Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172864Bericht JelleP »

Het is volgens mij een notoir probleem met deze carburateurs: luchtlekkage langs het gasklepasje van de Zenith 28IF.
Ik heb een (al defecte) 28IF uit elkaar gehaald rondom de gasklep. Het viel me op dat de gasklep in geopende stand nogal wat axiale speling heeft: de gasklep kan zeker een millimeter heen en weer stuiteren tussen de wanden van de buis. Dat is op mijn huidige carb ook zo. Is dat normaal?
Ook vond ik een klein rubberen keerringetje langs de as dat enigszins losjes zat: het viel eruit bij het demonteren.
Hoe moet dit ene ringetje ervoor zorgen dat er geen valse lucht naar binnen wordt getrokken? R-Quatre verkoopt deze ringetjes voor een tientje per stuk. Het is echt een klein dingetje, zeg, een mm of 7 in doorsnee?
https://www.renault4onderdelen.nl/Webwi ... 28-IF.html

Iemand die een hardnekking valseluchtprobleem heeft en al eens heeft geprobeerd dit ringetje te vervangen? Zo ja, wat waren de resultaten?
Zo nee, dan ga ik het zelf maar eens proberen, en laat hier weten wat de uitkomst is.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172865Bericht loeka-nl »

Hier best wel goede resutaten met het monteren van een nieuwe bronzen lagering ! Al diverse 28 if gered !
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172866Bericht JelleP »

Klinkt interessant, kun je er meer over vertellen?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172867Bericht loeka-nl »

Wat je het beste kan doen is gasklep demonteren as controleren op slijtage eventueel iets afdraaien ( geeft niets want je vangt dat op met het nieuwe busje ) gasklephuis uitfrezen en nieuw lagerbusje draaien ! Ik weet het makkelijk gezegd dan gedaan maar met een beetje geduld zeker te doen !
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172869Bericht Bertje »

Neem aan dat je radiale speling bedoelt?
Welk probleem wil je oplossen door de valse lucht langs dat gasklepasje tegen te gaan? Te hoog toerental bij stationairloop? Want dat lek is verwaarloosbaar als je de gasklep eenmaal open hebt staan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172870Bericht loeka-nl »

Je kan bij teveel speling het stationaire toerental natuurlijk dan niet goed afstellen !
En het is dan de ene keer te hoog en de volgende keer slaat hij af
Dit speelt natuurlijk niet bij volgas Hoe minder speling op de gasklep des te beter kan je hem afregelen
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172871Bericht JelleP »

Bedankt voor de suggesties!

@Loeka: ik heb een berging op tweehoog met een nijptang en een roestige bankschroef. Wat je beschrijft klinkt veelbelovend, maar niet iets waar ik me op dit moment aan kan of wil wagen. :)

@René: ik bedoel wel echt axiale speling: de as met daarop de gasklep kan in de lengterichting van de as een millimeter heen en weer bewegen. Wel alleen bij geopende klep.

Het probleem dat ik wil verhelpen en dat ik al heb sinds ik mijn auto heb, is een niet prettig afstelbaar stationair toerental. Lager dan 1000 rpm krijg ik het niet en het toerental waggelt altijd enigszins. Vooral bij koude motor. Bij alle toerentallen anders dan stationair functioneert de boel naar mijn idee prima.

Tweede probleem dat ik wil verhelpen: de 28IF heeft de neiging wat te overstromen als de motor na een lang stuk rijden in een warme omgeving wordt geparkeerd. Iets met overdruk in de benzineleiding: Kluwer beschrijft een oplossing met het aanleggen van een retourleiding, specifiek voor de 28IF. Doordat er een uitweg is langs de gasklepas, drupt de overstromende benzine langs de as naar buiten op het spruitstuk. Ik ben niet direct bang voor brand, maar het stinkt zo. De vraag is of een nieuw keerringetje dat gaat verhelpen. Misschien toch die retourleiding maar eens gaan leggen. Of een afsluitkraan tussen filter en carb.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
loeka-nl
Berichten: 171
Lid geworden op: za jul 27, 2013 3:40 pm

