ombouwkit naar elektrisch

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 162276Bericht Rik H. »

Als er een elektrisch-R4 sleutelclubje komt kunnen er krachten gebundeld worden. Waar de één handig is met electronica, is de ander weer handig in nieuwe motorsteunen ontwerpen en (laten) maken enz.. Als je goede afspraken maakt over de investeringen tijdens en het gebruik na de ombouw lijkt me dat een leuke werkbare samenwerking. En in het nieuwe magazijn is vast wel plek voor zo'n leuk project. (baai)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 162295Bericht jeffr4 »

Rudolf2 schreef:Jeffrey heeft ook al een poging gedaan en er over bericht hier op het foprum
Inderdaad..dat was wel zo'n 5 jaar geleden in de R4F6 en ook nog mee gereden !...dit nog in experimentele fase met Albertronic, die nu al de materialen en configuratie levert aan LeenAPK....
Albertronic is ook de fabrikant en groothandel van 123 Ignition.
De ontwikkeling lag hoofzakelijk in de watergekoelde DC en een BMS, dus Battery Manegement System.
Toen al waren er implimentaties van de wetgeveing in de maak , dus EMC regelgeving.

Voor nu :
De complete set, die rijdend ingebouwd is en toentertijd toch best prijzig was, is ingebouwd in een VW Kever.
Uiteindelijk zijn de basisregels voor inbouw hetzelfde en was de enige verandering een andere adapterplaat ontwerpen, waaraan de DC gekoppeld wordt aan de bak en andere braquets voor de Lithium-Ion batterijen.

Het CAD ontwerp adapterplaat voor de HA bak van de Renault heb ik nog in een bestand.

Wellicht ga ik dat binnenkort doen in mijn eigen R4...??????...

De benodigde onderdelen voor de ombouw zijn relatief goedkoper aan te schaffen, dan door de ombouwers voorgesteld en met de regelgeving en ombouwscheduels goed zelf te doen.

Voor hetzelfde geld heb je tegenwoordig een veel betere Duitse DC motor met veel meer vermogen en de Lithium Ion batteries zijn een stuk goedkoper geworden en tot 70 % inprijs gedaald.

Dus relatief betaalbaarder en de switch naar de VW Kever is, omdat ik naast de R4 tjes ook al jaren bezig ben in de VW Aircooled en wil je daar een vlotte 2 liter benzine zuip T4 motor met dubbele 40 webers enz in frommelen, dan ben je ook minstens 7-8000 euries kwijt en dan moeite nog ingebouwd worden enz.
En...... de EV Configuratie is sneller !
Daar hoort natuurlijk een andere body bij..dus een GRP opbouw Porsche 550 Gullwing Tribute...waarbij de gehele ombouw wordt gedaan door mijn joint partnership in Lithouwen.
Oeps Carried away.......

Het is dus mogelijk voor relatief goed geld van een R4 een EV te maken en RDW te keuren.
Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: do sep 01, 2016 9:51 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164802Bericht Adrie »

Aangezien het een kwestie van tijd is voordat we met onze ouwe bakkies niet meer de straat op dan wel de stad in mogen, wordt ombouw naar elektrisch waarschijnlijk de enige manier om onze viertjes op de weg te houden. Ik weet het, voor sommigen is dit vloeken in de kerk, maar het tijdperk van fossiele brandstoffen loopt nu eenmaal onherroepelijk op z'n eind.

Het lijkt me dan ook een mooie taak van dit forum c.q. de R4 Club om ombouw te faciliteren. Sommigen hebben hier al mee geëxperimenteerd. Het lijkt mij mooi als deze mensen hun kennis delen, zodat ook anderen ermee aan de slag kunnen. Hoe meer lijstjes van onderdelen, ombouwschema's, ontwerpen van benodigde specifieke onderdelen enzovoort beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het gaat. Idealiter (wat mij betreft) levert het magazijn op termijn kant-en-klare ombouwpakketten.

Misschien is de (accu)techniek nog niet ver genoeg gevorderd of nog te duur om serieus hiermee aan de gang te gaan, dat hoor ik dan ook graag, ik ben geen expert.

Kortom: deel je kennis en ervaring. Deel je ombouwschema's, CAD-tekeningen en wat al niet. En wellicht kan er iemand die actief is in het magazijn meedenken over ombouwpakketten die dan op termijn geleverd kunnen worden. Als we dit gezamenlijk oppakken zal ombouw een stuk eenvoudiger en goedkoper worden dan wanneer we allemaal op eigen houtje het wiel gaan uitvinden.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164806Bericht Mark4GTL »

Er is op dit moment iemand bezig met ombouwen van een volvo amazon naar volledig electisch (tesla pakket).

