DTR40/50 slecht lopen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
DTR40/50 slecht lopen
Hallo R4 specialisten,
ik heb dus een klein bootje met daarin een Renault4 blokje (de Cleon).
toen ik ging proefvaren liep hij heerlijk, wel wat benzinelucht. Bij de overdracht vertelde men mij dat de benzinepomp wat lekte en dat dat de benzinelucht verklaarde. dit had men nog even hersteld en lekkage was weg.
Echter sinds dat moment sloeg hij af als je snel gas gaf. (bij langzaam gasgeven dus geen probleem)
probleemloos terug gevaren (ongeveer 60 uur) en enige wat opviel was dat hij soms 800RPM stationair maakte en soms 1000 RPM.
Van het weekend de ontsteking afgesteld maar hiermee het probleem niet verholpen.
Ontsteking is voorzien van zo een hal sensor en een bosch bobine (de blauwe).
Besloten om dan maar direct een grote beurt te doen:
- Bougies vervangen
- olie + filter vervangen
- kleppen gesteld
Om de bougie uit de 2e cilinder te halen moest de hele ontsteking eraf, die zat anders in de weg.
Na alles weer gemonteerd te hebben loopt hij heel beroerd, starten gaat alleen met veel gas en op 2000 rpm lijkt hij wel lekker te lopen, alles daaronder resulteert in knallen uit de carburateur, toeren terugval en hij slaat af.
wat zou er mis kunnen zijn? het lijkt of er op het verkeerde moment en willekeurig een ontsteking is. de 4e cilinder lijkt helemaal niet mee te doen, de bougie blijft als nieuw (zonder enige vorm van verkleuring te zien).
vanzelfsprekend gecontroleerd of er een vonk is op deze cilinder, die is er, maar lijkt vooral in het begin niet constant.
hij loopt op 3 cilinders (dus met aan de 4e bougiekabel een andere bougie op het blok en een niet aangesloten bougie in de cilinder ) net zo beroerd.
Nu zit ik te denken om de compressie te meten op alle cilinders en als die goed is er een 123onsteking op te zetten.
maar wellicht hebben jullie een ander idee?
ontstekingsvolgorde gecontroleerd en die lijkt goed te zijn (mits cilinder 1 die aan de kant van de polies waar ook de waterpomp en dynamo op zitten is)
ik heb dus een klein bootje met daarin een Renault4 blokje (de Cleon).
toen ik ging proefvaren liep hij heerlijk, wel wat benzinelucht. Bij de overdracht vertelde men mij dat de benzinepomp wat lekte en dat dat de benzinelucht verklaarde. dit had men nog even hersteld en lekkage was weg.
Echter sinds dat moment sloeg hij af als je snel gas gaf. (bij langzaam gasgeven dus geen probleem)
probleemloos terug gevaren (ongeveer 60 uur) en enige wat opviel was dat hij soms 800RPM stationair maakte en soms 1000 RPM.
Van het weekend de ontsteking afgesteld maar hiermee het probleem niet verholpen.
Ontsteking is voorzien van zo een hal sensor en een bosch bobine (de blauwe).
Besloten om dan maar direct een grote beurt te doen:
- Bougies vervangen
- olie + filter vervangen
- kleppen gesteld
Om de bougie uit de 2e cilinder te halen moest de hele ontsteking eraf, die zat anders in de weg.
Na alles weer gemonteerd te hebben loopt hij heel beroerd, starten gaat alleen met veel gas en op 2000 rpm lijkt hij wel lekker te lopen, alles daaronder resulteert in knallen uit de carburateur, toeren terugval en hij slaat af.
wat zou er mis kunnen zijn? het lijkt of er op het verkeerde moment en willekeurig een ontsteking is. de 4e cilinder lijkt helemaal niet mee te doen, de bougie blijft als nieuw (zonder enige vorm van verkleuring te zien).
vanzelfsprekend gecontroleerd of er een vonk is op deze cilinder, die is er, maar lijkt vooral in het begin niet constant.
hij loopt op 3 cilinders (dus met aan de 4e bougiekabel een andere bougie op het blok en een niet aangesloten bougie in de cilinder ) net zo beroerd.
Nu zit ik te denken om de compressie te meten op alle cilinders en als die goed is er een 123onsteking op te zetten.
maar wellicht hebben jullie een ander idee?
ontstekingsvolgorde gecontroleerd en die lijkt goed te zijn (mits cilinder 1 die aan de kant van de polies waar ook de waterpomp en dynamo op zitten is)
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: DTR40/50 slecht lopen
Ik gok dat je ook de condensator moet vervangen.
