starten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
starten
mijn R4 heeft het contactslot kapot. ik had een aantal reserve sloten (6) liggen en ik had die uitgeleend aan iemand waarvan zijn slot niet meer werkte; ik had ze hem meegegeven omdat hij verhuisd was en aangezien ik tijdelijk niet (hobbymatig) bezig kon zijn (wegens ziekte) had ik hem de hele doos reserve onderdelen meegegeven, (elektr delen). zijn oorzaak bleek niet aan het slot te liggen dus kreeg ik alles weer terug. nu heb ik zelf een nodig dus ik dacht er een uit die doos te halen, blijkt dat alle sleutels weg zijn. GVD !@#$&* dus aan die sloten heb ik ook niks meer en ook die in mijn eigen auto werkt niet meer. Nu zit ik dus zonder... geld om een nieuwe zit er niet meer aan voorlopig dus ik dacht het simpel met een schakelaar (en lampje) op te lossen maar hoe moet dat? kan iemand mij effe uitleggen hoe ik dat kan doen?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: starten
Paul,
Bestaande contact slot laten zitten, dikke plus draad daarvan aftakken naar een wip of tuimel schakelaar, vandaar een draad naar een drukschakelaar, vandaar naar het contactslot waar je de draad aan je startmotor relais draad zet.
Niks losmaken van je contact slot!
Na je wip schakelaar zet je er een draadje bij voor een controle lampje, lampje wel massa laten maken.
Dus wip/tuimelschakelaar aanzetten, controle lampje aan en dan op je drukschakelaar drukken en dan bedien je de startmotor.
Doordat de bestaande bedrading aan het contactslot blijven zitten zal alles verder normaal werken.
Succes.
Bestaande contact slot laten zitten, dikke plus draad daarvan aftakken naar een wip of tuimel schakelaar, vandaar een draad naar een drukschakelaar, vandaar naar het contactslot waar je de draad aan je startmotor relais draad zet.
Niks losmaken van je contact slot!
Na je wip schakelaar zet je er een draadje bij voor een controle lampje, lampje wel massa laten maken.
Dus wip/tuimelschakelaar aanzetten, controle lampje aan en dan op je drukschakelaar drukken en dan bedien je de startmotor.
Doordat de bestaande bedrading aan het contactslot blijven zitten zal alles verder normaal werken.
Succes.
niet geschoten is altijd mis!
Re: starten
een Extra start-relais is wel aan te bevelen anders heb je kans dat je drukknop het niet echt lang volhoudt
Re: starten
Hoe los je t probleem van t stuurslot op, Paul?
Denk dat een ander contactslot erin toch het beste is
Denk dat een ander contactslot erin toch het beste is
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: starten
Starter relais inschakelen vereist een fatsoenlijke drukknop, geen extra relais nodig.
Het bestaande contact/ stuurslot blijft in gebruik, gewoon op contact zetten .
Gr. Jan.
Het bestaande contact/ stuurslot blijft in gebruik, gewoon op contact zetten .
Gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: starten
origineel stuurslot is misschien wel goed voor puristen, die zijn er vooral hier erg veel maar ik hou ervan sommige dingen anders dan origineel te maken; ik weet nog niet hoe of wat. Ik heb nog geen ander stuurslot; ik ben bij dat mijn autootje vanmorgen APK goedgekeurd is. startknop of stuurslot komt wel een keer... er zijn nog meer dingen die bestaan die ik erop wil hebben...
die uitleg van Deutz is wel fijn; ik zal dat wel gaan gebruiken als ik besluit om het anders te maken. dank daarvoor.
die uitleg van Deutz is wel fijn; ik zal dat wel gaan gebruiken als ik besluit om het anders te maken. dank daarvoor.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: starten
ik dacht dat ik het dus aangesloten had zoals Jan opschreef maar dat werkt dus niet; als ik de schakelaar omzet staat dus stroom op het, controlelampje werk ook maar startknop zegt alleen "tik"; startmotor wordt niet ingeschakeld. ik had er een electrisch schema (uit Haynes) bij genomen en daar klopt niet veel van, de kleuren klopt niet, een rode draad en een zwarte staan o.a. op het schema maar in het echt zit er nergens een zwarte draad aan het startcontact; rood, lichtgrijs, beige, en wit... op het schema staan ook 5 draden maar aan het startslot zitten er 4...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: starten
Trek eens een nieuwe draad rechtstreeks van de drukknop naar de start relais.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: starten
ik heb effe een contactschakelaar geleend van iemand anders die ik dus terug moet geven maar die doet het gewoon, dus nieuwe draden gaan trekken lijkt me overbodig
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"