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172872Bericht loeka-nl »

Het niet goed kunnen afregelen van het stationaire toerental is echt echt een gasklep probleem
De keerring op de gasklep moet natuurlijk ook goed afdichten bij twijfel altijd vervangen
Is er al eens een revisie setje geplaatst ?
Daarmee zou je het overloop probleem wel eens mee kunnen oplossen !!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172877Bericht Bertje »

JelleP schreef: di mei 14, 2019 7:37 pm @René: ik bedoel wel echt axiale speling: de as met daarop de gasklep kan in de lengterichting van de as een millimeter heen en weer bewegen. Wel alleen bij geopende klep.
Ik vraag dit omdat er bij axiale speling niet persé sprake is van een uitgelubberd gat en dus niet van valse lucht ;)
Ik neem aan dat er ook een beetje radiale speling is, het luistert inderdaad vrij nauw. Is dit niet al de 2e carburateur waarbij je dit aan de hand hebt? Zou het dan niet ook aan je spruitstukpakking kunnen liggen? Je kunt bij stationairloop eens wat wd40 rondom op de spruitstukpakking spuiten en goed luisteren of je het toerental hoort veranderen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172881Bericht JelleP »

Ja, ik had het bij de vorige carb ook. Toen we een paar jaar terug de motor hebben verwisseld is het spruitstuk van het oude op het nieuwe blok gegaan om een uur of 9 's avonds terwijl we om 10:00 begonnen waren. We hebben toen ook geen nieuwe pakking gebruikt. Misschien toch maar eens loshalen en een nieuwe pakking proberen. Die WD-40 test lukt me niet echt goed langs de onderkant van het spruitstuk i.v.m. krapte
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172930Bericht Tweety »

JelleP schreef: di mei 14, 2019 7:37 pm BLager dan 1000 rpm krijg ik het niet en het toerental waggelt altijd enigszins. Vooral bij koude motor.
Waggelen van de motor is en typish teken van een lekke spruitstuk pakking, dit zou je ook aan het bougiebeeld moeten kunnen zien dat is dan anders per bougie. Als het toerental alleen fluctueerd is het eerder gewoon valse lucht. Spruitstukpakking is niet echt duur en geen grote klus (met de juiste imbus-sleutel) en het hergebruiken van de pakking is af te raden.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172937Bericht JelleP »

Tweety schreef: ma mei 20, 2019 10:53 am
JelleP schreef: di mei 14, 2019 7:37 pm BLager dan 1000 rpm krijg ik het niet en het toerental waggelt altijd enigszins. Vooral bij koude motor.
Waggelen van de motor is en typish teken van een lekke spruitstuk pakking, dit zou je ook aan het bougiebeeld moeten kunnen zien dat is dan anders per bougie. Als het toerental alleen fluctueerd is het eerder gewoon valse lucht. Spruitstukpakking is niet echt duur en geen grote klus (met de juiste imbus-sleutel) en het hergebruiken van de pakking is af te raden.
Dank voor de tip. Dan gaat een nieuwe spruitstukpakking ook m'n berging in op de stapel onderdelen die ik deze zomer tegen m'n auto aan ga gooien. :o
Moet er verder nog iets worden uit/afgebouwd om er goed bij te kunnen? Stuurstang bijvoorbeeld?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172940Bericht jandoe1000 »

Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172968Bericht R1126 Beige Sahara »

jandoe1000 schreef: ma mei 20, 2019 4:14 pm Mijn suggestie voor de spruitstukpakkingreparatie: Zorg dat je een aantal nieuwe koperen moeren op voorraad hebt.
Inderdaad. En nieuwe sluitringen.
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Valse lucht gasklep Zenith 28IF

Bericht: # 172969Bericht R1126 Beige Sahara »

Eerste symptoom van slijtage van de gasklep-as / lagerbusje licht inhouden bij constante (lagere) snelheid?

Mogelijk dan niet alleen valse lucht, maar ook een 'schommelende' gasklep door de slijtage.
Plaats reactie