Re: DTR40/50 slecht lopen
Vertel eens waar je bootje ligt, Marcel? Dit is makkelijker ter plekke te diagnostiseren dan via een forum.
Zelf zou ik aan carburateur en ontsteking denken. Heb je de carb al eens gereinigd? En hoe heb je de ontsteking op tijd gezet? Met stroboscoop?
Cilinder 1 is inderdaad vliegwielkant, dus de kant van de nokkenaspoulie en de waterpomp.
Zelf zou ik aan carburateur en ontsteking denken. Heb je de carb al eens gereinigd? En hoe heb je de ontsteking op tijd gezet? Met stroboscoop?
Cilinder 1 is inderdaad vliegwielkant, dus de kant van de nokkenaspoulie en de waterpomp.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: DTR40/50 slecht lopen
Hoi Allen,
dank jullie wel voor de reacties !
de condensator vervangen gaat niet lukken, die heb ik niet met de hal sensor in de ontsteking (geen contactpunt meer).
Timing van de ontsteking heb ik met een stroboscoop gecontroleerd / afgesteld
carb heb ik eraf gehad en schoongemaakt (zag er nog erg schoon uit op wat motorolie wat via het filterhuis binnen was gekomen na).
Dag 1 heb ik gedaan:
- Schoonmaken carb, luchtfilter, benzinepomp en alle filters (ook die in de slangen, pomp en in leiding)
- Ontsteking afgesteld
Toen liep hij hetzelfde als voorheen
Dag 2 gedaan:
Kleppen stellen
nieuwe olie
nieuwe bougies
ontsteking afgesteld (op 2000RPM omdat hij er onder niet loopt)
Vervolgens ook nog de 4 bougiekabels vervangen maar ook geen oplossing.
Bootje ligt in Niftrik (Bij Wijchen / Nijmegen) mocht er iemand zin/tijd hebben dan ben je natuurlijk van harte welkom, hoeft ook niet voor niets natuurlijk. Vind het wel leuk om zelf ook te sleutelen
vanaf a.s. zaterdag tot/met de zondag erop ben ik op reis, maar voor die tijd (in de avond) of erna heb ik voldoende tijd.
Aanpassing:
ik zit net bij koop/verkoop te kijken.
bij mijn motor zit de krukaspoelie dus aan de kant waar de keerkoppeling (versnellingsbak) NIET zit.
oftewel, kant versnellingsbak is cilinder 4 bij mij. hopelijk klopt dit?
dank jullie wel voor de reacties !
de condensator vervangen gaat niet lukken, die heb ik niet met de hal sensor in de ontsteking (geen contactpunt meer).
Timing van de ontsteking heb ik met een stroboscoop gecontroleerd / afgesteld
carb heb ik eraf gehad en schoongemaakt (zag er nog erg schoon uit op wat motorolie wat via het filterhuis binnen was gekomen na).
Dag 1 heb ik gedaan:
- Schoonmaken carb, luchtfilter, benzinepomp en alle filters (ook die in de slangen, pomp en in leiding)
- Ontsteking afgesteld
Toen liep hij hetzelfde als voorheen
Dag 2 gedaan:
Kleppen stellen
nieuwe olie
nieuwe bougies
ontsteking afgesteld (op 2000RPM omdat hij er onder niet loopt)
Vervolgens ook nog de 4 bougiekabels vervangen maar ook geen oplossing.
Bootje ligt in Niftrik (Bij Wijchen / Nijmegen) mocht er iemand zin/tijd hebben dan ben je natuurlijk van harte welkom, hoeft ook niet voor niets natuurlijk. Vind het wel leuk om zelf ook te sleutelen
vanaf a.s. zaterdag tot/met de zondag erop ben ik op reis, maar voor die tijd (in de avond) of erna heb ik voldoende tijd.
Aanpassing:
ik zit net bij koop/verkoop te kijken.
bij mijn motor zit de krukaspoelie dus aan de kant waar de keerkoppeling (versnellingsbak) NIET zit.
oftewel, kant versnellingsbak is cilinder 4 bij mij. hopelijk klopt dit?
Re: DTR40/50 slecht lopen
volgens het instructieboekje is cilinder 1 die bij het vliegwiel.. in mijn geval links op de foto dus:
Zal ik eens proberen de kabels om te draaien of kan ik hier iets mee kapot maken?
