11, 2019 9:20 am Met een splitbak waarschijnlijk niet omdat de kilometerteller aandrijving in de weg zit.
Afbeelding
Met uitzondering van de splitbak blijkbaar. Ik had al versnelingsbakken van Dauphine en 4CV opengedaan waarbij het moegelijk was het diferentieel te verleggen.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173158Bericht Hanz »

Fijne foto @harbourseal! Enne, voor een ontzettende newbie als ik die nog nooit een versnellingsbak uit elkaar geschroefd heeft, de kmteller-aandrijving is het wieltje op de foto linksonder op de linkerhelft toch? En wat is dan het differentieel m.a.w. wat is het onderdeel dat wel of niet omgedraaid kan worden?
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: links- en rechtsdraaiende motoren

Bericht: # 173162Bericht harbourseal »

Het differentieel is het cluster van tandwielen in de andere helft.
Dat grote tandwiel is het zonnewiel. Dat zou als je het geheel omdraait tegen het kleine plastic kilometerteller aandrijfwiel komen te liggen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie