R12 blok 810-02

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

R12 blok 810-02

Bericht: # 172330Bericht Henno »

De motor van mijn GTL is heeft kuren, koppakking stuk. vloeistof test gedaan bij de zuigers en de kleppen, zuigers bij in iedere geval 2 cilinders lek. na een half uur al 1 respectievelijk 2 cm vloeistofpeil gezakt. Bij 1 cilinder kleppen lek, moet ik nog nader onderzoeken. De waterpomp heeft ook de langste tijd gehad.
Wat is wijsheid? ik overweeg een ander blok.
Ik weet een goed R12 blok te staan, een 810-02, 1300 cc.
Is dit gelijk aan een R5 blok?
Zijn er veel aanpassing nodig, en waar loop je dan tegenaan?
Wie heeft ervaring met zo’n R12 blok, ik heb een topic gelezen van iemand die het niet aandurfde en voor een R5 blok gekozen uit een F6.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172333Bericht Bertje »

Wat is je vraag precies, wil je een upgrade doen naar meer vermogen? Vanaf je huidige Cleon blok (1100cc) zou je de stap kunnen maken van 28mm spruitstuk en carburateur naar 32mm, zie bijv http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=1&t=18841
Wat ook kan is upgraden naar een 1300 of 1400cc Cleon. Hier is uitgebreid over geschreven: http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=2&t=12174. Zelf heb ik al 5x zo'n ombouw gedaan (ook in opdracht), 3 van mijn auto's hebben zo'n blok en het rijdt fijn.
Het 810-02 blok dat jij meldt is niet plug-and-play, er zit een krukaspoulie op aan distributiezijde, dit moet een nokkenaspoulie aan vliegwielzijde worden. Alleen een oer-5 blok past gelijk, maar vind die nog maar eens...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172334Bericht Henno »

Ik ben niet direct op zoek naar meer vermogen, maar dat R12 blok ligt bij een goede vriend. De gedachte die ik heb is: nu de boel toch open ligt en wat kosten moet gaan maken, is het een optie om dat 810-02 blok erin te hangen, ik heb eigenlijk (nog) geen idee wat ik tegen ga komen.
Dank voor de uitgebreide topics, ga me verder verdiepen.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Henno
Berichten: 131
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm
Locatie: Woensdrecht

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172343Bericht Henno »

In welk blok is zo’n nokkenas te vinden, met de poelie aan vliegwielzijde?
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172344Bericht harbourseal »

Gewoon en GTL blok en daar meteen het distributiedeksel vanaf peuteren.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172351Bericht Rudolf2 »

Een poulie op de krukas aan de distributiezijde zit op een opzetstuk dat op de krukas geperst zit. Loshalen en er komt een voor ons normale krukas tevoorschijn. Ander distributiedekseltje van een 4 en een nokkenas van een 4 en je bent klaar met verbouwen.

Rudolf
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R12 blok 810-02

Bericht: # 172356Bericht Okido »

De aanpassingen van een R12 of een Super 5 blok zijn vrijwel hetzelfde. Nokkenas omzetten en cilinderkop aanpassen of omzetten. En wat van het onderblok afslijpen.

Distributiedeksel kan je eventueel laten zitten. Cilinderkop aanpassen heeft mijn voorkeur, maar is meer werk.

Ik heb eventueel nog een 1100 cc uit een Super 5, die mag je zo ophalen. Daarmee zou je ook je oude blok kunnen repareren.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Plaats reactie