2019-06-03_07-43-25 by marcelnam, on Flickr
Zal ik eens proberen de kabels om te draaien of kan ik hier iets mee kapot maken?
2019-06-03_07-43-25 by marcelnam, on Flickr
Re: DTR40/50 slecht lopen
Weet je zeker dat je bedoelt dat het vliegwiel links zit op je foto? Volgens mij kijken we links tegen het distributiedeksel aan namelijk. Aan de rechterzijde zouden de waterpomp en het vliegwiel met transmissie richting je schroef moeten zitten.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: DTR40/50 slecht lopen
wat ik schreef klopt
het is een aangepast motortje, links zit de distributie en daar hebben ze blijkbaar een gat in gemaakt om een polie op te zetten.
Daar zit ook de waterpomp en dynamo en is een merkteken opgelast om de ontsteking te stellen.
Rechts is inderdaad de 'versnellingsbak' in mijn geval een keerkoppeling.
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/rena ... tDTR40.pdf
dat is het handleidingsboekje. op bladzijde 11 het stukje over dat cilinder 1 die bij het vliegwiel is.
het is een aangepast motortje, links zit de distributie en daar hebben ze blijkbaar een gat in gemaakt om een polie op te zetten.
Daar zit ook de waterpomp en dynamo en is een merkteken opgelast om de ontsteking te stellen.
Rechts is inderdaad de 'versnellingsbak' in mijn geval een keerkoppeling.
http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/rena ... tDTR40.pdf
dat is het handleidingsboekje. op bladzijde 11 het stukje over dat cilinder 1 die bij het vliegwiel is.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: DTR40/50 slecht lopen
de foto is niet helemaal duidelijk maar zo lijkt het alsof de bougiekabels niet goed zitten...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: DTR40/50 slecht lopen
hij loopt weer.........
ik had dus (van bovenaf gezien) de bougies tegen de klok in 1-3-4-2 aangesloten.
ik dacht laat ik eens de draairichting controleren en wat denk je, de rotor gaat met de klok mee.
opnieuw aangesloten 1-3-4-2 (waarbij 1 de linker cilinder is) en hij loopt weer.
helaas net als voorheen, als ik snel gas geef slaat hij af (rustig naar voren geen probleem) en 1000rpm stationair, daaronder loopt hij echt niet lekker (schudden) en met een beetje pech slaat hij af.
zou dit opgelost zijn met een 123 ontsteking? (of toch cilinder 1 als meest rechtse nemen?)
wat een instinker, de oude bougiekabels waren dus ook gewoon verkeerd genummerd, maar natuurlijk niet naar gekeken/ niet gezien met het loshalen.
ik had dus (van bovenaf gezien) de bougies tegen de klok in 1-3-4-2 aangesloten.
ik dacht laat ik eens de draairichting controleren en wat denk je, de rotor gaat met de klok mee.
opnieuw aangesloten 1-3-4-2 (waarbij 1 de linker cilinder is) en hij loopt weer.
helaas net als voorheen, als ik snel gas geef slaat hij af (rustig naar voren geen probleem) en 1000rpm stationair, daaronder loopt hij echt niet lekker (schudden) en met een beetje pech slaat hij af.
zou dit opgelost zijn met een 123 ontsteking? (of toch cilinder 1 als meest rechtse nemen?)
wat een instinker, de oude bougiekabels waren dus ook gewoon verkeerd genummerd, maar natuurlijk niet naar gekeken/ niet gezien met het loshalen.
Re: DTR40/50 slecht lopen
Doe eens 1-3-4-2, met de klok mee, en cilinder #1 als meest rechter cilinder, dus die aan de kant van je keerkoppeling. Ik ga niks meer beweren over de plaatsing van het vliegwiel, want jij kent je boot vast beter dan ik, maar het lijkt me sterk dat de cilindervolgorde gespiegeld is op de DTR.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: DTR40/50 slecht lopen
ga ik vd week proberen, ben inmiddels weer thuis en heb een whiskey gepakt
ik houd jullie op de hoogte! en bedankt tot zover!
iemand ervaring met die 123 ontsteking? ik lees alleen maar goede verhalen van hoe mooi de motortjes lopen na die ontsteking geplaatst te hebben. wellicht de investering waard.
ik houd jullie op de hoogte! en bedankt tot zover!
