Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172323Bericht harbourseal »

Ik heb met mijn 4 een keer een Xantia Picasso diesel geholpen met startkabels.
Een defender moet ook wel gaan. De 4 wel laten lopen. en desnoods een beetje gas geven als de defender gaat starten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 208
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 10:54 pm
Locatie: Waalre

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172324Bericht Jerome »

Ik ben er niet zo zeker van.
Ligt er erg aan waarom de defender niet start.
Ik kreeg met mijn R4 onze C4 diesel niet gestart, ondanks het bij geven van gas. In mijn geval was de accu van de C4 overleden.
Je hebt kans dat het lukt als:
- de defender makkelijk start
- de accu opzich nog goed is, maar alleen leeg gelopen door lichten aan te laten of zo
- eerst de accu een kwartiertje oplaadt voordat je een start poging doet
- met een benzine motor heb je meer kans dan met een diesel
- kabels hebt die dik genoeg zijn

Met andere woorden, het kan lukken, maar zekerheid heb je niet
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Karin
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 14, 2019 9:19 pm

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172325Bericht Karin »

Oke. Thx voor jullie antwoord. ! Ga ik het maar proberen. Defender accu is nog niet helemaal leeg. Was bang dat ik R4 accu leeg ( kapot) zou maken.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172326Bericht JelleP »

Zolang je je R4 laat draaien en eventueel een beetje gas bijgeeft tijdens het bijladen kan er met de accu niet zoveel gebeuren.
Mijn ervaring is wel dat het soms een halfuur kan duren voor de geholpen auto voldoende pit heeft verzameld. Elke tussentijdse vruchteloze startpoging slurpt het beetje opgebouwde energie weer weg en dan kan je opnieuw beginnen.
Zorg ook voor kabels die dik genoeg zijn. Veel van die goedkopere kabels van bijv. de Action zijn vrij dun en dan lukt het dus niet.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172327Bericht walterg »

Zal makkelijker zijn dan de defender in gang trekken met de R4.
Inderdaad de 4 laten meedraaien en goede startkabels gebruiken, die dunnere worden gloeiend heet en met een beetje pech vallen de klemmen er dan gewoon af...
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172352Bericht Rudolf2 »

Met mijn R5 (1100) wel mijn camper met 2,5 liter dieselmotor gestart. Dat ging buitengewoon, ik had alleen wel de choke van de 5 een eindje open staan voor een verhoogd toerental.

Rudolf
Karin
Berichten: 3
Lid geworden op: do mar 14, 2019 9:19 pm

Re: Kan een R4 (1980) een landrover defender opstarten met startkabels? ( Dit is een echte vrouwenvraag misschien...)

Bericht: # 172375Bericht Karin »

Het is gelukt. R4 eerst even laten draaien en defender starte gelijk. Dus het kan! :-)
Plaats reactie