Ik volg dit op de voet en het is nog niet zo 1 2 3 gedaan.

http://www.oudevolvo.nl
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: do sep 01, 2016 9:51 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164828Bericht Adrie »

Batterijdoorbraak: magische grens van 100 dollar is geslecht.

https://www.trouw.nl/groen/batterijdoor ... ~a481b290/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: do sep 01, 2016 9:51 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164830Bericht Adrie »

Ter inspiratie:

http://www.diyelectriccar.com/forums/sh ... 54937.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164833Bericht JelleP »

Het is wel een doemscenario dat je schetst. Ik denk dat het vrij lang gaat duren voordat de eerste logische maatregel gaat worden ingevoerd: het verbod op verkoop van (nieuwe) brandstofauto's, zoals in Noorwegen. De stap naar het totaalverbod van brandstofauto's op de openbare weg is vanaf daar nog vrij groot. Wel zal onze bewegingsruimte meer en meer worden ingeperkt, zoals we nu al zien in Rotterdam.
Ik vraag me af of je met een geëlektrificeerde R4 van voor juni 1992 gewoon die milieuzone in zou mogen rijden? Zal een hoop administratieve rondslomp met zich meebrengen om die ontheffing te krijgen.

Ik hoop maar dat, mocht het toch zover komen, de politiek in kan zien dat de oldtimer brandstofauto's vanwege hun geringe aantal geen gevaar zijn en er ontheffingen mogelijk zijn. Benzine zal wel een soort nicheproduct en dus vrij duur worden. Ik zit nu met mijn gedachten wel ergens na 2030, ik zie het voor die tijd gewoon niet gebeuren. Eerst maar eens zien of ik mijn R4 tot die tijd rijdend kan houden!!
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 74
Lid geworden op: do sep 01, 2016 9:51 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164841Bericht Adrie »

Ach, doemscenario. Noem het vooruitgang. :) En afkopen van je schuldgevoel vanwege het de lucht in blazen van fijnstof, stikstofoxiden en kooldioxide.
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 164842Bericht JelleP »

Ik vind de ombouw naar elektrisch ook interessant hoor!! Het zou een mooie manier zijn om meer leuke auto's op de weg te houden. Ik ben behoorlijk begaan met het milieu (ik stem morgen een groene partij, maar niet die van Klaver :wink: ) maar vind het wel belangrijk de dingen in perspectief te blijven zien. Een R4 heeft geen katalysator en stoot dus wat meer rommel uit dan eigenlijk wenselijk is, maar ik rij er ook relatief weinig mee omdat ik m'n werk etc. op fietsafstand heb. Kijk eens hoeveel kilo aan auto de gemiddelde forens om zich heen heeft hangen, dan kun je nog zo zuinig rijden maar de kubieke meters aan CO2 tikken hard aan. Wat we ook niet moeten vergeten: elektrisch rijden is weliswaar een prachtige manier om het fijnstof e.d. in de steden terug te dringen, maar zolang we die energie uit kolencentrales moeten halen heb je netto weinig winst.

Nu weet ik ook wel dat er niets verandert als men op elkaar blijft wachten qua milieubesparende maatregelen en naar elkaar blijft wijzen als zijnde de grootste vervuiler, maar ik kan het me nu voor mezelf nog best verantwoorden met mijn benzinemotortje rond te blijven snorren. Degenen die het pad naar de elektrische R4's alvast aan het vrijmaken zijn: jullie zijn goed bezig (beer)
Tot zover mijn politieke betoog.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
PeterR4
Berichten: 30
Lid geworden op: ma jun 13, 2016 9:36 pm
Locatie: Tilburg

Elektrische Vier

Bericht: # 171921Bericht PeterR4 »

Hoi,
Is er al iemand die een Vier heeft omgebouwd naar elektrische aandrijving :o ?
Zie:
https://www.nlelectric.nl/product/renau ... ombouwkit/
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 171923Bericht Rik H. »

Peter, ik heb je bericht even hier bij aangehaakt. :wink:
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 171930Bericht jandoe1000 »

Ik heb er een in voorbereiding. De Renault 4TL ZE (zero emission). Zou in mei 2019 de weg op moeten kunnen, compleet met RDW goedkeuring en een actieradius van 250 km.
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 171933Bericht Rik H. »

Wauw! Vertel vertel! 8)
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 171937Bericht Bertje »

jandoe1000 schreef: do jan 24, 2019 12:17 pm Ik heb er een in voorbereiding. De Renault 4TL ZE (zero emission). Zou in mei 2019 de weg op moeten kunnen, compleet met RDW goedkeuring en een actieradius van 250 km.
Ga je hem aan je zonnepanelen hangen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: ombouwkit naar elektrisch

Bericht: # 171940Bericht jandoe1000 »

Ik weet het, elektrische auto's zijn niet 'zero emission' omdat ze met kolencentrales worden opgeladen. Of nog erger, natte bruinkoolcentrales. Het zou goed zijn om dat ook eens uit te leggen aan de Nederlandse klimaatmafia onder leiding van Nijpels, Samson en Klaver! Die zijn bezig met niets anders dan symboolpolitiek en hun eigen baantjes, 'totally useless' voor het klimaat!
De echte milieuwinst van een elektrisch viertje zit hem natuurlijk in iets anders, namelijk dat een in 1976 geproduceerd autootje nog steeds wordt gebruikt, in plaats van dure nieuwe Tesla's en belachelijke Mitsubishi's PHEV nieuw te produceren en auto's met andere techniek subiet naar de schroothoop te verwijzen. In die zin is GM goed bezig. Zij produceren elektro-techniek die je in bestaande klassieke GM auto's kunt bouwen. Dat is een echte energietransitie!
Plaats reactie