iemand ervaring met die 123 ontsteking? ik lees alleen maar goede verhalen van hoe mooi de motortjes lopen na die ontsteking geplaatst te hebben. wellicht de investering waard.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: DTR40/50 slecht lopen
ik heb 123 ontsteking in mijn F6, ik ben er heel blij mee.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: DTR40/50 slecht lopen
Je telt echt vanaf de verkeerde kant. Cilinder 1 is vliegwielzijde en op jouw foto is dat rechts. Toevallig pakt het hetzelfde uit, zie onderstaande schets (vw= vliegwiel). Zoals jij telt (getallen tussen haakjes) klopt 1-3-4-2 als je met de klok mee kijkt en begint bij het bovenste contactpunt op de verdelerkap; maar eigenlijk moet je dus de andere getallen aanhouden en beginnen bij het onderste punt op de verdelerkap
Dit klinkt eerder als een carburateurprobleem; ga je met een 123-ontsteking niet oplossen. Het grote voordeel van een 123 is dat deze niet mechanisch slijt, en de afstelling dus niet na verloop van tijd verloopt. Hoe snel dat verloopt valt trouwens gigantisch mee: ik stel eens per jaar of elke 10.000 km af. Bovendien heb jij een Hall-sensor ipv contactpunten, dus jouw ontsteking verloopt sowieso al niet.marcelm schreef: ↑ma jun 03, 2019 9:12 pm helaas net als voorheen, als ik snel gas geef slaat hij af (rustig naar voren geen probleem) en 1000rpm stationair, daaronder loopt hij echt niet lekker (schudden) en met een beetje pech slaat hij af.
zou dit opgelost zijn met een 123 ontsteking? (of toch cilinder 1 als meest rechtse nemen?)
wat een instinker, de oude bougiekabels waren dus ook gewoon verkeerd genummerd, maar natuurlijk niet naar gekeken/ niet gezien met het loshalen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: DTR40/50 slecht lopen
Hoi Bertje,
dank je wel, ik lag er vannacht nog aan te denken dat het eigenlijk hetzelfde is
Ik heb hem gisteren statisch afgesteld (merkteken op mijn vliegwiel gelijk met BDP aanwijzing) en de linker cilinder (in mijn boekje nummer 1) aangesloten op het punt op de verdelerkap waar de rotor naartoe wees.
Vervolgens op de linker cilinder de stroboscoop aangesloten en de boel netjes afgesteld.
Wat jij nu voorstelt is andersom?
Statisch neerzetten (merkteken op BDP markering) cilinder 1 als rechtse aanhouden en van daaruit de verdelerkap voorzien van de juiste cilinderaansluitingen. dan afstellen met de lamp op de rechtse cilinder?
Zouden ze bij de aanpassing van de motor niet gewoon rekening gehouden hebben met de plaats van het merkteken waardoor de linker nu cilinder 1 is geworden? (scheelt exact een halve omgang van de verdeler oftewel een hele krukasomgang)
dank je wel, ik lag er vannacht nog aan te denken dat het eigenlijk hetzelfde is
Ik heb hem gisteren statisch afgesteld (merkteken op mijn vliegwiel gelijk met BDP aanwijzing) en de linker cilinder (in mijn boekje nummer 1) aangesloten op het punt op de verdelerkap waar de rotor naartoe wees.
Vervolgens op de linker cilinder de stroboscoop aangesloten en de boel netjes afgesteld.
Wat jij nu voorstelt is andersom?
Statisch neerzetten (merkteken op BDP markering) cilinder 1 als rechtse aanhouden en van daaruit de verdelerkap voorzien van de juiste cilinderaansluitingen. dan afstellen met de lamp op de rechtse cilinder?
Zouden ze bij de aanpassing van de motor niet gewoon rekening gehouden hebben met de plaats van het merkteken waardoor de linker nu cilinder 1 is geworden? (scheelt exact een halve omgang van de verdeler oftewel een hele krukasomgang)
Re: DTR40/50 slecht lopen
Er staat in het handboek dat je stuurde dat cilinder #1 aan de vliegwielzijde zit, hetzelfde als op de automotoren dus. Volgens mij klopt het gewoon niet dat je zegt dat het vliegwiel bij jou aan de linkerkant zit, ik zie dat ook niet genoemd in het handboek.
De stroboscoop doe je dus ook op de rechter bougiekabel.
De stroboscoop doe je dus ook op de rechter bougiekabel.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])